Vlaamse Rotsplanten VerenigingNederlandse Rotsplanten Vereniging
Wat ik bij mijn Cyclamen doe:Ik leg ze onder een kei neer en een beetje scheef als er dan water op komt blijft het niet liggen.Loopt het er langs af.Misschien helpt dat een beetje
Ik was dinsdag op bezoek bij Jan Bravenboer van Green Ice Nursery en daar ging het gesprek, uiteraard, over ............ cyclamen!!!!Wat specifieker, we stonden uitgebreid stil bij de huidige rage naar donkerdere kleuren en bladvormen. Jan liet me een mooie kruisingsouder zien, C. hederifolium (Dark Red Purple), foto 1 (helaas niet helemaal scherp, maar het gaat om de kleur). In de verkoopkratten had ik al een mooie donkere kleur variëteit gezien (foto 2) maar toen moest ik even meekomen naar de kas. Jan liet me daar een exemplaar zien, …………………… om van te watertanden. Die moest natuurlijk ook op de foto, maar dat viel niet mee. Volgens Jan zou dat ook niet lukken, nou ja zeg ………………Na wat gefreubel aan de camera instellingen, was dit het resultaat- Foto 3, de camera heeft het duidelijk moeilijk met het binnen vallende licht ten opzichtte van die van de bloem. - Foto 4, nieuwe poging met ¾ stop onderbelichting, komen we al wat in de buurt maar het is nog niet dé kleur.
Nou om jullie niet langer in spanning te houden ;- Foto 5, met een mat witte achtergrond (tempex plaatje) verkrijgen we de beste benadering van de daadwerkelijke kleur, heel donker paars, tegen zwart aan (aldus mijn echtgenote) van deze schitterende kleurvariant. Jan heeft nog geen naam aan deze kleurvariant gehangen maar volgens mij wordt dit een begerenswaardig kleurtje.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 1 oktober 2012, 23:05:33Luc , heb jij Cyclamen cyprium ? Staat me voor dat je die nog niet getoond hebt ? Hier staan ze volop in bloei en dat ruik je ! Zalig .........Weer zo'n soortje dat veel te weinig wordt gekweekt m.i. ! Cyprium heb ik al sinds enkele jaren niet meer. Ik zou die eens moeten opnieuw zaaien. Maar er is zo veel te zaaien....
Luc , heb jij Cyclamen cyprium ? Staat me voor dat je die nog niet getoond hebt ? Hier staan ze volop in bloei en dat ruik je ! Zalig .........Weer zo'n soortje dat veel te weinig wordt gekweekt m.i. !
Cor,Alvast heel mooie bloemkleuren.Ik heb een 2-tal jaar geleden ook zo eens een mooie bloemkleur gekocht op de tuinbeurs in Beervelde in België.Wat bleek achteraf ?Het jaar nadien GEEN bloei.En nu dit jaar wel bloei maar zeker NIET meer dezelfde kleur als voorheen.Wat ik me wel afvraag, wat geven die mensen misschien allemaal van meststoffen ?Waarom krijgen wij niet meer dezelfde resultaten thuis, dit moet toch een reden hebben ? Niet soms ?
dat ivm die bloemkleuren (vooral bij de donkere kleuren) heb ik ook al gemerkt...maar volgens mij hangt dat af van heel wat verschillende omstandigheden.- Hier hebben de bloemen van zaailingen een andere kleur zolang ik ze in pot houd. Als ik ze uitplant in de tuin, zijn de bloemen het jaar er op vaak donkerder....misschien afhankelijk van de bodem/bemesting/...??- In pot hebben de eerste bloemen van zaailingen vaak een veel lichtere kleur dan de bloemen die zich later ontvouwen (zelfs aan dezelfde plant!)....misschien afhankelijk van de temperatuur/...??Het hangt af van hoeveel anthocyaan (= "plantkleurstof") er in de bloem terecht komt, maar over welke omstandigheden er zorgen dat er meer of minder in terecht komt ben ik niet zeker.
Ik heb al meermaals vastgesteld dat de temperatuur invloed heeft op de kleur van bloemen. Niet alleen bij cyclamen is dit zo, ook bij colchicum, bij allium...
Cyclamen Cyprium