Crevicegardening

Gestart door Kris De Raeymaeker, 18 juni 2011, 22:50:16

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Jan Fouquaert op 21 juni 2012, 22:57:21
Mooi zijn ze wel, daar doet de naam er niet voor toe.

Ik heb het labeltje te diep geduwd Jan , ik zou moeten gaan graven ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerard Verweij

Mede door het jubileumboek van de NRV heb ik interesse gekregen voor de Crevice.
Ben daar vorig jaar na de zomer mee aan het experimenteren gegaan en op dit moment begint het er naar mijn mening aardig uit te zien.
Omdat ik heb afgestrooid met Japans split en ik dit niet zo goed vind passen bij de door mij gebruikte steen, ben ik nu kleinere stenen, maar wel van dezelfde steensoort met een hamer aan het vergruizen, om zo een beter bijpassend afstrooigrit te verkrijgen. Veel werk.
Ik sta open voor suggesties, qua beplanting, indeling enz.

Bert Stegeman

Dat ziet er heel natuurlijk uit Gerard -6(
Is dit boek iets voor je
Titel: The crevice garden and its plants
Auteur(s): Zdenek Zvolanck
ISBN + Taal: 9780900048784 - Engels
Beschrijving: Alles over het bouwen van een tuin met rotsspleten. 68 pagina's.

Gerard Verweij

Citaat van: Bert Stegeman op  6 augustus 2012, 21:04:34
Dat ziet er heel natuurlijk uit Gerard -6(
Is dit boek iets voor je
Titel: The crevice garden and its plants
Auteur(s): Zdenek Zvolanck
ISBN + Taal: 9780900048784 - Engels
Beschrijving: Alles over het bouwen van een tuin met rotsspleten. 68 pagina's.

Dank je voor de tip, Bert. Ik ga hem op het lijstje zetten. ((14

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerard Verweij op  6 augustus 2012, 15:00:59
Mede door het jubileumboek van de NRV heb ik interesse gekregen voor de Crevice.
Ben daar vorig jaar na de zomer mee aan het experimenteren gegaan en op dit moment begint het er naar mijn mening aardig uit te zien.
Omdat ik heb afgestrooid met Japans split en ik dit niet zo goed vind passen bij de door mij gebruikte steen, ben ik nu kleinere stenen, maar wel van dezelfde steensoort met een hamer aan het vergruizen, om zo een beter bijpassend afstrooigrit te verkrijgen. Veel werk.
Ik sta open voor suggesties, qua beplanting, indeling enz.

Zo te zien komt dat helemaal goed Gerard . Ziet er nu al heel goed uit en met aangepast afstrooisel allicht nog veel beter !
Qua beplanting is het zeker een ontdekkingstocht ook al omdat ligging (wind , zon , inslag regen,microklimaat etc..)een hele grote rol spelen . Indien genoeg zon en warmte zou ik zeker de vele Griekse en Turkse soortjes proberen !
Ik zal hier zelf ook nog trachten te melden wat er hier goed gaat ....Maar let op , iedere tuin is anders .Wat ik zei de ligging en het (micro)klimaat etc....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Omdat ik voor een wel erg "lean" mengsel heb gekozen gaat de groei en ontwikkeling in de crevice heel traag .
Is niet zo erg . Ik verwacht dan ook dat het nog een jaartje duurt eer alles echt goed aan de gang gaat.
Toch hier en daar al wat vooruitgang.
Phlox pulvinata , een kleine zaailing uit mijn trog werd vorig jaar naar dit gedeelte overgeheveld ... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

En Campanula dasyantha 'Superba' wil ook wel groeien in de crevice .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Twee heel mooie Crevices, heren Gerard en Kris !!  ((12
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerard Verweij

Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 augustus 2012, 09:44:27
Twee heel mooie Crevices, heren Gerard en Kris !!  ((12
Bedankt Kris en Luc.

Jan Fouquaert

Inderdaad mooi van die twee steengoede gasten. :D
Hierbij mijn 'crevice rockgarden', waarbij de stenen voor 80 % ingegraven zijn om aldus natuurlijke spleten te verkrijgen waar de meeste echte rotsplanten zo verlekkerd op zijn. Bovendien bestaat het grondmengsel uit circa 80 % 'steen', waaronder Japans split, lava, dolomiet, steengruis van bakstenen, grof zand. De rest tuinaarde met een groot percentage klei. Omdat ik vind dat niet elke rotstuin 'uniform' moet zijn, oftewel enkel bestaan uit gelijkaardige stenen, heb ik hier werkelijk bijna alle soorten stenen in toegepast. Ardenner stenen, kasseistenen, marmerstenen, zandstenen, keien en ook blauwachtige stenen die ik ooit van Zwitserland meegebracht heb, zijn tot een geheel verwerkt. Het geheel is grotendeels afgestrooid met marmersteentjes, maar ook hier en daar met Yellow Sun split waar er gele tinten zijn en waar de blauwachtige stenen liggen, met blauwegrijze steenslag. In de bergen ziet men trouwens soms ook verschillende stenen door elkaar.
In de zomer krijgt dit kleine bergje zon van 7 uur 's morgens tot 16 uur 's namiddags, en alhoewel het heel wat 'kwetsbare' Saxifraga's herbergt, vertoont er tot nog toe geen enkel Saxje tekenen van verbranding. Natuurlijk ben ik wel zo slim de Saxen een goede windrichting te geven  ;D, maar toch. :o
Mijn ervaring is : hoe meer steen, hoe meer het zonnetje scheen, en de planten, jawel die weten van wanten. -2( --3
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

Nog een kruis er op en een pot chrysanten ervoor op 1 november, en men denkt dat er iemand begraven ligt, Jan.  ;D

Nee, grapje hoor, een crevicetuintje zoals jij enkel dat kan maken, Jan, komt heel natuurgetrouw over.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

Dank je Frankie, het is een beetje een gewaagd rotstuintje, maar wat trekken de planten zich dat aan. :o --11
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Kris De Raeymaeker

Bedankt iedereen voor de leuke reacties ...

Nu misschien nog belangrijk : zowel bij mij als bij Jan (en ook bij Gerard denk ik)zijn geen platte stenen gebruikt. Het is ook mogelijk om met andere dan platte stenen een crevice te bouwen .Dus het cliché is nu doorbroken ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Deze mag je ook niet vergeten in je nieuwe crevice Danny .....Hypericum imbricatum .Stond nog te bloeien het voorbije weekend ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jan Fouquaert

De eerste foto heb ik elders al eens gepost, met het commentaar 'Wat gaan ze hier uit de grond stampen ?'.
Wel, ik heb eens heel goed gestampt, zo hard mogelijk en jawel, dit is nu naar boven gekomen.
Dat naar boven gekomen gedrocht is natuurlijk verre van af, maar ik denk dat het een beetje in de richting gaat van 'crevicegardening'.
Op het moment dat ik dit schrijf is het wel al een beetje meer af, maar ik laat morgen wel eens zien wat er van geworden is.
Het was een stukje grond waar er ook niets kon groeien, behalve dan wat gras, omdat het stukje grond ligt juist naast de uitvalsbasis van mijn brave hondjes.
Aangezien stenen niet echt kunnen groeien (behalve als je ze uit de grond stampt), zullen ze van mijn hondjes totaal geen last hebben. --11
www.rots-plant.be  -  website over juwelen