Crocus 2012

Gestart door Wim Boens, 7 januari 2012, 16:59:20

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Wim Boens op 16 januari 2012, 19:20:41
Crocus cyprius (?) Heel mooi, Kris!

Dank je ,morgen volgen er nog wat foto's Wim.... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

Citaat van: Wim Boens op 16 januari 2012, 15:05:49
Bert, die Crocus antalyensis staat inderdaad in de "zandbak"!

Kris, die vervorming van de bloem en van de bladeren zouden gemakkelijk mechanisch kunnen zijn, zoals Luc al zei! Maar die strepen in de bladeren samen met de vervorming wijzen toch wel in de richting van een virus.
Heb je deze al lang of nog maar pas gekocht?

Ben ook wel benieuwd naar de kleinbloemige, geurige eiland-dweller hoor, Kris!
Bedankt Wim dan ga ik die ook eens proberen ))2

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Wim Boens op 16 januari 2012, 19:20:41
Crocus cyprius (?) Heel mooi, Kris!

Wim had het natuurlijk bij het rechte eind ........De kleine maar bevallige en lekker geurende Crocus cyprius . Zeker geen algemene plant daar in Cyprus  want hij groeit maar in een  heel beperkte area in Cyprus. Het is een echte "snowmelting "Crocus.
Dat heb ik vorig jaar ondervonden toen ik ze te droog hield vanaf het moment dat de knopjes kwamen. Vanaf die tijd mogen ze best veel water krijgen ...
Hier nog wat meer foto's van de tere bloempjes . De eerst foto dateert van vorig jaar , de andere van het voorbije weekend...

Kris De Raeymaeker

Humm , had nog een fototje van onze Crocus cyprius ....

Wim Boens

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 januari 2012, 21:38:23
Bij deze plant werd/wordt ik een beetje nerveus....Ziet er niet helemaal kosjer uit ,en dan vrees je meteen voor een virus !
Iemand een idee of deze Crocus alatavicus besmet is ?   

Kris,

zo te horen heb je geluk, volgens Janis is dit het gevolg van mechanische vervorming. Dan is de vraag natuurlijk: heb je er iets opgelegd of opgezet tijdens de ontwikkeling?
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Luc Gilgemyn

Citaat van: Wim Boens op 18 januari 2012, 08:31:36
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 januari 2012, 21:38:23
Bij deze plant werd/wordt ik een beetje nerveus....Ziet er niet helemaal kosjer uit ,en dan vrees je meteen voor een virus !
Iemand een idee of deze Crocus alatavicus besmet is ?   

Kris,

zo te horen heb je geluk, volgens Janis is dit het gevolg van mechanische vervorming. Dan is de vraag natuurlijk: heb je er iets opgelegd of opgezet tijdens de ontwikkeling?

Dat hoeft zelfs niet om zo'n beschadiging voor te hebben hoor Wim - het kan volstaan dat een steen(tje) zich op een ongelukkige plaats bevindt tijdens de ondergrondse ontwikkeling van de bloemknop... of een "harder" laagje (b.v. ietwat uitgedroogde) compost diezelfde bloemknop even tegen houdt...  :-\

Kris,
C. cyprius is inderdaad een juweeltje, je hebt in niets overdreven bij de aankondiging ervan.
Is dit een eigen collectie of is ie met harde munt bij JR betaald ?  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

Citaat van: Luc Gilgemyn op 18 januari 2012, 08:43:36
Kris,

Dat hoeft zelfs niet om zo'n beschadiging voor te hebben hoor Wim - het kan volstaan dat een steen(tje) zich op een ongelukkige plaats bevindt tijdens de ondergrondse ontwikkeling van de bloemknop... of een "harder" laagje (b.v. ietwat uitgedroogde) compost diezelfde bloemknop even tegen houdt...  :-\

Ja, daar heb je helemaal gelijk in, ik had er niet onmiddellijk aan gedacht. Ik heb dit nog gehad in de tuin als we eens een (te) droge periode hadden terwijl de bloemknoppen zich ontwikkelden en opkwamen!
Wim Boens

Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 18 januari 2012, 08:43:36
Kris,
C. cyprius is inderdaad een juweeltje, je hebt in niets overdreven bij de aankondiging ervan.
Is dit een eigen collectie of is ie met harde munt bij JR betaald ?  ;D

Bedankt Luc , ja klein en fijn is hij zeker . Het aangename parfum dat hij verspreid tesamen met zijn delicate voorkomen  maakt het lentegevoel compleet ....
Maar om daar deel van uit te maken heb ik dus wel in mijn portemonnee moeten tasten ....
Ik ben 2 keer in Cyprus geweest maar heb deze soort nooit in het wild aangetroffen. Hiervoor zijn 2 reden , teneerste was ik er nooit in het geschikte seizoen en ten tweede weet ik nog maar recent waar ik ze eventueel zou kunnen vinden ... Nu dat verspreidingsgebied is volgens mij helemaal niet zo groot ...
Maar ik zou weeral niet nee zeggen om ze ter plaatse te gaan bewonderen en fotograferen .... ;D

Kris De Raeymaeker

Kris,

We zijn de dag nog zonnig gestart maar inmiddels al eens buiten gekeken Wim?;D De laatste berichten zijn eerder somber ....Wel dat is ook het verhaal met mijn Crocus alatavicus ...
Maar goed , beter snel vernietigen en zeker zijn dan een hele collectie op het spel zetten ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 15 januari 2012, 21:30:12
Kris, het was de moeite waard om even te wachten  :o, maar hij wordt nog mooier straks als de meeldraden zwart worden !  ((14

Dus deze quote indachtig alsook de vele foto's in boeken en op het net was ik dus extra waakzaam deze week .... Ik heb hem bijna in het oog gehouden met mijn webcam  ;D
Ik moet toegeven , het was ook de reden dat ik hem had aangeschaft .... Maar die "black anthers" kwamen niet ....Dus heb ik Janis even om uitleg gevraagd ....
En zie ....Niet alle Crocus hittiticus vertonen deze zwarte meeldrdaden .....Deze planten zijn afkomstig uit het noordelijk verspreidingssgebied (Gulek Bogazi) waar de hittiticus met de gele meeldraden in de meerderheid is ... Meer zuidelijk overheersen dan weer degene met de zwarte meeldraden maar nog volgens Janis is deze laatste vorm veel weker in cultuur. Daarom bied hij de meer Noordelijke vorm aan .

Wim Boens

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 januari 2012, 19:34:29
Kris,

We zijn de dag nog zonnig gestart maar inmiddels al eens buiten gekeken Wim?;D De laatste berichten zijn eerder somber ....Wel dat is ook het verhaal met mijn Crocus alatavicus ...
Maar goed , beter snel vernietigen en zeker zijn dan een hele collectie op het spel zetten ...

Yup, ook net gelezen. Janis was blij te horen dat hij ze niet verkocht had aan jou. Laat je het weten aan de leverancier?
Wim Boens

Frankie Wulleman

Crocus sieberi subsp. Atticus 'Firefly' doet ondertussen rustig verder.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

De "vuurvlieg" voelt zich goed bij dit weer Frankie !

1 en 2) Hier ging de reeds hoger getoonde hybride vorm van C. corsicus voor het eerst open in het zonnetje (ondanks de stevige wind !)

3 en 4) Crocus biflorus ssp biflorus parkinsonii vertoont het dit jaar veel voorkomend fenomeen van heel ongelijke bloei ! Bloeiende planten staan naast planten die nog niet eens boven zijn gekomen...  :(

Luc Gilgemyn

Crocus tommasinianus roseus heeft dan weer veel minder last van dit fenomeen van gespreide bloei...  :)

Frankie Wulleman

Leuke krokussen, Luc. Heb je die biflorus al lang? Laat je hem droog overzomeren? Ik heb mijn oog eens laten vallen op dat bifloruscomplex in het boek van J.R. en daar staan heel prachtige dingen bij.
Lichtervelde, West-Vlaanderen