Zaaien/opkweken Cyclamen

Gestart door Cor van Kapel, 19 augustus 2011, 16:41:53

Vorige topic - Volgende topic

Cor van Kapel

Over het zaaien van C. is in dit  http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=23.msg4126;topicseen#msg4126 draadje al het e.e.a. geschreven. Maar over  de verdere opkweek kan ik niets vinden.

Ik vond bij thuiskomst van vakantie een aardige hoeveelheid zaailingen :o van C. coum en C. hederifolium, in sommige potjes was de opkomst 100 % ;D ;D. Dat geeft de burger moed. De nr. 16 en 17 zijn 14-3-2010 gezaaid en de nr. 32 en 33 op 14-1-2011.

Alleen reizen er dan weer nieuwe vragen; hoe kweken jullie ze verder op ?? Ik hoor graag van U :-* :-*.

Lily-Anne Vereecken

goede vraag Cor,
ik zou ook wel willen weten hoe cyclamen Coom  best in potjes te kweken zijn na het zaaien ( met andere soorten cyclamen heb ik geen ervaring ,omdat ik er geen heb )    - bij mij is het resultaat zeer bedroevend - het eerste jaar lukte heel goed, maar als ik nu kijk wat er maar boven is gekomen :( ( ik kan nauwelijks een bolletje vinden in de potjes) Het is bijna niet de moeite om te laten staan . In de volle grond gaat het dan wel veel beter om verder te kweken .
gr Lily-Anne

Wim Boens

Cor en Lily-Anne,

ik zaai mijn Cyclamen altijd in de winter. Normaal heb ik dan kieming na een maand.

Ik laat deze dan anderhalf jaar in hun zaaipotten. Als je ze water blijft geven (ik geef ze elke week wat water, het ganse jaar door), dan behouden ze het eerste jaar hun bladeren.
Na anderhalf jaar (ergens in juni/juli) verliezen ze hun bladeren en dan pot ik ze individueel op. Vanaf dan kan je gewoon hun rustperiode respecteren.

Hier een foto van zaailingen in hun tweede jaar, dus net voordat ze de eerste keer hun bladeren verliezen en voordat ze dus individueel opgepot worden.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Luc Gilgemyn

Dat is ook mijn ervaring Wim en die regel geldt trouwens voor het zaaien van heel wat bolgewassen.
Met het kiemjaar inbegrepen laat ik ze minstens 2 jaar in hun zaaipot - met regelmatig vocht en wat aangelengde vloeibare meststof.  Dan individueel oppotten wanneer ze na dat tweede groeiseizoen in rust gaan.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

Citaat van: Wim Boens op 20 augustus 2011, 09:37:58
Ik laat deze dan anderhalf jaar in hun zaaipotten. Als je ze water blijft geven (ik geef ze elke week wat water, het ganse jaar door), dan behouden ze het eerste jaar hun bladeren.
Na anderhalf jaar (ergens in juni/juli) verliezen ze hun bladeren en dan pot ik ze individueel op. Vanaf dan kan je gewoon hun rustperiode respecteren.
Citaat van: Luc Gilgemyn
Met het kiemjaar inbegrepen laat ik ze minstens 2 jaar in hun zaaipot - met regelmatig vocht en wat aangelengde vloeibare meststof.  Dan individueel oppotten wanneer ze na dat tweede groeiseizoen in rust gaan.

Wim en Luc,
Dat is wat ik wilde weten. Luc, jij geeft voeding; wat voor voeding ? (N-P-K?) en hoeveel leng jij dat aan ? Wim, jij geeft géén voeding ?

Citaat van: Lily-Anne
eerste jaar lukte heel goed, maar als ik nu kijk wat er maar boven is gekomen :(

Lily-Anne,
Zoals ik al schreef, zijn er bij mij ook zaaisels bij die nog van 2010 stonden en nu pas kiemden. Geduld is een schone zaak in deze :-X.

Luc Gilgemyn

Ik gebruik de vloeibare "tomatenmest" die in de handel verkrijgbaar is Cor, aangelengd op halve sterkte, en toegediend om de andere waterbeurt - dat systeem gebruik ik voor alle bolgewassen. (ook Pleione b.v.)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

Citaat van: Cor van Kapel op 20 augustus 2011, 16:55:56
Wim, jij geeft géén voeding ?

Dat was ik idd vergeten. Ik gebruik ook tomatenmest op halve sterkte...eveneens voor mijn andere knollen en bollen. Soms ook nog wat Vinasse (1 of 2 keer per jaar) apart.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Cor van Kapel

Luc, Wim, nou jullie zijn het knap eens met elkaar :-\, daar kan ik geen vinger tussen krijgen. Bedankt voor de info, ga ik mijn kleintjes ook eens verwennen ;D ;D

Lily-Anne Vereecken

Bedankt - ik zal deze tips proberen in de praktijk te brengen
gr
Lily-Anne

Jan Groen

Hallo, mijn naam is Jan en vind cyclamens erg mooi en leuk maar het opkweken in potten vind ik nogal lastig.
Nu heb ik hier op deze site aardig wat nuttige info gevonden zoals het zaaien in de winter, in januari/februari dus.
Maar; wat doen julllie dan bij strenge vorst? Zoals ik las laten jullie ze ca. 2 jaar? in dezelfde pot staan en worden ze
daarna apart opgepot. Dit houdt dus in dat ze een aantal winters buiten aan matige of zelf strenge vorst worden blootgesteld.
Vriezen ze dan niet kapot als ze nog zo teer zijn of beschikken jullie over een kas waar ze bij zo'n 5 graden C (vorstvrij dus) overwinteren?
Alvast bedankt voor jullie antwoord en vriendelijke groet,

Jan.

Gert Hoek

Citaat van: Jan Groen op 10 november 2012, 21:16:17
Hallo, mijn naam is Jan en vind cyclamens erg mooi en leuk maar het opkweken in potten vind ik nogal lastig.
Nu heb ik hier op deze site aardig wat nuttige info gevonden zoals het zaaien in de winter, in januari/februari dus.
Maar; wat doen julllie dan bij strenge vorst? Zoals ik las laten jullie ze ca. 2 jaar? in dezelfde pot staan en worden ze
daarna apart opgepot. Dit houdt dus in dat ze een aantal winters buiten aan matige of zelf strenge vorst worden blootgesteld.
Vriezen ze dan niet kapot als ze nog zo teer zijn of beschikken jullie over een kas waar ze bij zo'n 5 graden C (vorstvrij dus) overwinteren?
Alvast bedankt voor jullie antwoord en vriendelijke groet,

Jan.

Hallo Jan, welkom op dit forum.

Dit is hoe ik Cyclamen zaai, ik laat de zaden eerst 24 uur weken in water, dan zaai ik de zaden met gezeefde grond ter dikte van de zaden, afstrooien met wat fijn split. Dan de potjes in een propagator (kweekbak met deksel) met 1 centimeter water op de bodem. Omdat Cyclamen "donker en warmtekiemers" zijn zet ik de propagator met een dikke vuilniszak erom op zolder, hier heerst een redelijk constante temperatuur. Op gezette tijden controleren want asl het een beetje meezit kiemen ze binnen twee weken, ik ben wel eens te laat geweest en dan heb je steeltjes van 10 cm met bleke blaadjes erop, dit hesrteld zich overigens wel. Hetgeen gekiemd was ging dan in mijn kasje en ik hield de plantjes zo lang mogelijk aan de groei, dus vorstvrij en een beetje bemest met beendermeel. Daarna de tuin in.

Jan Groen

Hallo Gert, dank voor je antwoord. Ik neem aan de propagator op zo'n 20 graden instellen?

Gert Hoek

Citaat van: Jan Groen op 10 november 2012, 21:39:15
Hallo Gert, dank voor je antwoord. Ik neem aan de propagator op zo'n 20 graden instellen?

Jan, ik heb gewone propagators dus een plastic bakje met een doorzichtig deksel, geen verwarmingselement, dat bevalt mij helemaal niet, de bodemtemperatuur loopt dan te hoog op in zo'n klein bakje. Bij mij op zolder zit de combi-ketel en dat geeft een redelijke constante temperatuur van zo'n 17 a 18 graden en dat is voldoende.

Jan Groen

OK Gert, da's dan nog gemakkelijker ook want met die verwarmde kweekbakken moet je idd. de temperatuur goed in de gaten houden en
eventueel zand op de bodem strooien om de temperatuur wat te temperen.

Groeten,

Jan.

Luc Gilgemyn

Dag Jan,
Ook van mij welkom op ons forum - zoals je het reeds schreef, er is hier heel wat informatie te vinden o.a. over Cyclamen en wat er niet is, kun je nog altijd vragen !  ;)
Er zitten hier nog specialisten die heel wat ervaring hebben met het zaaien van o.a. Cyclamen, die melden zich nog wel.  Zelf heb ik er ooit nog gezaaid (coum - hederifolium) en bij mij kregen die helemaal geen vorstvrije behandeling.
Zaaien in de winter (het waren zaden van een seed exchange) en dan open en blootgesteld aan de weersomstandigheden buiten gelaten.  Na 2 of 3 groeiseizoenen in de zaadpot dan uiteindelijk verspeend en uitgeplant !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen