Cyclamen 2012

Gestart door Luc Gilgemyn, 4 januari 2012, 20:10:59

Vorige topic - Volgende topic

Johan Keulemans

Ook de eerste Cyclamen cyprium toont zijn bloemen.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Johan Keulemans

En deze Cyclamen 'genoten' vanavond van een echte najaarsbui.

Foto 1  Cyclamen hederifolium 'Rubikrone'
Foto 2 en 3 Cyclamen hederifolium 'White Cloud'
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

Matthias Fouquaert

Citaat van: Luc Gilgemyn op 21 september 2012, 09:53:35
Tja, dat soort joekels kom je wel eens meer tegen in tuincentra Gerard - meestal zijn die echter wel uit de natuur "geroofd"  --13 --13 vrees ik.
Ik hoop dat je hem goed aan de groei krijgt want met deze grote, oude knollen is dat niet altijd evident.
Hij lijkt toch al knoppen aan het maken, dat ziet er al positief uit.

Daarvan heb ik nog nooit gehoord. --6

Aan de andere kant. Hoelang duurt het vooraleer je zo een grote diameter verkrijgt. Neem nu 10 cm ofzo ?

Uteraard niet uit de natuur. Maar gekweekt. ;)

Luc Gilgemyn

Ik ben het niet helemaal zeker Matthias, maar ik denk dat zo'n kanjer gemakkelijk 10 à 15 jaar oud is...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerard Verweij

Citaat van: Luc Gilgemyn op 26 september 2012, 18:44:27
Ik ben het niet helemaal zeker Matthias, maar ik denk dat zo'n kanjer gemakkelijk 10 à 15 jaar oud is...
Hij had er toch een flink aantal liggen, hoor.

Luc Gilgemyn

Ja Gerard, dat in het wild rooien van oude, grote Cyclamen knollen gebeurt nu eenmaal op grote schaal...  --13 
en het is natuurlijk heel wat sneller en minder moeizaam dan 10-15 jaar opkweken aan zo'n plant... >:(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Johan Keulemans

[quoteJa Gerard, dat in het wild rooien van oude, grote Cyclamen knollen gebeurt nu eenmaal op grote schaal...   
en het is natuurlijk heel wat sneller en minder moeizaam dan 10-15 jaar opkweken aan zo'n plant... ][/quote]

In het boek van Paul Hendrikx staat dat het geen uitzondering is dat sommige van die in het wild gerooide (geroofde) knollen 60 jaar oud zijn.
Sommige (bloembollen)sites vermelden het zelfs speciaal bij de omschrijving dat het om in het land gekweekte knollen gaat.

Johan Keulemans

De eerste Cyclamen mirabile staat hier in bloei.

Luc Scheldeman

Een witbloeiende selectie van dezelfde C. mirabile : "Tilebarn Jan"
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

En een gezaaide mirabile met "normaal" kerstboompatroon.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Nog eens Cyclamen graecum ssp. candicum en Cyclamen graecum ssp. graecum
Torhout, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Prachtige verzameling Cylamen Luc !!! ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Zeg dat wel, Danny, die staan er op hun allerbest bij.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

Ben het volledig met voorgaande sprekers (= schrijvers) eens, daar ga ik helemaal van  ((6 ((6 ((6.

Luc Scheldeman

Oei-oei, ik word er stil (en schuchter) van.
Torhout, West-Vlaanderen