Crocus 2012

Gestart door Wim Boens, 7 januari 2012, 16:59:20

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Toen ik deze middag thuis  kwam was ik wel heel aangenaam verrast !!! -2( Het was even 12 graden en enkele
crocussen kwamen open.Zo te zien bij jou ook Frankie, heel mooi die 'Miss Vain'. ((12

foto 1,2 : Crocus etruscus  'Zwanenburg' , een eerste bloem van een groepje.

foto 3 : een spontane zaailing van Crocus Tommasinianus .( 3 meter verder) en zo heb ik er nog op meerdere plaatsen.
Ik denk wel dat deze soorten zich het gemakkelijkst uitzaaien. Aangezien er verschillende cv's van tommasinianus
naast elkaar staan zal er misschien ooit wel eens een nieuwe aanwinst ontstaan ?
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op 17 februari 2012, 15:02:08
Maar vanmiddag hadden we hier enkele zonnige periodes die zowaar het Rivièragevoel terug brachten. Zo dacht 'Miss Vain' er ook over.

Die heeft in elk geval de koude periode goed overleefd Frankie !  ((14
Wel vreemd dat er bij zoveel bloemen totaal geen stamper te zien is - enkel op foto één staat er eentje mét een stamper...   )--1
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Danny Bonnez op 17 februari 2012, 17:40:46
Toen ik deze middag thuis  kwam was ik wel heel aangenaam verrast !!! -2( Het was even 12 graden en enkele
crocussen kwamen open.Zo te zien bij jou ook Frankie, heel mooi die 'Miss Vain'. ((12

foto 1,2 : Crocus etruscus  'Zwanenburg' , een eerste bloem van een groepje.

foto 3 : een spontane zaailing van Crocus Tommasinianus .( 3 meter verder) en zo heb ik er nog op meerdere plaatsen.
Ik denk wel dat deze soorten zich het gemakkelijkst uitzaaien. Aangezien er verschillende cv's van tommasinianus
naast elkaar staan zal er misschien ooit wel eens een nieuwe aanwinst ontstaan ?

Het is inderdaad ongelofelijk hoe snel de Crocussen zich na het verdwijnen van de vorst ontwikkelen Danny !  Je ziet ze bijna groeien !
Wat die Tommie's betreft mag je je inderdaad aan talloze varianten verwachten in de toekomst !  -((1

Frankie Wulleman

Alle bloemknoppen op dit bosje C. 'Prins Claus' zijn verloren, behalve ééntje. Jammer. :(
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Bij mij had hij gelukkig al gebloeid net voor de vorst Frankie...

Intussen kreeg ik een nieuwe vorm van Crocus sieberi "Amfiklia" - zo genoemd naar zijn vindplaats - te zien !

Luc Gilgemyn

Crocus minimus is ook nieuw voor mij, maar ziet er niet verkeerd uit...  :)
Wel anders dan de anderen - vrij kleine bloem en bloeiend tussen het loof !

Theo Stronks

Zeer de moeite waard Luc,vooral de kleurschakering maakt het tot mooie plaatjes.

Lida Lourens

Luc, wat een mooie Crocus.
Wanneer heb je deze geplant?
In de volle grond?
Zelf heb ik vorige herfst duizend stuks van "Spring Beauty" geplant, maar deze bloeien nog niet.
Lijken wel heel  erg op elkaar. Alleen de hoogte verschilt en er is ietwat verschil in kleur.
Zodra ze bloeit zal ik er een foto van plaatsen.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Luc Gilgemyn

Citaat van: Lida Lourens op 19 februari 2012, 20:16:05
Zelf heb ik vorige herfst duizend stuks van "Spring Beauty" geplant, maar deze bloeien nog niet.
groet Lida

Jij doet ook geen halve werken zo te horen Lida...  ;D ;D

Beide Crocussen staan in pot - allebei het resultaat van ruilacties in het verleden !
Ik heb er altijd graag een paar in pot staan Lida, dan kan ik die lekker knus van dichtbij bewonderen !  ;)

Johan Keulemans

Hier begint Crocus korolkowii stilaan in bloem te komen.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 19 februari 2012, 18:16:45

Crocus minimus is ook nieuw voor mij, maar ziet er niet verkeerd uit...  :)
Wel anders dan de anderen - vrij kleine bloem en bloeiend tussen het loof !

Great pictures, Luc.  ((14

Frankie Wulleman

Citaat van: Johan Keulemans op 19 februari 2012, 20:47:40
Hier begint Crocus korolkowii stilaan in bloem te komen.

Dat zal een leuk bosje worden, Johan.

Johan Keulemans

Daar hoop ik in ieder geval op Frankie. Vannacht zullen ze nog eens vriestemperaturen moeten doorstaan.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Frankie Wulleman

Een eerste bloem aan Crocus 'Vanguard'.

Frankie Wulleman

Crocus 'Goldilocks' blijft me verbazen.
Het bosje tussen de tufstenen is inmiddels alweer nieuwe bloemen aan het produceren, terwijl een ander bosje ook tot volle wasdom komt. Een erg bloeirijke cv. is dit, die bovendien niets van de koude periode heeft te lijden gehad.