Crevicegardening

Gestart door Kris De Raeymaeker, 18 juni 2011, 22:50:16

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 27 mei 2026, 10:33:10Mijn Physoplexis comosa staat een 13 jaar in een gat in tufsteen in de schaduw.
Dat is de juiste plek tegenwoordig Herman ! 10 -tal jaren terug kon het ook nog halfschaduw of zelfs nog wat zonniger maar ik vrees dat dit verleden tijd is geworden ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Nog wat bloeiers uit de crevice...onnodig te zeggen dat de bloemen het niet lang uitzingen bij deze tropische temperaturen ...
Hypericum aegypticum (met dank aan onze voorzitter) is uiteraard , gezien zijn afkomst, één van de betere in deze omstandigheden,
Geld ook voor Echium albicans .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Dianthus strictus ssp. pulchellus ligt bijna plat tegen de grond (of bij mij tussen de stenen)Hij heeft zijn plantenlichaam zo gereduceerd dat hij als geen ander de huidige omstandigheden weet te doorstaan.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 mei 2026, 17:10:09
Citaat van: Herman Mylemans op 27 mei 2026, 10:33:10Mijn Physoplexis comosa staat een 13 jaar in een gat in tufsteen in de schaduw.
Dat is de juiste plek tegenwoordig Herman ! 10 -tal jaren terug kon het ook nog halfschaduw of zelfs nog wat zonniger maar ik vrees dat dit verleden tijd is geworden ...

Mijn plant staat inderdaad ook meer de in schaduw , Kris !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Aethionema oppositifolium is een lastige plant in ons klimaat ...Groeit traag en hopelijk krijg ik hem een keer in bloei in de crevice ...Maar ook zonder bloei is het een mooie plant.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Fan van de eerste keer toen ik dit Spaanse kleinood uit Andalusië zag in een aantal Tsjechische tuinen , Echium albicans.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Gekregen als Edraianthus niveus ...duidelijk wat anders ...Maar wel een speciaal zachtblauw kleurtje ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 juni 2026, 17:23:38Gekregen als Edraianthus niveus ...duidelijk wat anders ...Maar wel een speciaal zachtblauw kleurtje ...

Hmm, hier dezelfde plant, Kris, ook van u. Maar inderdaad, deze kleur heb ik nog nooit gezien bij een Edraianthus. Geen witte, maar toch een mooie plant.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 juni 2026, 18:44:42Fan van de eerste keer toen ik dit Spaanse kleinood uit Andalusië zag in een aantal Tsjechische tuinen , Echium albicans.

Schitterende aanblik, Kris.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 juni 2026, 10:55:45Aethionema oppositifolium is een lastige plant in ons klimaat ...Groeit traag en hopelijk krijg ik hem een keer in bloei in de crevice ...Maar ook zonder bloei is het een mooie plant.

Nog nooit gehad, mooi loof ook. Maar dat geldt eigenlijk wel voor meer aethionema's. Ook buiten de bloeitijd zijn het knappe planten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker


Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 juni 2026, 17:23:38Gekregen als Edraianthus niveus ...duidelijk wat anders ...Maar wel een speciaal zachtblauw kleurtje ...
Citaat van: Frankie Wulleman op  6 juni 2026, 22:11:18Hmm, hier dezelfde plant, Kris, ook van u. Maar inderdaad, deze kleur heb ik nog nooit gezien bij een Edraianthus. Geen witte, maar toch een mooie plant.
Ik had een potje met zaailingen meegekregen bij Ger toen de tuin daar is ontmanteld. Op het label stond niveus.Ik heb er inderdaad ook enkele uitgedeeld hier en daar. Ze zijn dan nog vrij uniform zo te zien , maar geen niveus dus...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 juni 2026, 18:44:42Fan van de eerste keer toen ik dit Spaanse kleinood uit Andalusië zag in een aantal Tsjechische tuinen , Echium albicans.
Citaat van: Frankie Wulleman op  6 juni 2026, 22:11:34Schitterende aanblik, Kris.

Dank je Frankie .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 juni 2026, 10:55:45Aethionema oppositifolium is een lastige plant in ons klimaat ...Groeit traag en hopelijk krijg ik hem een keer in bloei in de crevice ...Maar ook zonder bloei is het een mooie plant.
Citaat van: Frankie Wulleman op  6 juni 2026, 22:12:28Nog nooit gehad, mooi loof ook. Maar dat geldt eigenlijk wel voor meer aethionema's. Ook buiten de bloeitijd zijn het knappe planten.
Dit is wellicht de mooiste van alle Aethionema's Frankie....In de tuin van Holubec zagen we een plant van wel 15 of zelfs 20cm in diameter . Super laag tegen de grond en het blauwe succulente blad viel van grote afstand op. Maar ik denk dat het ook de meest moeilijke is in ons klimaat. Verdraagt slecht teveel aan nat. Is afkomstig van Turkije. Het zaaien is ook niet simpel. Redelijk wat uitval. Ik heb ze nu ook weer gezaaid staan en fingers crossed. Hierbij een foto van internet van een volwassen plant ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

Ik ben het er helemaal mee eens... het is de mooiste van alle Aethionema-soorten. Ik heb twee exemplaren die mooi hebben gebloeid.

Om duidelijk te maken hoe belangrijk maximale zon voor deze soort is, voeg ik twee foto's van vanavond toe. Foto 1 toont een exemplaar dat in de tufsteen achter een grotere steen gedeeltelijk geen zon krijgt. Niet veel groei.
De andere foto toont het ideale geval... volle zon en tot nu toe permanent beschermd tegen regen. Even oud en inmiddels goed ontwikkeld. Het gaat naar de verhoogde plantenbak verhuizen...😎

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op  7 juni 2026, 23:15:47Ik ben het er helemaal mee eens... het is de mooiste van alle Aethionema-soorten. Ik heb twee exemplaren die mooi hebben gebloeid.
Om duidelijk te maken hoe belangrijk maximale zon voor deze soort is, voeg ik twee foto's van vanavond toe. Foto 1 toont een exemplaar dat in de tufsteen achter een grotere steen gedeeltelijk geen zon krijgt. Niet veel groei.
De andere foto toont het ideale geval... volle zon en tot nu toe permanent beschermd tegen regen. Even oud en inmiddels goed ontwikkeld. Het gaat naar de verhoogde plantenbak verhuizen...😎
Wow  :o  :o  Knappe plant Thomas , bedoel dan uiteraard degene in de volle zon ! Bedankt om dit mee toe te lichten . Hier staat hij in de crevice in de volle zon en krijgt alleen in de wintermaanden een dakje boven zijn hoofd. Ik heb ook nog wat zaailingen waarvan ik hoop er toch enkele groot te krijgen !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "