Dank je Wim voor je bemoedigende woorden. Maar ik heb wat naspeuringen verricht op het web en ontdekt, dat de eerste bloei van Davidia involucrata na 8 jaar plaatsvindt en de volle bloei na 20 jaar.
Dus ik kan toch beter maar ergens naar een arboretum gaan om hem te bewonderen.
Meteen nog wat wetenswaardigheden omtrent deze boom gevonden. Hij is voor het eerst gezien in China in 1897 door een Franse pater, David, vandaar de naam. Maar de Engelse planthunter Ernst Henry Wilson heeft in 1906 zaden naar Europa en Amerika gebracht. (Primula wilsonii groeit bij mij in de tuin)
Omdat de bloemen op duiven lijken heet hij in het Engels ook Dove tree en in het Duits Taubenbaum. Ook heel toepasselijk vind ik de naam Ghost tree. Maar het grappigst vind ik de Nederlandse naam luierboom.
Hier groeit hij oa.: Arboretum De nieuwe ooster, Oost-Watergraafsmeer Amsterdam. Het oude Loo, Apeldoorn, mogelijk in de Botanische tuin Utrecht, Kasteel Amstenrade Schinnen, de hoogste van NL, 22m. En natuurlijk meerdere exemplaren in Arboretum Kalmthout.
Hierbij vraag ik forumnisten, die bekend zijn met een groeiplaats, dit hier te vermelden opdat wij zijn herfstkleur zouden kunnen gaan bewonderen, waar Kris naar vroeg.
Heel leuk die info, dank je om deze hier te delen, Gerrit.
Ik zou een foto posten van mijn boompje in herfsttooi maar het is reeds al zijn bladeren kwijt.

dus bij deze enkele plaatsen in België waar je deze prachtige boom kunt gaan bekijken:
In Haacht, arboretum Wespelaar.
In Nieuwkerken-Waas, arboretum Waasland.
In Beveren, arboretum Ter Saksen.
In Bokrijk, arboretum provinciaal domein Bokrijk.
In Leuven, kruidtuin stad Leuven.
In Meise, nationale botanische tuin van België
In Rendeux, arboretum Robert Lenoir