Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin

Gestart door Kris De Raeymaeker, 10 maart 2010, 21:53:11

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 april 2026, 10:10:55
Citaat van: Frankie Wulleman op 23 april 2026, 22:20:22Knap deze Conwy star. Heb ik ooit ook nog gehad. Misschien proberen te stekken, Kris?

Ik ga  deze zeker opnieuw stekken Frankie ...Je ziet vervolgens de moederplant op foto 1 (nog afkomstig van ABC) , dan een gestekte plant van 3 jaar terug (tussen tuf) en tenslotte eentje van 2 jaar terug (in de crevice) . Dus op diverse plekken om me eerst veilig te stellen. De volgende stap is verspreiden onder vrienden ...   

Ik hoop dat ik nog altijd een van je vrienden ben, Kris.  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 april 2026, 10:04:43
Citaat van: Frankie Wulleman op 23 april 2026, 22:19:01Mooi resultaat met die petraea, Kris. Waar heb je hem vandaan?
Saxifraga scardica?
Die petraea bracht ik mee uit Tsjechië Frankie ...
Neen geen scardica , moet nog is checken ...

Ik zou die petraea toch proberen af te dekken tijdens de wintermaanden, Kris. Hij zal er je dankbaar voor zijn en in de toekomst nog veel meer bloemen tonen.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 april 2026, 22:16:55Ik zou die petraea toch proberen af te dekken tijdens de wintermaanden, Kris. Hij zal er je dankbaar voor zijn en in de toekomst nog veel meer bloemen tonen.

Ik moet je zondermeer gelijk geven Frankie ....maar op den duur zou je al heel de tuin moeten gaan overdekken ... ))4  --6
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 april 2026, 22:15:37Ik hoop dat ik nog altijd een van je vrienden ben, Kris.  ;)
Je moet zorgen dat je me te vriend houd hé Frankie  -2(  -2(  -2(  -2(  --11  --11

Luc Gilgemyn

De tufstenen bewijzen weer hun nut en hun voordelen.

Hier ligt mijn bescheiden 'Tufberg' er ook goed bij :
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 28 april 2026, 19:02:25De tufstenen bewijzen weer hun nut en hun voordelen.

De tufberg ligt er prachtig bij, Luc, een heel mooi geheel is dat geworden.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op 28 april 2026, 21:39:57
Citaat van: Luc Gilgemyn op 28 april 2026, 19:02:25De tufstenen bewijzen weer hun nut en hun voordelen.

De tufberg ligt er prachtig bij, Luc, een heel mooi geheel is dat geworden.

Bedankt Frankie !
Nog enkele individualiteiten van naderbij bekeken :

Aethionema iberideum is nieuw - vorig jaar gezaaid produceert hij dit jaar een eerste paar bloempjes.

Aethionema subulatum is dan weer een ouwe getrouwe die al van bij de opstart van de 'tufberg' in zijn tufgat vertoeft en het daar goed doet.

Daphne x hendersonii 'Aemon Correvon' beheerst de top van de 'berg'

Luc Scheldeman

Hoog tijd om aan uitbreiding te denken !
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 29 april 2026, 13:50:42Hoog tijd om aan uitbreiding te denken !
Ik kan niet anders dan dit goedkeuren ... -2(  -2(

Frankie Wulleman

Veronica oltensis kruipt over en tussen de tufstenen en hecht zich overal vast, waar hij kan.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 april 2026, 20:12:13
Citaat van: Luc Scheldeman op 29 april 2026, 13:50:42Hoog tijd om aan uitbreiding te denken !
Ik kan niet anders dan dit goedkeuren ... -2(  -2(

Rustig heren, niet overenthousiast worden !  ???  ???  ???

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 april 2026, 21:21:34Veronica oltensis kruipt over en tussen de tufstenen en hecht zich overal vast, waar hij kan.

Zeer waardevol in de 'tufsfeer' Frankie !

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op  1 mei 2026, 10:17:03
Citaat van: Frankie Wulleman op 30 april 2026, 21:21:34Veronica oltensis kruipt over en tussen de tufstenen en hecht zich overal vast, waar hij kan.

Zeer waardevol in de 'tufsfeer' Frankie !

Jawel, Luc, al moet hij regelmatig ingetoomd worden.

Kris De Raeymaeker

Eén van mijn favoriete tufsteen planten is aan het bloeien ...Jankaea heldreichii .

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 mei 2026, 20:55:27Eén van mijn favoriete tufsteen planten is aan het bloeien ...Jankaea heldreichii .
En in detail ...