Crevicegardening

Gestart door Kris De Raeymaeker, 18 juni 2011, 22:50:16

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 mei 2026, 15:35:411/ Hoekje met o.a. de Argentijnse Sisyrinchium macrocarpum
2/ Maar ook nog steeds Phlox ' Bořanovice  '
3 & 4/ Sisyrinchium macrocarpum

Ik heb eigenlijk nog nooit Sisyrichiums in de tuin gehad. Zijn dat makkelijke planten?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 mei 2026, 15:54:02Heel aangenaam verrast door de performance van deze Matthiola anchoniifolia !Met dank aan de gulle schenker en goede zaaier ...

Hele mooie soort is dat met een prachtig kleurtje. En gaat goed in de crevice zo te zien? Zonder afdekking?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 mei 2026, 15:40:52Het geheel ligt er prachtig bij, Kris !  Topwerk!

Hier een beeld van een gedeelte van mijn (ietwat eigenzinnige) crevice.
Blikvanger hier is Dianthus 'Paulinae' - een compacte kruising die ik ook nog van bij Flora Montana haalde.  Ik kon hem gisteren vereeuwigen na een eerste langverwacht, mals regenbuitje.

De naam zegt me wel wat. Is hij makkelijk in cultuur, Luc?
En waarom noem je de crevice altijd de 'eigenzinnige crevice' ?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 mei 2026, 15:54:02Heel aangenaam verrast door de performance van deze Matthiola anchoniifolia !Met dank aan de gulle schenker en goede zaaier ...
Citaat van: Frankie Wulleman op  3 mei 2026, 22:20:07Hele mooie soort is dat met een prachtig kleurtje. En gaat goed in de crevice zo te zien? Zonder afdekking?
Zonder afdekking Frankie . Ik had er ook eentje in een schaal die wel werd afgedekt (als reserve)maar de plant in de crevice buiten doet het beter !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 mei 2026, 15:44:35Enkele overzichtjes ...
Citaat van: Frankie Wulleman op  3 mei 2026, 22:17:56Heel knap geheel!  ((12

Merci Frankie ...het is overigens ook nooit af en het blijft puzzelen en corrigeren...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker


Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 mei 2026, 15:26:08Heel veel tegelijk in bloem momenteel in de crevice ...
1/ Erigeron compactus met dank aan Thomas
2/ Helichrysum retortum
3/ Helichrysum retortum met Adiantum aleuticum ssp. subpumilum
4/ Bergeranthus jamesii
Citaat van: Frankie Wulleman op  3 mei 2026, 22:15:37Mooi crevicebewoners, Kris. Ik heb E. compactus ook nog gehad, maar was hier geen lang leven beschoren. Overigens een mooi soortje.
Ik heb mijn exemplaar nu 3 jaar , gekregen als zaailing van Thomas. Voorlopig  geen probleem in de crevice.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 mei 2026, 15:35:411/ Hoekje met o.a. de Argentijnse Sisyrinchium macrocarpum
2/ Maar ook nog steeds Phlox ' Bořanovice  '
3 & 4/ Sisyrinchium macrocarpum
Citaat van: Frankie Wulleman op  3 mei 2026, 22:18:56Ik heb eigenlijk nog nooit Sisyrichiums in de tuin gehad. Zijn dat makkelijke planten?
Hey Frankie .Je hebt een aantal kleine en gangbare  Sisyrinchiums zoals bijvoorbeeld S.bellum.(10-15cm hoog) Om er eentje te noemen die me voor de geest schiet. Degene die je hier meestal  ziet aangeboden zijn meestal de soorten uit Noord Amerika.(met kleine bloempjes in vergelijk met macrocarpum) Ik heb er vroeger nog een ander kleintje gehad waarvan ik me de naam niet meer direct kan herinneren.Maar die hadden allemaal het onhebbelijke gedrag om zich massaal uit te zaaien. Ik heb ze op een gegeven moment gewoon uit de rotstuin verwijderd en de liefde voor deze groep was even uit. Tot ik 3 jaar geleden deze S. macrocarpum zag staan in meerdere Tsjechische tuinen. Ik was meeteen verkocht. Deze komt uit Zuid Amerika , meer bepaald uit Cordoba -Argentinië. Ik vermoed dat deze zich niet zo als "weed" gaat gedragen? Ik denk dat onze voorzitter hem ook in de tuin heeft staan? Misschien komt mijn plant nog van hem ,maar dat weet ik niet zeker. Ik heb een potje met zaailingen staan dus als ik die groot krijg en je wil het is proberen?   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  3 mei 2026, 22:17:22Die 'gemini' zal je toch moeten stekken, hoor, Kris. Wat een mooierd.
Staat genoteerd Frankie !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 mei 2026, 15:29:551/ Phlox 'Gemini' met als gebuur Edraianthus glisicii
2/ Edraianthus glisicii , vrij grote bloemen .
3/ Androsace x marpensis
4/ Nog een tweede Phlox 'Gemini'op een andere plek in de crevice , maar even bloeirijk
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 mei 2026, 15:29:551/ Phlox 'Gemini' met als gebuur Edraianthus glisicii
2/ Edraianthus glisicii , vrij grote bloemen .
3/ Androsace x marpensis
4/ Nog een tweede Phlox 'Gemini'op een andere plek in de crevice , maar even bloeirijk


Zou het kunnen dat de glisicii vorig jaar als zaailing hiervandaan kwam ?  Hier begint hij ook te bloeien... en daarnaast staat de Papaver zie ik !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op  3 mei 2026, 22:22:09
Citaat van: Luc Gilgemyn op  3 mei 2026, 15:40:52Het geheel ligt er prachtig bij, Kris !  Topwerk!

Hier een beeld van een gedeelte van mijn (ietwat eigenzinnige) crevice.
Blikvanger hier is Dianthus 'Paulinae' - een compacte kruising die ik ook nog van bij Flora Montana haalde.  Ik kon hem gisteren vereeuwigen na een eerste langverwacht, mals regenbuitje.

De naam zegt me wel wat. Is hij makkelijk in cultuur, Luc?
En waarom noem je de crevice altijd de 'eigenzinnige crevice' ?

Hij staat er toch al een vijftal jaar zonder problemen Frankie, Dr Google levert echter geen verdere info op...

Ik noem mijn crevice eigenzinnig omdat ik meer plaats laat tussen de stenen, de spleten zijn dus breder... dat had ook met een tekort aan stenen te maken...  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Dianthus alpinus in topvorm vandaag ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 mei 2026, 09:46:04
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 mei 2026, 15:35:411/ Hoekje met o.a. de Argentijnse Sisyrinchium macrocarpum
2/ Maar ook nog steeds Phlox ' Bořanovice  '
3 & 4/ Sisyrinchium macrocarpum
Citaat van: Frankie Wulleman op  3 mei 2026, 22:18:56Ik heb eigenlijk nog nooit Sisyrichiums in de tuin gehad. Zijn dat makkelijke planten?
Hey Frankie .Je hebt een aantal kleine en gangbare  Sisyrinchiums zoals bijvoorbeeld S.bellum.(10-15cm hoog) Om er eentje te noemen die me voor de geest schiet. Degene die je hier meestal  ziet aangeboden zijn meestal de soorten uit Noord Amerika.(met kleine bloempjes in vergelijk met macrocarpum) Ik heb er vroeger nog een ander kleintje gehad waarvan ik me de naam niet meer direct kan herinneren.Maar die hadden allemaal het onhebbelijke gedrag om zich massaal uit te zaaien. Ik heb ze op een gegeven moment gewoon uit de rotstuin verwijderd en de liefde voor deze groep was even uit. Tot ik 3 jaar geleden deze S. macrocarpum zag staan in meerdere Tsjechische tuinen. Ik was meeteen verkocht. Deze komt uit Zuid Amerika , meer bepaald uit Cordoba -Argentinië. Ik vermoed dat deze zich niet zo als "weed" gaat gedragen? Ik denk dat onze voorzitter hem ook in de tuin heeft staan? Misschien komt mijn plant nog van hem ,maar dat weet ik niet zeker. Ik heb een potje met zaailingen staan dus als ik die groot krijg en je wil het is proberen?   

Ja, die wil ik wel eens proberen. Het ziet er een mooie uit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

#1378
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 mei 2026, 15:29:551/ Phlox 'Gemini' met als gebuur Edraianthus glisicii
2/ Edraianthus glisicii , vrij grote bloemen .
3/ Androsace x marpensis
4/ Nog een tweede Phlox 'Gemini'op een andere plek in de crevice , maar even bloeirijk
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 mei 2026, 15:29:551/ Phlox 'Gemini' met als gebuur Edraianthus glisicii
2/ Edraianthus glisicii , vrij grote bloemen .
3/ Androsace x marpensis
4/ Nog een tweede Phlox 'Gemini'op een andere plek in de crevice , maar even bloeirijk
Citaat van: Luc Gilgemyn op  4 mei 2026, 11:55:14Zou het kunnen dat de glisicii vorig jaar als zaailing hiervandaan kwam ?  Hier begint hij ook te bloeien... en daarnaast staat de Papaver zie ik !  ;)

Aangezien er onder ons al eens regelmatig plantjes van eigenaar wisselen had dat zomaar mogelijk geweest Luc. Maar even het label gecheckt en mijn glisicii komt blijkbaar nog van Pavelka. Misschien staat er hier elders nog wel eentje van jou , weet ik niet van buiten. De Papaver is wel van jou ! Benieuwd of hij dit jaar gaat bloeien...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 mei 2026, 20:52:36Dianthus alpinus in topvorm vandaag ...

Ziet er knap uit, Kris. Hier nog geen bloemen te bespeuren.
Lichtervelde, West-Vlaanderen