Crevicegardening

Gestart door Kris De Raeymaeker, 18 juni 2011, 22:50:16

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Helichrysum retortum .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Frankie Wulleman

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 mei 2026, 10:02:32Helichrysum retortum .
Citaat van: Frankie Wulleman op 17 mei 2026, 20:36:51Schitterend, Kris !
Ben er ook blij mee Frankie .Ik vind dat Helichrysum nog steeds te weinig wordt toegepast!

Kris De Raeymaeker

Silene falcata , uit zaad ex Pavelka ...

Kris De Raeymaeker

Nog een Silene , namelijk Silene davidii
Verder ook nog een andere Helichrysum met name Helichrysum praecurrens.
Ten slotte een Leontopodium uit China :Leontopodium calocephalum . Deze komt voor op de Gangsha op 3900m hoogte in China.

Kris De Raeymaeker

Nog wat ander spul uit de crevice ...
1 & 2 -Felicia rosulata (syn. Aster natalensis)
3 & 4 -Globularia bellidifolia (Biokovo Mts) (ex Jiri )

Kris De Raeymaeker

En waarom nog niet enkele ... -2( 
1/Potentilla pulvinaris met de gele bloemen , Echium albicans (links achter) en een Dianthus op de voorgrond.
2/ Prometheum pilosum
3/ Dianthus alpinus net voor ons vertrek naar Griekenland  en 4/  zo goed als uitgebloeid ...

Kris De Raeymaeker

Meegebracht van Hannah Zikova onder de naam Linum sp. ...Ze dacht dat het misschien een dwergvorm was van Linum capitatum ...Maar ik denk wat anders , al weet ik ook niet wat het is.

Kris De Raeymaeker

Hoekje uit de crevice ....

Frankie Wulleman

Prachtige planten en beelden uit de crevicegarden, Kris. Het ziet er allemaal top uit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Deze plant staat hier al 9 jaar in mijn crevice , Physoplexis comosa
Ieper , West-Vlaanderen

Thomas Eckert

Citaat van: Danny Bonnez op 25 mei 2026, 17:46:49Deze plant staat hier al 9 jaar in mijn crevice , Physoplexis comosa

Absoluut fantastisch, Danny. Het is lang geleden dat ik zo'n resultaat heb gezien. Tot een paar jaar geleden was deze unieke schoonheid voor mij geen enkel probleem.

Nu lukt het gewoon niet meer. Daarom is het voor mij een groot genoegen om jouw prachtige exemplaar te zien. Hartelijk dank voor het laten zien.

Thomas Eckert

Ook alle andere getoonde planten zijn een mooi bewijs van de voordelen van een spleetbeplanting.

Ik ga mijn kleine "Crevice" waarschijnlijk nog dit jaar opnieuw beplanten, omdat is gebleken dat hij toch schaduwrijker is dan ik aanvankelijk dacht. Dat biedt nieuwe mogelijkheden.

Op een van de laatste bouwplaatsen vielen me een paar stenen op. Dus heb ik mijn auto tot het uiterste belast en twee ladingen meegenomen.

Het is weliswaar ander gesteente dan de bestaande Crevice... maar ik kon het niet laten... ;-)

Ik heb de stenen voorlopig alleen schoongemaakt en tijdelijk opgeslagen... maar je ziet misschien wel dat het bruikbaar materiaal zou kunnen zijn voor "dramatische scènes".

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 mei 2026, 20:07:42Nog een Silene , namelijk Silene davidii
Verder ook nog een andere Helichrysum met name Helichrysum praecurrens.
Ten slotte een Leontopodium uit China :Leontopodium calocephalum . Deze komt voor op de Gangsha op 3900m hoogte in China.

Leuk om te zien dat we allebei een voorliefde hebben voor hoogalpiene Leontopodium uit het verre Azië.

In de nieuwe overdekte verhoogde plantenbak staan inmiddels meerdere groepen L. nanum en L. pusillum. Allemaal afkomstig van boven de 4800 meter. Het wordt een hele uitdaging om deze planten de hete weken door te helpen...🙈

Het absolute hoogtepunt wordt echter de kleinste van allemaal... Leontopodium haastioides. Het lijkt qua resultaat meer op een Raoulia. Dieter Zschummel liet me onlangs foto's zien van de natuurlijke standplaats in Tibet... en ik kreeg er bijna een orgasme van...😂