Auteur Topic: Bloei juli-augustus 2011  (gelezen 70104 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Bloei juli-augustus 2011
« Reactie #120 Gepost op: 17 juli 2011, 21:57:34 »
Leuke soort ook voor de waterkant Bert.
Kon vandaag nog deze Dicentra 'Burning Hearts' op de gevoelige plaat vastleggen . 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Roest

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #121 Gepost op: 17 juli 2011, 23:38:10 »
Campanula zoysii twee weken geleden en gisteren.
Saturea montana coerulea ((berg)bonenkruid) is alweer op zijn retour.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #122 Gepost op: 17 juli 2011, 23:47:04 »
Een Campanula soort meegebracht uit Oostenrijk maar waar ik nog geen naam bij heb.
Onosma nanum nog steeds in bloei (doorlopend sinds begin mei)
penstemon pinifolius
Sempervivum hybr. mooie bloem, mooie rozetten, makkelijke planten, wat wil je nog meer.
Gerrit Roest

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #123 Gepost op: 18 juli 2011, 21:11:48 »
Ondanks het ver gevorderde seizoen is er toch nog heel wat aantrekkelijks te vinden in onze rotstuinen Gerrit, Kris en Bert !  We houden vol !!

We hebben dit seizoen al heel wat C. zoysii te zien gekregen (ooit een zeldzaamheid !!) - we krijgen het dus allemaal beter onder de knie !!  :)  Misschien draagt dit Forum hier zijn steentje wel toe bij !  ;)

Ik tikte begin dit jaar onderstaande (voor mij toch) nieuwigheid op de kop :  Campanula x "Cantata" een hybride van jawel : C. zoysii en C. pulla.
Het plantje viel een tweetal maanden geleden ten prooi aan een vraatzuchtige slak, maar heeft zich toch weten te herstellen en produceert zelfs nog enkele bloemen !  :)
De vele regen van de afgelopen dagen heeft er wel voor gezorgd dat ze'r een beetje "verlept" bij staan...  ;D  Ik wou hem desondanks toch laten zien.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Pim Hols

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
« Reactie #124 Gepost op: 18 juli 2011, 21:35:20 »
Leuke soort ook voor de waterkant Bert.
Kon vandaag nog deze Dicentra 'Burning Hearts' op de gevoelige plaat vastleggen . 
Prachtige kleur, Kris!!
Ik was in de veronderstelling dat de meeste Dicentra's op tijd in het voorjaar bloeiden en rond deze tijd al bovengronds verdwenen zijn of aan het verdwijnen zijn.
Maar dat geldt dan niet voor Dicentra 'Burning Hearts', waarschijnlijk.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #125 Gepost op: 18 juli 2011, 21:38:52 »
C. zoysii heeft het zo te zien uitstekend naar haar zin. Gerrit.
Ze staat geweldig fraai te pronken.  :P :P
Van Saturea montana coerulea heb ik nooit gehoord. Dat lijkt me ook wel wat. Heeft enige ruimte nodig zo te zien.
Heemskerk, Noord-Holland

Gerrit Roest

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #126 Gepost op: 18 juli 2011, 21:40:24 »
Ondanks het ver gevorderde seizoen is er toch nog heel wat aantrekkelijks te vinden in onze rotstuinen Gerrit, Kris en Bert !  We houden vol !!

We hebben dit seizoen al heel wat C. zoysii te zien gekregen (ooit een zeldzaamheid !!) - we krijgen het dus allemaal beter onder de knie !!  :)  Misschien draagt dit Forum hier zijn steentje wel toe bij !  ;)

Ik tikte begin dit jaar onderstaande (voor mij toch) nieuwigheid op de kop :  Campanula x "Cantata" een hybride van jawel : C. zoysii en C. pulla.
Het plantje viel een tweetal maanden geleden ten prooi aan een vraatzuchtige slak, maar heeft zich toch weten te herstellen en produceert zelfs nog enkele bloemen !  :)
De vele regen van de afgelopen dagen heeft er wel voor gezorgd dat ze'r een beetje "verlept" bij staan...  ;D  Ik wou hem desondanks toch laten zien.

Hieronder een notitie bij een foto van Graham Nicholls in de Alpenpix Gallery

A cross made by Brian Burrow of C. pulla 'alba' and C. zoysii 'alba'. Although the resultant plant didn't come white it does have beautiful flowers with a zoysi-like tube and the vigorousness of pulla.
http://botu07.bio.uu.nl/temperate/?gal=alpenpix&genus=Campanula&id=1169
Gerrit Roest

Pim Hols

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #127 Gepost op: 18 juli 2011, 21:40:49 »

We hebben dit seizoen al heel wat C. zoysii te zien gekregen (ooit een zeldzaamheid !!) - we krijgen het dus allemaal beter onder de knie !!  :)  Misschien draagt dit Forum hier zijn steentje wel toe bij !  ;)

Ik tikte begin dit jaar onderstaande (voor mij toch) nieuwigheid op de kop :  Campanula x "Cantata" een hybride van jawel : C. zoysii en C. pulla.
Het plantje viel een tweetal maanden geleden ten prooi aan een vraatzuchtige slak, maar heeft zich toch weten te herstellen en produceert zelfs nog enkele bloemen !  :)
De vele regen van de afgelopen dagen heeft er wel voor gezorgd dat ze'r een beetje "verlept" bij staan...  ;D  Ik wou hem desondanks toch laten zien.
Fraaie hybride, Luc. Het loof ziet er trouwens totaal niet verlept uit, als je het mij vraagt. Bedankt voor het tonen!!
Heemskerk, Noord-Holland

Gerrit Roest

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #128 Gepost op: 18 juli 2011, 21:51:03 »
C. zoysii heeft het zo te zien uitstekend naar haar zin. Gerrit.
Ze staat geweldig fraai te pronken.  :P :P
Van Saturea montana coerulea heb ik nooit gehoord. Dat lijkt me ook wel wat. Heeft enige ruimte nodig zo te zien.

Deze C. zoysii heb ik in het voorjaar in Utrecht aangeschaft, meteen enkele stekken genomen (die zijn allemaal aangeslagen) in een trog geplant en af en toe wat water gegeven, dus tot nu toe vind ik het een makkelijke plant. ;D ;D
Saturea montana coerulea is ongeveer 30 cm hoog en breed.
Gerrit Roest

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #129 Gepost op: 19 juli 2011, 08:37:36 »
Bedankt voor de link Gerrit !  Mijn exemplaar heeft duidelijk nog een hele weg te gaan....  ;D als ik de slakken ervan kan weghouden tenminste...  ::)

Pim, het vele water van de afgelopen dagen doet het loof inderdaad allerminst kwaad !  De genen van C. pulla zullen dat zonder twijfel op prijs stellen...  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Magnar Aspaker

• Junior
  • **
« Reactie #130 Gepost op: 19 juli 2011, 11:14:30 »
Gerrit, what a thrill to see such a great Campanula zoysii. I had it once, but in stead of growing bigger it grew smaller every year and eventullay disappeared.

Magnar Aspaker

• Junior
  • **
« Reactie #131 Gepost op: 19 juli 2011, 14:45:09 »
New plant flowering today for the first time in my garden: Pleurospermum brunonis. Grew it from seeds last year. According to Flora of Pakistan the disribution is the  Himalayas in India and Pakistan.

Gerrit Roest

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #132 Gepost op: 19 juli 2011, 22:32:17 »
Gerrit, what a thrill to see such a great Campanula zoysii. I had it once, but in stead of growing bigger it grew smaller every year and eventullay disappeared.

Yes it is a great plant but it is not a great plant, only 12 cm wide and 8 cm high, that is inclusive flowers.

New plant flowering today for the first time in my garden: Pleurospermum brunonis. Grew it from seeds last year. According to Flora of Pakistan the disribution is the  Himalayas in India and Pakistan.

Magnar, can you tell me what kind of inflorescens this plant has? Hard to see on the picture. Never heard of this one.
Gerrit Roest

Magnar Aspaker

• Junior
  • **
« Reactie #133 Gepost op: 20 juli 2011, 12:03:13 »

Magnar, can you tell me what kind of inflorescens this plant has? Hard to see on the picture. Never heard of this one.
[/quote]

Here are a couple of closeups of the inflorescens of Pleurospermum brunonis.

Gerrit Roest

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #134 Gepost op: 20 juli 2011, 21:12:48 »
A member of the Umbelliferae familie.
In a close up it looks even better.
Gerrit Roest