Auteur Topic: Galanthus 2011/2012  (gelezen 122746 keer)

Sven de Groot

• Top poster
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #405 Gepost op: 17 februari 2012, 21:30:43 »
Sven, als ik de de aan jouw toegezonden foto vergelijk met die welke op de site van Galanthus.co.uk staat, zit er nogal wat variatie in de tekening [...].  

Dit kan te maken hebben met de tijd dat een sneeuwklokje vast staat. Hoe langer ze is uitgeplant, hoe beter al haar kenmerken tot uiting komen. Bekende voorbeelden hiervan: "Lady Elphinstone" en "Blonde Inge".   
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #406 Gepost op: 17 februari 2012, 21:31:43 »
Het verschil:
Woronowii heeft glanzend middelgroen blad .......
Ikariae heeft groen wat dof blad ........
Let op,soms staat het ook in de boeken niet goed beschreven!
Loes, zoals jij de verschillen omschrijft, is qua blad, precies het tegenovergestelde van wat Hanneke van Dijk in haar boek schrijft;
- woronowii heeft lichtgroen blad;
- ikariae heeft donkergroen glanzend blad. --19

Kennelijk toch niet zo gemakkelijk, alleen in combinatie met de bloem kan je er uit komen, denk ik.

Lida Lourens

• Top poster
« Reactie #407 Gepost op: 17 februari 2012, 23:28:02 »
Loes, indien jij zowel de ikariae alswel de woronowii in de tuin hebt staan, is het dan mogelijk om een recente foto van beide te maken?
Wij kunnen dan in ieder geval zien hoe de beide soorten zich gedurende de laatste vorst periode hebben gehouden.
Bij voorbaat hartelijke dank.
groetjes Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Loes de Groot

• Volwaardig poster
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
« Reactie #408 Gepost op: 18 februari 2012, 14:22:09 »
Foto's volgen nog maar ik kan wel zeggen dat woronowii inderdaad last heeft gehad van de vorst,snotbladeren,en ikariae staat er nog goed bij.

Loes de Groot

• Volwaardig poster
« Reactie #409 Gepost op: 18 februari 2012, 17:25:36 »
hier zijn dan de foto's
helaas is hier niet te zien dat het blad van woronowii helderder en glanzender is dan ikariae
ikariae
woronowii blad
woronowii bloem
woronowii beschadigd blad

Lida Lourens

• Top poster
« Reactie #410 Gepost op: 18 februari 2012, 18:53:53 »
Foto's volgen nog maar ik kan wel zeggen dat woronowii inderdaad last heeft gehad van de vorst,snotbladeren,en ikariae staat er nog goed bij.

Loes, heel fijn dat je ondanks een pijnlijke rug toch de foto's hebt kunnen maken en plaatsen
Hiervoor hartelijk dank. Het is goed om te zien wat we nu in de tuin hebben.

Ik wens je van harte beterschap. Prettig weekend.
groetjes Lida

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #411 Gepost op: 18 februari 2012, 18:56:41 »
hier zijn dan de foto's
helaas is hier niet te zien dat het blad van woronowii helderder en glanzender is dan ikariae
ikariae
woronowii blad
woronowii bloem
woronowii beschadigd blad

Nu weet ik zeker dat mijn woronowii wel degelijk woronowii is ! Bedankt loes voor de duidelijke foto's ! Heb ook
nog eens nagekeken in de catalogus  van De Bolle-Jist en dit lijkt helemaal te kloppen .
Wel vind ik raar dat er behoorlijk veel vorstschade is bij woronowii , alhoewel ze afkomstig zijn van de kaukasus en
de transkaukasus in zuid-Rusland .
Ieper , West-Vlaanderen

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #412 Gepost op: 18 februari 2012, 19:48:35 »
Hmmmm, je zou andersom verwachten --((1
Staan woronowii en ikariae bij jouw onder dezelfde omstandigheden Loes ((8, ik bedoen qua beschutting e.d. ))9
Loes, heel fijn dat je ondanks een pijnlijke rug toch de foto's hebt kunnen maken en plaatsen
Hiervoor hartelijk dank. Het is goed om te zien wat we nu in de tuin hebben.
Hier sluit ik me helemaal bij aan, ook van mij beterschap ((14

Heb vandaag voor niet te veel mezelf enkele nieuwe woronowii's aangeschaft, ben nu zeker van m'n zaak want ditmaal mét bloem erop gekocht van Tineke van der Velden. Zal ze bij een volgende strenge vorst toch maar een beetje bescherming geven, al weet ik nog niet goed hoe.

Loes de Groot

• Volwaardig poster
« Reactie #413 Gepost op: 19 februari 2012, 11:36:49 »
Cor,ze staan onder dezelfde omstandigheden,woronowii misschien een tikkeltje natter.
Bij de Boschhoeve zijn ook heel veel woronowii beschadigd en ook wel wat anderen.geen idee of daar ook ikariae stond maar in ieder geval niet gezien.
Bij mij maar heb ik dit nog niet eerder gehad en bij de Boschhoeve heb ik Dineke ernaar gevraagd en zij heeft in alle jaren nog nooit eerder zulke schade gehad.overigens zijn ook helleborus en leucojum aestivum flink aangetast (en nog wel meer neem ik aan).In de vorige twee winters hebben we ook flinke vorst gehad en was er niets aan de hand.gewoon pech dus dit jaar.

Iedereen dank voor het meeleven met mijn rug,ik hoop volgende week wel naar Nettetal te kunnen!

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #414 Gepost op: 19 februari 2012, 11:44:11 »
Dat we deze winter zoveel schade hebben en de twee vorige winter niet, zal wel te maken hebben met de aan deze winter vooraf gaande zachte periode. De meeste bolgewassen waren al zo ver in knopstadium dat dat voor veel soorten fataal is geworden.

De woronowii's die ik bij Tineke van der Velden heb gekocht, zagen er prima uit, maar zij kweekt in het Noord-Hollandse duingebied (Castricum) en haar woronowii's staan in het gras, zei ze.

Lida Lourens

• Top poster
« Reactie #415 Gepost op: 19 februari 2012, 13:47:38 »
Cor,
Zou dit de Zwanenburg kunnen zijn. Ik kan het naamschildje niet vinden en dit is de grootste elwesii bloem op de plaats
waar ik Zwanenburg heb geplant. Juist omdat de grootte van de bloem mij intrigeerde heb ik hem van Günther gekregen.
Hiervan zijn er enkele bolletjes. Misschien kun je hem vergelijken indien je straks naar Nettetal gaat.
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2012, 13:49:31 door Lida Lourens »

Lida Lourens

• Top poster
« Reactie #416 Gepost op: 19 februari 2012, 13:53:15 »
Eindelijk bloeit dan hier "Wendy's Gold". Al de jaren dat ze in de tuin stond heb ik haar niet gezien en nu
bloeit ze met vier bloemen. Onvoorstelbaar. Zou dit hoop geven voor de toekomst voor nog meer soortjes
die nog niet hebben gebloeid? 

Lida Lourens

• Top poster
« Reactie #417 Gepost op: 19 februari 2012, 13:56:49 »
Hier een foto van een zeer oude "Flore Pleno" maar met groene punten op de buitenste blaadjes.
In de mij bekende literatuur kan ik de naam hiervan niet vinden. Wie weet het wel?

Lida Lourens

• Top poster
« Reactie #418 Gepost op: 19 februari 2012, 14:08:49 »
Zomaar een paar leuke opnames van vandaag.

Gert Hoek

• Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • grows alpines below sealevel
« Reactie #419 Gepost op: 19 februari 2012, 14:27:41 »
Deze Galanthus nivalis ssp. hololeucus lijkt geen last van de vorst te hebben gehad.