Auteur Topic: Saxifraga 2012  (gelezen 153459 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #840 Gepost op: 10 oktober 2012, 21:29:20 »
Als dat zo is, dank je Bart (ik zal mijn riek nog een beetje op stal laten ...).
In ieder geval lijkt mijn geval van de 2de foto wat betreft bladvorm sterk op het geval van Gerard, al wijkt de kleur een beetje af, maar dat kan ook liggen aan de camera's.
Ik zal morgen wat blaadjes plukken en op zoek gaan op het wereldwijde internet.
 ))4 -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #841 Gepost op: 19 oktober 2012, 09:12:26 »
Ook hier bloei in het najaar.
Saxifraga Fortunae 'nog wat' in bloei in de schaduw. -2(

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #842 Gepost op: 19 oktober 2012, 09:18:00 »
Als dat zo is, dank je Bart (ik zal mijn riek nog een beetje op stal laten ...).
In ieder geval lijkt mijn geval van de 2de foto wat betreft bladvorm sterk op het geval van Gerard, al wijkt de kleur een beetje af, maar dat kan ook liggen aan de camera's.
Ik zal morgen wat blaadjes plukken en op zoek gaan op het wereldwijde internet.
 ))4 -2(
Jan , ter informatie: Mijn 'geval' heeft heel kleine blaadjes, niet groter als een centmeter of twee. En dit is zo op diverse plaatsen in de tuin, waar ie staat. Of ben je er inmiddels al definitief achter welke het is?

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #843 Gepost op: 19 oktober 2012, 22:32:02 »
Ik heb al een foto van deze plant laten zien bij het topic Bloei in de schaduw, maar het is een Saxifraga én een hele mooie plant die nu voor veel bloemenpracht zorgt in mijn voortuin. En dat nu al een paar weken.  ((12 ((12 ((12

Foto 1 en 4 zijn van vandaag. Foto 2 is gemaakt op 2 oktober en foto 3 op 9 oktober. Dit is Saxifraga cortusifolia 'Rubrifolia'.

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #844 Gepost op: 20 oktober 2012, 21:41:07 »
Over 'vroeg' gesproken......

1. 'Vecerni Hvezda'
2. Ferdinandi-coburgi var. radoslavoffii   is aan het 'draaien'.

'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #845 Gepost op: 20 oktober 2012, 23:41:22 »
Nee, Gerard alvast bedankt voor je hulp, maar ik heb nog geen tijd gehad.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #846 Gepost op: 24 oktober 2012, 21:47:52 »
Een paar weken terug liet ik een pas beplante tufsteen zien vol met Saxifraga 'Tysoe Splendour'

Vandaag gaf er eentje een wel heel mooie aanblik.........

'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #847 Gepost op: 26 oktober 2012, 22:58:43 »
Hmm, Bart,  mijn stekje bloeit nog niet, maar is al een beetje flink gegroeid, laat maar komen die bloempjes in maart 2013.

Hierbij nog wat foto's van wat zou moeten zijn : Saxifraga fortunei 'Mount Nachii'
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #848 Gepost op: 27 oktober 2012, 11:27:31 »
Hierbij nog wat foto's van wat zou moeten zijn : Saxifraga fortunei 'Mount Nachii'

Mooi plantje, Jan. Het blad en de bloem lijkt wel sterk op 'Mount Nachi' (http://www.saxifraga.org/plants/saxbase/taxon.asp?Taxon=1620) maar hij bloeit dan wel heel vroeg, hier is er nog geen bloem op te bespeuren.

Dit is de beschrijving van deze cultivar:
Citaat
Verzameld door Professor Rokujo. Kleine, mooie, oude cultivar met redelijk diep ingesneden, getand, diep rood blad met puur witte bloemen. Er doet ook een kleinere groenbladige plant de ronde onder dezelfde naam.

Er zijn enkele cultivars die er sterk op lijken, namelijk 'Conway Snow' (heeft meer bloemblaadjes) en 'Rokujo' (bloem iets rozer (alleen zichtbaar als je het vergelijkt met iets dat sneeuwwit is) en de meeldraden zijn koraalkleurig.


Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5224
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #849 Gepost op: 27 oktober 2012, 13:23:17 »
Dit is zeer zeker een mooie plant. Hij staat hier ook prachtig tussen de rotsen.

Maar, al die herfstsaxen, wat is het verschil? Deze van Jan lijkt toch wel erg op de 'Rubrifolia'. Zeer donker blad, rode stelen, witte bloemen met een of twee langen slippen. Wie weet het onderscheiden kenmerk?

Ikzelf heb naast de 'Rubrifolia' een andere vorm, nl 'Wada's Form'. Ze staan naast elkaar, maar ik zie geen verschil. Ik ben nu toch wat terughoudend geworden met deze soorten. Het lijkt mij, dat kwekers met mooie namen strooien om lekker te verkopen.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #850 Gepost op: 27 oktober 2012, 16:24:12 »
Dit is zeer zeker een mooie plant. Hij staat hier ook prachtig tussen de rotsen.

Maar, al die herfstsaxen, wat is het verschil? Deze van Jan lijkt toch wel erg op de 'Rubrifolia'. Zeer donker blad, rode stelen, witte bloemen met een of twee langen slippen. Wie weet het onderscheiden kenmerk?

Ikzelf heb naast de 'Rubrifolia' een andere vorm, nl 'Wada's Form'. Ze staan naast elkaar, maar ik zie geen verschil. Ik ben nu toch wat terughoudend geworden met deze soorten. Het lijkt mij, dat kwekers met mooie namen strooien om lekker te verkopen.

Hmmm, waar te beginnen:  ;)

Verschil tussen 'Mount Nachi' en 'Rubrifolia': 'Mount Nachi' is veel lager en groeit compacter dan 'Rubrifolia'. Het blad van 'Rubrifolia' is donkerder paars en behoudt een groene tint. De bladeren van 'Rubrifolia' verkleuren in de late herfst naar oranje-rood, die van 'Mount Nachi' blijven kleurvast. Het blad van 'Mount Nachi' is meer getand, terwijl het blad van 'Rubrifolia' meer afgerond is. Hier staan ze niet ver van elkaar af en is er toch wel een verschil te zien. Momenteel giet --10 het hier echter, dus ik plaats wel eens een fotootje van beide als het wat droger is!

'Wada' (en niet 'Wada's form') is één van de grootste vormen van deze soort. En bloeit ook het vroegst. De bladeren van 'Wada' zijn groen en zeker niet rood: http://www.saxifraga.org/plants/saxbase/taxon.asp?Taxon=1481

Er zijn twee grote problemen in de naamgeving van deze planten.

Ten eerste: veel soorten doen de ronde onder de verkeerde naam  :( :(
Ten tweede: veel soorten hebben twee namen; een Japanse (meestal de oorspronkelijke en dus de enige correcte) en een Engelse (want wie wil nu een 'Go Nishiki' als hij een 'Five Color' kan hebben  ::))

Dus: kopen bij een vertrouwde verkoper en de namen altijd zelf dubbel checken!

Einde tirade  ;)

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #851 Gepost op: 6 november 2012, 17:52:20 »
Ha....veel knoppen hier ......en af en toe zelfs een verdwaald bloempje....... ))4

Hier in de sep22

'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #852 Gepost op: 8 november 2012, 12:49:27 »
Ook de tweede Saxifraga Fortunae "Rubrifolia" is in bloei gekomen.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #853 Gepost op: 9 november 2012, 15:25:24 »
Maar, al die herfstsaxen, wat is het verschil? Deze van Jan lijkt toch wel erg op de 'Rubrifolia'. Zeer donker blad, rode stelen, witte bloemen met een of twee langen slippen. Wie weet het onderscheiden kenmerk?

Oeps, bijna vergeten:

hier een fotootje van Saxifraga fortunei 'Mount Nachi' en Saxifraga fortunei 'Rubrifolia'

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Saxifraga 2012
« Reactie #854 Gepost op: 9 november 2012, 16:08:41 »
Maar, al die herfstsaxen, wat is het verschil? Deze van Jan lijkt toch wel erg op de 'Rubrifolia'. Zeer donker blad, rode stelen, witte bloemen met een of twee langen slippen. Wie weet het onderscheiden kenmerk?

Oeps, bijna vergeten:

hier een fotootje van Saxifraga fortunei 'Mount Nachi' en Saxifraga fortunei 'Rubrifolia'
Mooi Wim, maar als je gezegd had dat het andersom was, had ik je ook geloofd......