Auteur Topic: Peleponnesos september 2011  (gelezen 24262 keer)

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Peleponnesos september 2011
« Reactie #90 Gepost op: 20 december 2011, 20:58:29 »
Prachtig, Kris! One Crocus down, more to follow???

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #91 Gepost op: 20 december 2011, 20:58:29 »
En nog een paar ..........
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #92 Gepost op: 20 december 2011, 21:06:27 »
Normaal vind ik Crocussen met strepen op de petalen heel mooi maar vreemd genoeg vind ik bij deze Crocus cancellatus subsp. mazziaricus de effen vorm het aantrekkelijkst!

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Love the mountains Summer and Winter
« Reactie #93 Gepost op: 21 december 2011, 19:21:28 »
 ((6 ((6 ((6 ((6 prachtig

Pim Hols

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
« Reactie #94 Gepost op: 21 december 2011, 20:32:51 »
Hmmm,
Crocus cancellatus?? subsp. mazziaricus?? (twijfel, twijfel,  ))4 ))4)
Yup , dat is hem Wim ....Hierbij nog wat meer gedetaileerde foto's...

Zeer fraai Kris, zeer fraai. 3))
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #95 Gepost op: 21 december 2011, 20:35:54 »
En nog een paar ..........

Bijzondere ontmoeting, Kris.
Van die species groeit er ook nog een albavorm en een donker gekleurde vorm op Griekse bodem, volgens ik heb gelezen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #96 Gepost op: 21 december 2011, 21:24:15 »
Prachtig, Kris! One Crocus down, more to follow???
Dat was de bedoeling Wim maar voor september en het gebied waar we waren was dit voor 2011 het maximaal haalbare ...Sommige jaren als de herfstregens vroeger komen is er meer weelde maar dat is niet op voorhand in te schatten.
Voor de andere soorten van de Pelops ga je best later op pad en begeef je U liefst ook wat zuidelijker .Als we die kans nog eens krijgen, wie weet?
Wij waren recent nog in Kreta op het einde van novemnber en konden daar vaststellen dat de "herfstcrocussen" maar op hun beste waren zo laat in het seizoen. 

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #97 Gepost op: 21 december 2011, 21:30:05 »
((6 ((6 ((6 ((6 prachtig

Dank je Bert maar het scheelde daar niet veel of we kwamen er niet zonder kleerscheuren vanaf ! We zijn daar echt aangevallen door 2 honden die een kudde schapen bewaakten .
Geen mens in de buurt , alleen een kudde schapen en 2 niet aflatende en zeer agressieve honden .Het angstzweet valt me nog te beurt als ik er nog aan denk .Zelden zo'n agressieve honden gezien...Zij denken natuuurlijk dat wij hun kudde of één van hun schapen wilde bedreigen of kapen . Getracht om uit te leggen dat we er maar waren om crocussen te fotgraferen maar dat ging er niet zo goed in ... 

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #98 Gepost op: 21 december 2011, 21:32:30 »
Zeer fraai Kris, zeer fraai. 3))

Dank je Pim , geniet er zelf ook weer opnieuw van...In de Alpen heb ik nog maar 1 keer oog in oog gestaan met crocussen. Meer bepaald in Oostenrijk.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #99 Gepost op: 21 december 2011, 21:34:15 »
Bijzondere ontmoeting, Kris.
Van die species groeit er ook nog een albavorm en een donker gekleurde vorm op Griekse bodem, volgens ik heb gelezen.

Dat is het zeker Frankie , dat heb je helemaal korrekt maar ik weet niet zeker of deze beide vormen ook op de Pelops voorkomen.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #100 Gepost op: 21 december 2011, 21:37:39 »
Bij deze ben ik ook aan het eind van mijn verhaal ....Hopelijk hebben jullie er wat aan gehad.
Van mijn kant hoop ik dat het niet de laatste keer was dat ik naar de Pelops mag reizen...
Wordt hopelijk ooit eens vervolgd ...

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #101 Gepost op: 21 december 2011, 21:56:55 »
Jammer Kris, het is te einde. Alhoewel ik niet gereageerd heb, wees er zeker van, dat ik je verslag met grote belangstelling heb gevolgd. Je manier van schrijven is boeiend en doet uitzien naar meer.
Ik ben geen bollenman, maar je hebt mijn interesse gewekt tav Colchicums. De bivonae vond ik heel biezonder.
Van Sternbergia wist ik niet of ik het nu mooi vinden moest of niet. Nu wel. Ik ga zeker eens wat proberen.
Eigenlijk vond ik het hoogtepunt je discussie met Kees Jan. Heel biezonder.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #102 Gepost op: 21 december 2011, 22:26:05 »
Jammer Kris, het is te einde. Alhoewel ik niet gereageerd heb, wees er zeker van, dat ik je verslag met grote belangstelling heb gevolgd. Je manier van schrijven is boeiend en doet uitzien naar meer.
Ik ben geen bollenman, maar je hebt mijn interesse gewekt tav Colchicums. De bivonae vond ik heel biezonder.
Van Sternbergia wist ik niet of ik het nu mooi vinden moest of niet. Nu wel. Ik ga zeker eens wat proberen.
Eigenlijk vond ik het hoogtepunt je discussie met Kees Jan. Heel biezonder.

Het doet me plezier Gerrit. Weet je, ik ben niet uitsluitend bollenman ....Of toch nu nog niet ?Ik ben net zoveel liefhebber van de hoogalpiene soorten,kussens , de orchids en ga maar door...
Maar door het geluk te hebben om in veel bergachtige streken rond te reizen stel je vast dat er in die bergen ook altijd bollen voorkomen. Met andere woorden horen die bollen gewoon bij die bergflora , ze zijn een onderdeel van ... Dus mag ik ze als liefhebber van bergflora zeker niet negeren denk ik dan maar .Zeker de Colchicums horen ook bij de bergen als druppels bij water !Verder geven de bollen ons de luxe dat ze bloei brengen in periodes dat we dat misschien wel goed kunnen gebruiken.Maar genoeg promotie , als ik begin ....De Colchicum bivonae is zeker een zeer goede keuze en is bij ons voldoende winterhard. Alleen is dit een soort die net wat meer blad maakt. Maar weer andere vinden net dat hij mooi blad maakt. Dat is allemaal maar hoe je dat ziet.
De Sternbergia's zijn zo schitterend in het najaar ...In de herfst is er niet zoveel geel in de tuin. Verder vind ik de kleur geel ook zoveel mooier in het zachtere licht van het najaar dan in het harde licht van de zomer . Maar dat is persoonlijk .

Wat betreft de discussie met Kees Jan nog dit ...Ik had vrij snel door dat ik me had vergist (al blijft die ene vondst een wat apparte bivonae waar ik nog niet helemaal in het reine mee ben  )Aanvankelijk ben je dan wat lastig op jezelf want we hebben allemaal ons alter ego ...Je denkt waarom heb ik dat toch over het hoofd gezien , dat had ik toch wel moeten weten en kunnen zien..Maar dat gaat wel over hoor .Nu van Kees Jan weten we dat hij heel wat veldwerk heeft verricht en heus veel ervaring heeft.Maar dan komt het wat ik wil gaan zeggen : die aanvankelijke uitschuiver heeft er wel voor gezorgd dat we er dieper en dieper op ingegaan zijn. En er komen dingen naar boven die zo leerrijk zijn en die ons weer zo stimuleren .Zaken die anders niet aan bod zouden komen.En dan denk je , wow het was eigenlijk positief dat ik me vergist had want ik en ook andere hebben er nog meer kunnen van opsteken .
Maar evengoed blijft die ene bivonae -zonder maar enigzins te twijfelen aan Kees Jan -me toch nog bezighouden ..

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #103 Gepost op: 21 december 2011, 22:38:34 »
Mooi gesproken Kris!

Ger van den Beuken

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
« Reactie #104 Gepost op: 21 december 2011, 22:44:40 »
Bij deze ben ik ook aan het eind van mijn verhaal ....Hopelijk hebben jullie er wat aan gehad.
Van mijn kant hoop ik dat het niet de laatste keer was dat ik naar de Pelops mag reizen...
Wordt hopelijk ooit eens vervolgd ...
Fantastisch relaas Kris. Vooral de Sternbergia's zijn werkelijk schitterend. Ik ben echter te veel gefocused op de kussens, derhalve te weinig kennis van bolgewasjes om hierover te discussieren maar altijd boeiend om dergelijk verhalen te volgen. Toch eens extra opletten of we over 2 weken ook wat van zulke schoonheden kunnen bewonderen in Argentina.
Alhoewel van die stekelige dingen zullen we ook wel wat kunnen vinden en ik weet Kris dat deze planten jou ook het hoofd op hol kunnen brengen.