Jammer Kris, het is te einde. Alhoewel ik niet gereageerd heb, wees er zeker van, dat ik je verslag met grote belangstelling heb gevolgd. Je manier van schrijven is boeiend en doet uitzien naar meer.
Ik ben geen bollenman, maar je hebt mijn interesse gewekt tav Colchicums. De bivonae vond ik heel biezonder.
Van Sternbergia wist ik niet of ik het nu mooi vinden moest of niet. Nu wel. Ik ga zeker eens wat proberen.
Eigenlijk vond ik het hoogtepunt je discussie met Kees Jan. Heel biezonder.
Het doet me plezier Gerrit. Weet je, ik ben niet uitsluitend bollenman ....Of toch nu nog niet ?Ik ben net zoveel liefhebber van de hoogalpiene soorten,kussens , de orchids en ga maar door...
Maar door het geluk te hebben om in veel bergachtige streken rond te reizen stel je vast dat er in die bergen ook altijd bollen voorkomen. Met andere woorden horen die bollen gewoon bij die bergflora , ze zijn een onderdeel van ... Dus mag ik ze als liefhebber van bergflora zeker niet negeren denk ik dan maar .Zeker de Colchicums horen ook bij de bergen als druppels bij water !Verder geven de bollen ons de luxe dat ze bloei brengen in periodes dat we dat misschien wel goed kunnen gebruiken.Maar genoeg promotie , als ik begin ....De Colchicum bivonae is zeker een zeer goede keuze en is bij ons voldoende winterhard. Alleen is dit een soort die net wat meer blad maakt. Maar weer andere vinden net dat hij mooi blad maakt. Dat is allemaal maar hoe je dat ziet.
De Sternbergia's zijn zo schitterend in het najaar ...In de herfst is er niet zoveel geel in de tuin. Verder vind ik de kleur geel ook zoveel mooier in het zachtere licht van het najaar dan in het harde licht van de zomer . Maar dat is persoonlijk .
Wat betreft de discussie met Kees Jan nog dit ...Ik had vrij snel door dat ik me had vergist (al blijft die ene vondst een wat apparte bivonae waar ik nog niet helemaal in het reine mee ben )Aanvankelijk ben je dan wat lastig op jezelf want we hebben allemaal ons alter ego ...Je denkt waarom heb ik dat toch over het hoofd gezien , dat had ik toch wel moeten weten en kunnen zien..Maar dat gaat wel over hoor .Nu van Kees Jan weten we dat hij heel wat veldwerk heeft verricht en heus veel ervaring heeft.Maar dan komt het wat ik wil gaan zeggen : die aanvankelijke uitschuiver heeft er wel voor gezorgd dat we er dieper en dieper op ingegaan zijn. En er komen dingen naar boven die zo leerrijk zijn en die ons weer zo stimuleren .Zaken die anders niet aan bod zouden komen.En dan denk je , wow het was eigenlijk positief dat ik me vergist had want ik en ook andere hebben er nog meer kunnen van opsteken .
Maar evengoed blijft die ene bivonae -zonder maar enigzins te twijfelen aan Kees Jan -me toch nog bezighouden ..