cushions

Gestart door Ger van den Beuken, 16 juni 2011, 18:32:11

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 28 september 2026, 12:32:32
Citaat van: Frankie Wulleman op 27 september 2026, 23:09:26Trachelium asperuloides heb ik ook nog gehad, maar dat was maar voor enkele jaren. Inderdaad niet zo gemakkelijk. Mocht ik er kunnen aangeraken, wil ik zeker nog eens een poging wagen.
Niet echt moeilijk naar mijn mening Frankie, maar de juiste omstandigheden zijn natuurlijk van belang ...Ik had hem vroeger ieder jaar in bloei in een kas waarbij de plant in terracotta pot stond en die werd in gegraven in een zandbed. Die kas was mijn cactus serre en die werd in de zomer gemakkelijk 55 graden warm (er sprongen soms zelfs thermometers )Hij stond wel dicht bij de deur die altijd open stond. Belangrijk , geleerd van Ger, is om na de bloei en de eerste hergroei terug te knippen. Anders gaat hij slordig groeien en minder bloeien.Die planten die hij terug snoeide waande ik soms verloren maar groeiden weer mooi in.Hetgeen hij afsneed gebruikte hij om te stekken en zo ben ik eraan geraakt ook. Omdat ik daarna geen kas meer had heb ik er eentje in een verticaal gat gezet in de tuf . Plant overleeft ,geen enkel probleem , maar bloeit nooit zo rijk als in de kas en in pot. 
In bijlage een foto van mijn exemplaar zoals hij er nu bijstaat in de tufa . Hij staat er momenteel niet ideaal bij en we zien links en rechts paar dode takjes die ik er voorzichtig zou moeten uithalen. Hij heeft ook gebloeid maar toen ik het merkte waren de bloemetjes al aan het verwelken door de extreme warmte. De reden dat hij er minder florissant bij staat was wat slakkenvraat en dan gevolgd door opnieuw droogte en warmte . Maar hij leeft en is sterk genoeg . Hij staat er nu 4 jaar. Moet toch maar is proberen stekken ....En de plant wat bladvoeding geven ...   

Je hebt hem ook in de tuf? En onbeschermd dan? Hoe lang staat hij er al in?

Ja, doe maar eens een poging om te stekken. Ik vind het een mooi ding en zou hem nog eens willen proberen. Zowel Ger als Gerrit hadden vroeger vaak deze plant in de aanbieding.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 september 2026, 23:09:26Trachelium asperuloides heb ik ook nog gehad, maar dat was maar voor enkele jaren. Inderdaad niet zo gemakkelijk. Mocht ik er kunnen aangeraken, wil ik zeker nog eens een poging wagen.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 28 september 2026, 12:32:32Niet echt moeilijk naar mijn mening Frankie, maar de juiste omstandigheden zijn natuurlijk van belang ...Ik had hem vroeger ieder jaar in bloei in een kas waarbij de plant in terracotta pot stond en die werd in gegraven in een zandbed. Die kas was mijn cactus serre en die werd in de zomer gemakkelijk 55 graden warm (er sprongen soms zelfs thermometers )Hij stond wel dicht bij de deur die altijd open stond. Belangrijk , geleerd van Ger, is om na de bloei en de eerste hergroei terug te knippen. Anders gaat hij slordig groeien en minder bloeien.Die planten die hij terug snoeide waande ik soms verloren maar groeiden weer mooi in.Hetgeen hij afsneed gebruikte hij om te stekken en zo ben ik eraan geraakt ook. Omdat ik daarna geen kas meer had heb ik er eentje in een verticaal gat gezet in de tuf . Plant overleeft ,geen enkel probleem , maar bloeit nooit zo rijk als in de kas en in pot. 
In bijlage een foto van mijn exemplaar zoals hij er nu bijstaat in de tufa . Hij staat er momenteel niet ideaal bij en we zien links en rechts paar dode takjes die ik er voorzichtig zou moeten uithalen. Hij heeft ook gebloeid maar toen ik het merkte waren de bloemetjes al aan het verwelken door de extreme warmte. De reden dat hij er minder florissant bij staat was wat slakkenvraat en dan gevolgd door opnieuw droogte en warmte . Maar hij leeft en is sterk genoeg . Hij staat er nu 4 jaar. Moet toch maar is proberen stekken ....En de plant wat bladvoeding geven ... 
Citaat van: Frankie Wulleman op 29 september 2026, 21:45:19Je hebt hem ook in de tuf? En onbeschermd dan? Hoe lang staat hij er al in?
Ja, doe maar eens een poging om te stekken. Ik vind het een mooi ding en zou hem nog eens willen proberen. Zowel Ger als Gerrit hadden vroeger vaak deze plant in de aanbieding.
Oei Frankie , een senior momentje ? :P  --3 Ik had je 3 vragen al beantwoord in mijn bericht alvorens je ze stelde  -2(  -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "