Crocus 2012

Gestart door Wim Boens, 7 januari 2012, 16:59:20

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Vandaag nog wat ongeopende bloemen van Crocus 'Goldilocks'.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Johan Keulemans

Citeereen CV. Welke juist weet ik niet meer. 

Johan....ben benieuwd naar de binnenkant, iets met Crocus biflorus bloed?

Wim, na wat opzoekwerk in mijn groeilijsten zou het Crocus chrysanthus 'Blue Pearl' moeten zijn. Althans onder die naam heb ik ze gekocht.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Wim Boens

Citaat van: Johan Keulemans op 29 januari 2012, 20:28:48
Citeereen CV. Welke juist weet ik niet meer. 

Johan....ben benieuwd naar de binnenkant, iets met Crocus biflorus bloed?

Wim, na wat opzoekwerk in mijn groeilijsten zou het Crocus chrysanthus 'Blue Pearl' moeten zijn. Althans onder die naam heb ik ze gekocht.

Is goed mogelijk, Johan, ik had deze nog nooit zo intens blauw gezien....hier staan er enkele foto's van deze cultivar: http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=247.msg8636#msg8636 en http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=20.msg524#msg524
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Bert Stegeman

Het weer was hier erg triest maar hier zijn dan ook de eerste crocussen boven gekomen. ((14
had dus ook nog geen foto's volgend weekend hoop ik ze te kunnen tonen

Gerrit Roest

Citaat van: Johan Keulemans op 29 januari 2012, 16:30:38
en een CV. Welke juist weet ik niet meer.  :-[

Misschien is die foto wel erg close genomen waardoor je met het fototoestel en je handen een schaduw op de bloem werpt en de belichting wordt gemeten op de lichtere achtergrond.
Dit is mij al enkele keren overkomen.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

Crocus Crocus sieberi ‘Firefly’ , de eerste foto is van vorige week zondag in het zonnetje en de tweede van gisteren.
Crocus sieberi subsp. sublimis 'Tricolor' , de derde foto planten buiten en de laatste in een pot 'binnen' dat wil zeggen met een dak en enige windbeschutting
Gerrit Roest

Bert Stegeman

prachtig mooi die zijn inderdaad een  --15 waard

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Roest op 29 januari 2012, 21:19:08
Crocus Crocus sieberi ‘Firefly’ , de eerste foto is van vorige week zondag in het zonnetje en de tweede van gisteren.
Crocus sieberi subsp. sublimis 'Tricolor' , de derde foto planten buiten en de laatste in een pot 'binnen' dat wil zeggen met een dak en enige windbeschutting

Zo zie je maar hoe verschillend het allemaal is Gerrit - hier bij mij (aan de Vlaamse Rivièra...  ;D) is er nog geen spoor van "Tricolor"... de wegen van de natuur zijn ondoorgrondelijk !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Roest

Bert, ik zou ze ook graag fotograferen met volledig geopende bloemen maar ja met de winter voor de deur ))4 ))4
Eigenlijk is het door deze situatie een feit dat deze twee soorten dit jaar herfstbloeirs zijn ))8 ))8

Luc, Misschien proberen we wel eens teveel om de natuur te doorgronden

Wat mij ook erg opvalt is het onregelmatig opkomen en bloeien van de bollen.
Gerrit Roest

Danny Bonnez

Citaat van: Johan Keulemans op 29 januari 2012, 19:44:38
Wim, geen idee. Kwam gewoon uit een tuincentrum. Als ik het etiket gevonden heb, laat ik het weten.

Volgens mij is het chrysanthus 'blue pearl' , Johan, staat ook in mijn tuin in bloei .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 29 januari 2012, 19:50:54
Vandaag nog wat ongeopende bloemen van Crocus 'Goldilocks'.

Mooi contrast  (geel-zwart) , Frankie ! Zeker de moeite om een  --15 te nemen. Bij mij staat chrysanthus
'zwanenburg bronze' in bloei , die lijkt er goed op .
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Roest op 29 januari 2012, 22:04:33

Luc, Misschien proberen we wel eens teveel om de natuur te doorgronden

Wat mij ook erg opvalt is het onregelmatig opkomen en bloeien van de bollen.

Je hebt gelijk Gerrit, eigenlijk moeten we er niet zo veel ons hoofd over breken... we moeten het toch ondergaan.
Wat het onregelmatig opkomen betreft, daar ben ik het ook helemaal mee eens, het wordt een bloei met tussenpozen...  :(

Luc Gilgemyn

Terwijl het buiten de stenen uit de grond vriest was het in het zonnetje in de veranda voldoende warm om Crocus sieberi x "George" zijn eerste bloem te laten openen !  ((3

Dit is een mutatie van de al hoger vertoonde en even mooie C. sieberi "Hubert Edelsten"

Wim Boens

Citaat van: Luc Gilgemyn op  2 februari 2012, 19:17:21
Terwijl het buiten de stenen uit de grond vriest was het in het zonnetje in de veranda voldoende warm om Crocus sieberi x "George" zijn eerste bloem te laten openen !  ((3

Dit is een mutatie van de al hoger vertoonde en even mooie C. sieberi "Hubert Edelsten"

Prachtig, Luc. Heel leuk om dit te zien in dit diepvriesweer....ben je al klaar met Pleiones oppotten?
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  2 februari 2012, 19:17:21

Zowel den 'George' als den 'Hubert' mogen er zijn Luc. Ja de veranda is wel een sterk geheim wapen zo te zien.  
Ik was -zoals je weet -vorig jaar op de vindplaats van Crocus sieberi subsp. sieberi in Kreta .Ik kan je verzekeren dat de meeste van die cv's ook wel in de natuur terug te vinden zijn ...Die variatie is daar gewoon ter plaatse aanwezig. Nu sieberi is ook een belevenis in de natuur ! Ik zal niet vergeten dat ze daar tijdens de bloei met hun voetjes in het water staan.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "