Auteur Topic: Crevicegardening  (gelezen 240484 keer)

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crevicegardening
« Reactie #1185 Gepost op: 12 mei 2025, 17:08:48 »
Een jong zilversax bloeit voor het eerst : Saxifraga kolenatiana atropurpurea met opvallende bloemkleur.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #1186 Gepost op: 12 mei 2025, 21:41:52 »
Een jong zilversax bloeit voor het eerst : Saxifraga kolenatiana atropurpurea met opvallende bloemkleur.

Een zeer mooie, Luc. Ik heb die hier al jaren. De juiste kleur met een fototoestel vastleggen is echter bijzonder moeilijk vind ik.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #1187 Gepost op: 12 mei 2025, 21:43:03 »
Silene davidii uit China is niet de beste uit de klas als het op bloeien aankomt ....maar met een beter einde van de winter gevolgd door een heel goede lente wil het wel eens beter gaan ....

Ook eentje dat je niet elke dag tegen het lijf (de plant) loopt Kris, zeker niet verkeerd.

In het kader van de Edraianthus discussie bloeit hier een aanwinst van vorig jaar die moet doorgaan voor Edraianthus sutjeskae.... commentaren ?

Ze zijn allemaal om ter mooist, Luc, al die verschillende soorten, maar wat namen betreft.... bijzonder moeilijk.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #1188 Gepost op: 12 mei 2025, 21:44:04 »
Nog 2 overzichtjes ....En ook nog Echium albicans uit Andalusië  (van Zdenek Hlavon )en Phlox grayi (van Ger )

Die Echium intrigreert me wel, Kris. Post hem nog eens indien mogelijk als hij bloeit.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #1189 Gepost op: 15 mei 2025, 09:41:57 »
En ook nog Echium albicans uit Andalusië  (van Zdenek Hlavon )
Die Echium intrigreert me wel, Kris. Post hem nog eens indien mogelijk als hij bloeit.

Is genoteerd Frankie , je bent ook al in Tsjechië geweest ....heb je hem daar nooit gezien in de rotstuinen daar ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1190 Gepost op: 15 mei 2025, 10:20:30 »
In het kader van de Edraianthus discussie bloeit hier een aanwinst van vorig jaar die moet doorgaan voor Edraianthus sutjeskae.... commentaren ?

Ik zou denken van wel Luc  ))4 ))4 Nu ik heb hier diverse exemplaren uitgezet en ze verschillen toch allemaal wat van bloem ...Maar de mijne zijn uit zaden gewonnen (zaailingen van Thomas )Ik weet niet waar de zaden afkomstig van waren maar ik denk wel dat ze in tuinen makkelijk kunnen kruisen met andere soorten ? Jouw plant kwam Vojtech zeker ? 

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #1191 Gepost op: 15 mei 2025, 22:24:08 »

Is genoteerd Frankie , je bent ook al in Tsjechië geweest ....heb je hem daar nooit gezien in de rotstuinen daar ?

Neen Kris, toen niet gezien. Bij wie stond hij?
De keren dat ik er was, was de flora er wel toen nog zo ver niet gevorderd op het moment dat jij er was.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1192 Gepost op: 17 mei 2025, 10:03:22 »

De keren dat ik er was, was de flora er wel toen nog zo ver niet gevorderd op het moment dat jij er was.

O.a. bij Zdenek Hlavon maar vooral in de tuin van Piatek ...Ondertussen stond hier een eerste exemplaar  in bloei .En meteen een heel grote verassing  :o :o  Met lichte - mag ik zeggen witte ? -bloemen  ))4 ))4 Als je de plant gaat opzoeken zie je nergens eentje met witte /lichte bloemen. Heel merkwaardig ..Ze hebben allemaal de kleur van de planten op foto2 die ik vorig jaar nam in de tuin van Piatek.... Benieuwd wat voor kleur mijn tweede exemplaar geeft ...

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #1193 Gepost op: 18 mei 2025, 09:41:20 »

O.a. bij Zdenek Hlavon maar vooral in de tuin van Piatek ...Ondertussen stond hier een eerste exemplaar  in bloei .En meteen een heel grote verassing  :o :o  Met lichte - mag ik zeggen witte ? -bloemen  ))4 ))4 Als je de plant gaat opzoeken zie je nergens eentje met witte /lichte bloemen. Heel merkwaardig ..Ze hebben allemaal de kleur van de planten op foto2 die ik vorig jaar nam in de tuin van Piatek.... Benieuwd wat voor kleur mijn tweede exemplaar geeft ...

Bij Hlavon ben ik nooit geweest. Piatek wel dacht ik. En wie waren dat ook alweer. Waren het deze mensen op de foto?

Zijn deze planten monocarp, Kris?

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1194 Gepost op: 18 mei 2025, 10:03:31 »
Bij Hlavon ben ik nooit geweest. Piatek wel dacht ik. En wie waren dat ook alweer. Waren het deze mensen op de foto?

Dat zijn inderdaad deze mensen Frankie ....
Ik dacht ook dat ze monocarp waren maar Thomas wees me erop dat ze niet monocarp zijn ...En als je het opzoekt blijkt dat Thomas helemaal gelijk had . In de tuin van Piatek zaaiden ze zich ook uit ...Maar niet overdreven . Ik dacht dat Lily -Anne eentje van die zaailingen heeft mee gekregen . Als zij dit leest , hoe is het met die plant bij jou ....
Ze komen voor in de heuvels (bergen ) in Andalusië en blijkbaar ook rond Marbella .
Ik vind ze alleszins prachtig ....

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #1195 Gepost op: 18 mei 2025, 10:05:53 »

Dat zijn inderdaad deze mensen Frankie ....
Ik dacht ook dat ze monocarp waren maar Thomas wees me erop dat ze niet monocarp zijn ...En als je het opzoekt blijkt dat Thomas helemaal gelijk had . In de tuin van Piatek zaaiden ze zich ook uit ...Maar niet overdreven . Ik dacht dat Lily -Anne eentje van die zaailingen heeft mee gekregen . Als zij dit leest , hoe is het met die plant bij jou ....
Ze komen voor in de heuvels (bergen ) in Andalusië en blijkbaar ook rond Marbella .
Ik vind ze alleszins prachtig ....

Het is al eventjes geleden en ik moest graven in mijn geheugen en foto's. Maar de mooie rozetten waren me toen ook opgevallen. Ik heb ze dus gezien, maar niet in bloei.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #1196 Gepost op: 18 mei 2025, 10:10:01 »
Ik herinner me ook nog dat het heel vriendelijke en vrijgevige mensen waren. Hun tuin stond vol met prachtige planten. Zoals deze opmerkelijke Onosma propontica.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1197 Gepost op: 18 mei 2025, 10:18:44 »
Het is al eventjes geleden en ik moest graven in mijn geheugen en foto's. Maar de mooie rozetten waren me toen ook opgevallen. Ik heb ze dus gezien, maar niet in bloei.

Dat zijn ze inderdaad Frankie .... ((14 ((14

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #1198 Gepost op: 18 mei 2025, 10:20:07 »
Daar stond ook deze schitterende Dianthus myrtinervius caespitosa. Ik ben de mijne al lang kwijt. Nog iemand die hem heeft?

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1199 Gepost op: 18 mei 2025, 10:22:15 »
Dianthus strictus pulchellus houd wel van de crevice ....zeer compact anjertje is dit ! Staat op een heel zonnig plekje ....(komt van Herman LP)
Dianthus alpinus staat ook in de crevice maar op een lager stukje en op een iets minder warm en zonnig gedeelte ...
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2025, 10:30:21 door Kris De Raeymaeker »