Auteur Topic: Bloei mei-juni 2011  (gelezen 143120 keer)

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Bloei mei-juni 2011
« Reactie #435 Gepost op: 20 juni 2011, 19:44:00 »
Zeker weten Frankie ... en hij zal doorgaan tot het gaat vriezen !  ;)

Hier is de bescheiden Geranium farreri gaan bloeien.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Roest

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #436 Gepost op: 20 juni 2011, 22:15:17 »
Ook al uit warmere regionen en hier bijna in bloei... Een eersteklas rotsplant uit een verassende familie ...Wie kent hem ?

Hier in Nederland zou men zeggen een geranium, hij hoort wel thuis in de familie Geraniaceae. Het is een Pelargonium uit het Taurus gebergte in Turkije namelijk Pelargonium endlicherianum.
Twee vragen, is hij volledig winterhard (eventueel afdekken)? en hoe vermeerder je deze soort?

God ja, nu je het zegt, Gerrit, ik wist dat ik die plant kende. De mijne staat echter bijlange zo ver nog niet.

Op uw eerste vraag kan ik volmondig ja antwoorden. Mits hij op een goed gedraineerde plaats staat, is hij perfect winterhard. De laatste twee winters heeft de plant bij mij overleefd dus moet hij wel winterhard zijn.

Wat vermeerderen betreft, dit heb ik nog niet gedaan, maar dit gebeurt waarschijnlijk door scheuren. Na drie jaar zie ik dat mijn plant al wat zijscheuten heeft gemaakt die er vermoedelijk gemakkelijk af te halen zijn.

Ik heb mijn plant nog maar een winter zien overleven onder een glasplaatje dus ik had nog twijfels.
Hier staan de bloeistengels bijna net zover als die van Kris, dan is het dus erg gemakkelijk te herkennen.
Ondertussen heb ik een stek genomen van zo'n bloemscheut, bloemknoppen eruit en onder een bladknoop afgesneden en in een vrij droog mengsel, Ik heb grote twijfels maar wie niet waagt wie niet wint.

Ik heb hier ook nog wat planten die in knop staan, wie weet welke? De eerste opent enkel zijn bloemen bij zonnig weer, dus voorlopig komt daar niks van in huis, de tweede is enkele weken vroeger dan vorig jaar, maar dat is niet erg, dan zie ik hem nog bloeien voor ik op reis ga. ;)

Niemand? Neen?
De eerste is een echte Zuidamerikaan en de tweede plant is er ééntje die lang op mijn verlanglijst heeft gestaan.

Van de eerste plant heb ik geen idee en de tweede is denk ik een Aconitum napellus misschien de ssp. tauricum.
Hier staat gelukkig eigenlijk niets dat gaat bloeien voor ik op reis ga ;D.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Lily-Anne Vereecken

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #437 Gepost op: 21 juni 2011, 12:22:49 »
edelweis zal voor jullie niets speciaals zijn , gezien hij zo gemakkelijk verkrijgbaar is , maar hier
heeft hij  toch al jaren een vast plaatsje in de rotstuin en ik kijk er ieder jaar naar uit ,dat hij in
bloei komt .Dit jaar zijn de bloemen en de plant opvallend klein tegenover andere jaren, hetgeen hem veel
beter doet lijken op zijn voorvaders in de bergen - vermoedelijk zijn ze veel kleiner omdat
we eerst zo een hele lange warme periode hebben gehad . Nu zijn ze toch stilaan groter aan het worden
gr Lily-Anne

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #438 Gepost op: 21 juni 2011, 16:28:35 »
Twee origanum's in bloei vandaag:

Origanum microphyllum
en Origanum rotundifolia 'Kent Beauty'

Luit van Delft

• Volwaardig poster
« Reactie #439 Gepost op: 21 juni 2011, 17:37:52 »

Niemand? Neen?
De eerste is een echte Zuidamerikaan en de tweede plant is er ééntje die lang op mijn verlanglijst heeft gestaan.
Het zal een Calandrinia zijn Frankie. Wij hadden vroeger vaak een paarsbloeiende C. umbellata, die mooi compact bleef en goed verkocht werd in bloei.
Deze lijkt mij veel hoger. Heb je ook een foto van de hele plant?
Luit van Delft, in het bloeiend hart van de Bollenstreek.

Magnar Aspaker

• Junior
  • **
« Reactie #440 Gepost op: 21 juni 2011, 20:08:50 »
Two good lilies for the rock garden: L. lophophorum and L. oxypetalum var insigne.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #441 Gepost op: 21 juni 2011, 21:41:59 »

Niemand? Neen?
Het zal een Calandrinia zijn Frankie. Wij hadden vroeger vaak een paarsbloeiende C. umbellata, die mooi compact bleef en goed verkocht werd in bloei.
Deze lijkt mij veel hoger. Heb je ook een foto van de hele plant?

Je bent een krak, Luit, zoals we dat zeggen op zijn Westvlaams. Uw kennis en alwetendheid lijkt stilaan aan het oneindige te grenzen. Je blijft in mijn achting stijgen.
Het is inderdaad een Calandrinia umbellata. Deze plant wordt ongeveer zo'n 10 cm hoog. Wanneer het eerstdaags wat zonniger  moest worden zal ik een foto van gehele plant in bloei posten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #442 Gepost op: 21 juni 2011, 21:44:40 »
Ook al uit warmere regionen en hier bijna in bloei... Een eersteklas rotsplant uit een verassende familie ...Wie kent hem ?

Hier in Nederland zou men zeggen een geranium, hij hoort wel thuis in de familie Geraniaceae. Het is een Pelargonium uit het Taurus gebergte in Turkije namelijk Pelargonium endlicherianum.
Twee vragen, is hij volledig winterhard (eventueel afdekken)? en hoe vermeerder je deze soort?

God ja, nu je het zegt, Gerrit, ik wist dat ik die plant kende. De mijne staat echter bijlange zo ver nog niet.

Op uw eerste vraag kan ik volmondig ja antwoorden. Mits hij op een goed gedraineerde plaats staat, is hij perfect winterhard. De laatste twee winters heeft de plant bij mij overleefd dus moet hij wel winterhard zijn.

Wat vermeerderen betreft, dit heb ik nog niet gedaan, maar dit gebeurt waarschijnlijk door scheuren. Na drie jaar zie ik dat mijn plant al wat zijscheuten heeft gemaakt die er vermoedelijk gemakkelijk af te halen zijn.

Ik heb mijn plant nog maar een winter zien overleven onder een glasplaatje dus ik had nog twijfels.
Hier staan de bloeistengels bijna net zover als die van Kris, dan is het dus erg gemakkelijk te herkennen.
Ondertussen heb ik een stek genomen van zo'n bloemscheut, bloemknoppen eruit en onder een bladknoop afgesneden en in een vrij droog mengsel, Ik heb grote twijfels maar wie niet waagt wie niet wint.

Ik heb hier ook nog wat planten die in knop staan, wie weet welke? De eerste opent enkel zijn bloemen bij zonnig weer, dus voorlopig komt daar niks van in huis, de tweede is enkele weken vroeger dan vorig jaar, maar dat is niet erg, dan zie ik hem nog bloeien voor ik op reis ga. ;)

Niemand? Neen?

Van de eerste plant heb ik geen idee en de tweede is denk ik een Aconitum napellus misschien de ssp. tauricum.
Hier staat gelukkig eigenlijk niets dat gaat bloeien voor ik op reis ga ;D.

Heel goed gezien, Gerrit, ook jij beschikt over een uitgebreide kennis. Het is inderdaad het begin van de bloeiwijze van de kleine Aconitum napellus ssp. tauricum.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #443 Gepost op: 21 juni 2011, 21:45:54 »
Twee origanum's in bloei vandaag:

Origanum microphyllum
en Origanum rotundifolia 'Kent Beauty'

De origanums staan er al mooi bij in Zwevezele, Wim.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #444 Gepost op: 21 juni 2011, 21:55:25 »
Deze Campanula, ooit aangeschaft onder de naam Campanula khasiana wordt ongeveer 60 cm hoog en heeft een ijle, stijve bloeiwijze. Het is een tweejarige plant die zich behoorlijk uitzaait. Het eerste jaar vormt er zich een bladrozet, en het jaar erop verschijnt de bloeiwijze.
Niet echt speciaal, maar geeft deze tijd van het jaar wat kleur vooraan de rotstuin.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #445 Gepost op: 22 juni 2011, 19:15:39 »
Ook hier blijft  Heterotheca jonesii (foto 1) een blikvanger in de rotstuin.
Erigeron 'Canary Bird' (foto 2)weet ook nog van geen ophouden.
De eerste bloemen van Scutellaria 'Texas Rosea' (foto 3)zijn er ook al.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #446 Gepost op: 22 juni 2011, 19:30:33 »
Ook hier blijft  Heterotheca jonesii (foto 1) een blikvanger in de rotstuin.

Ze zijn echt wel goed dit jaar Frankie ! Indien iemand behoefte heeft aan een portie zon in de tuin , wel deze jonesii is dan een goede keuze !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Pim Hols

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
« Reactie #447 Gepost op: 22 juni 2011, 20:35:22 »
Al een achttal jaar geleden letterlijk aan komen waaien, als zaad dan; Campanula carpatica. En elk jaar een behoorlijke dosis bloemen.
Reeds eerder getoond, maar nogmaals, omdat ze zo mooi zijn; Campanula cochlearifolia en Campanula pulla.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #448 Gepost op: 22 juni 2011, 20:43:12 »
Aquilegia chaplinei. Een 'kanariegeel' bloeiende akelei uit New Mexico.
Voor een vrij zonnige lokatie en een doorlatende wat humusrijke grond.
Zaait zich summier uit.
Daaronder de zeer compacte Armeria maritima 'Rubrifolia Compacta', nog steeds stug doorbloeiend.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #449 Gepost op: 22 juni 2011, 20:50:04 »
Pterocephalis depressum is nu op z'n mooist. Deze 'kruiper' volgend seizoen maar wat gaan inkorten, omdat de 'buren' beginnen te 'morren'.
Daaronder Sedum acre. Er zijn mensen die dit plantje onder de 'onkruiden' scharen. Maar in een schrale, stenige en puur zonnige omgeving trakteert 'ie''  de bewonderaar op de fraaie gele sterbloemen.
Heemskerk, Noord-Holland