Colchicum en Merendera 2012

Gestart door Wim Boens, 7 januari 2012, 16:52:35

Vorige topic - Volgende topic

Danny De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 november 2012, 20:26:40
Dat zijn nog eens bloeiende Colchi's Danny .Nooit eerder zo'n massaal bloeiende groepen gezien in de natuur en al zeker niet in cultuur. Werkelijk indrukwekkend ! ((14 Merci om te posten !  ((12
Bij de onderste foto kan je toch wel enige overeenkomst zien met wat ik toonde als descaisnei .
Nu als je dit ziet dan zijn we thuis maar prutsers .... ))4

Inderdaad de laatste foto sluit al meer aan bij de foto's die jij gepost hebt van C.Decaisnei, dit was mij ook al opgevallen.
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Danny De Raeymaeker

Citaat van: Danny De Raeymaeker op  3 november 2012, 21:08:41
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 november 2012, 20:26:40
Dat zijn nog eens bloeiende Colchi's Danny .Nooit eerder zo'n massaal bloeiende groepen gezien in de natuur en al zeker niet in cultuur. Werkelijk indrukwekkend ! ((14 Merci om te posten !  ((12
Bij de onderste foto kan je toch wel enige overeenkomst zien met wat ik toonde als descaisnei .
Nu als je dit ziet dan zijn we thuis maar prutsers .... ))4

Inderdaad de laatste foto sluit al meer aan bij de foto's die jij gepost hebt van C.Decaisnei, dit was mij ook al opgevallen.

Nog vergeten te melden maar ik moet toegeven dat het voor mij ook een openbaring was om dergelijke cluster te zien bloeien in de natuur.
Ik heb gelezen dat C.Decaisnei op enkele plaatsen in de buurt van Kemer zou voorkomen maar helaas maar op 1 plaats teruggevonden.
Ik was dan ook ontzettend blij die enkele groep daar zo te kunnen zien en te fotograferen.
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Theo Stronks

Verbazingwekkend deze Colchicum rosy dawn laat z,n bloei ook na ongeveer 3 weken nog zien!

Peter Rijntjes

Vandaag wat foto's van Colchicum speciosum.

:)

Peter

Gerard Verweij

Frankie Wulleman

Citaat van: Peter Rijntjes op 12 november 2012, 21:09:25
Dank, Gerard.

door de trage website perongeluk weer 2 keer erop gezet. Krijg het er vervolgens niet vanaf. Nou ja, niet om treuren...

Peter

Niet erg, Peter.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Peter Rijntjes

Dank Frank, voor de back-up

Peter

Johan Keulemans

Deze Colchicum geeft hier voor de eerste maal een bloem.
Alleen is hij een beetje te vroeg. Normaal zou hij op het einde van de winter moeten bloeien, en dit met een meer roze bloem.
Als de naam juist is, zou dit Colchicum hirsutum moeten zijn.
Iemand een idee of dit klopt?
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Peter Rijntjes

Ik denk dat dat wel goed is, Johan.

Peter Rijntjes

Vandaag een regenachtige dag en daardoor hele frisse foto's van Colchicum tenorii.

--10

Peter

Peter Rijntjes

Ook nog Colchicum macrophyllum met hele mooie bloemen.

((14

Peter

Peter Rijntjes

En de laatste die op de valreep van 2012 nog even zijn/haar bloemen wil laten zien........ de bloemen gaan net, of eigenlijk zijn nog bezig open te gaan.

Colchicum agrippinum
::)

Peter

Luc Scheldeman

Colchicum stevenii heeft gelukkig de afgelopen winter in zijn zaaipot overleefd en bloeit nu voor de eerste keer met een enkele bloem. Volgroeide bollen kunnen normaal meerdere bloemen geven, maar de bloemen zullen altijd vrij klein zijn.
Deze zijn opgekweekt uit zaad van Libanese planten en daardoor vermoed ik een eerder geringe winterhardheid.  Het verspreidingsgebied is wel breder: Cyprus, Turkije, Jordanie, Syrie.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 25 november 2012, 11:13:07
Colchicum stevenii heeft gelukkig de afgelopen winter in zijn zaaipot overleefd en bloeit nu voor de eerste keer met een enkele bloem. Volgroeide bollen kunnen normaal meerdere bloemen geven, maar de bloemen zullen altijd vrij klein zijn.
Deze zijn opgekweekt uit zaad van Libanese planten en daardoor vermoed ik een eerder geringe winterhardheid.  Het verspreidingsgebied is wel breder: Cyprus, Turkije, Jordanie, Syrie.

Een goed begin alvast Luc. Toch altijd chapeau want niet makkelijk/evident  om uit zaad bloeibare planten te kweken . Wel deze kleine opmerking, volgens mij komt Colchicum stevenii niet voor op Cyprus. Op Cyprus komt -denk ik -alleen maar troodii en pusillum voor ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "