Crocus 2012

Gestart door Wim Boens, 7 januari 2012, 16:59:20

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Oeps....  :o  zo had ik het niet bekeken Kris...  -2(( -2( -7(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 20 juli 2012, 20:19:51
Oeps....  :o  zo had ik het niet bekeken Kris...  -2(( -2( -7(

:D  ......... ???       ((8 --19
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Net als Luc ben ik dezer dagen bezig met het verplanten van de bolgewassen ....Dus ook de crocussen , uiteraard te beginnen -zoals Luc al aangaf -met de herfstbloeiende soorten.
Daar waar ik eerder  steevast koos voor stenen potten (voor degene die ik in potten kweek uiteraard) heb ik nu het roer danig omgegooid ...In mijn omstandigheden gaven de stenen potten niet het resultaat dat ik er van verwachtte ...
Dat was vorig jaar al aan het broeien en dan was daar nog die lezing van onze vriend Ian Young ...
Dus nu staan ze in plastiek potten . En maar afwachten nu .

Luc Gilgemyn

Alleen al voor de plaats die je bespaart loont het de moeite Kris ! Ik zal eerstdaags proberen ook een paar kiekjes te schieten van deze zomerse activiteiten...  ;D

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 20 juli 2012, 20:37:09
Alleen al voor de plaats die je bespaart loont het de moeite Kris ! Ik zal eerstdaags proberen ook een paar kiekjes te schieten van deze zomerse activiteiten...  ;D

Altijd de moeite om te zien hoe ze het elders doen Luc !  ((14
Zoals je al zei , bollen verpotten ....er hangt dan een speciaal spanningsveld in de lucht ....Het is bijna als een biljetje van de loterij krassen ..

Cor van Kapel

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 juli 2012, 20:47:41
Zoals je al zei , bollen verpotten ....er hangt dan een speciaal spanningsveld in de lucht ....Het is bijna als een biljetje van de loterij krassen ..
En ook de nodige tegenslagen te incasseren, het aantreffen van "lege" potjes --13 --13, en verrassingen natuurlijk, de vaak talrijke jonge bolletjes ((12.

Kris De Raeymaeker

Pas in 1992 werd door Erich Pasche en Helmut Kerndorff de fantastisch mooie Crocus mathewii ontdekt in Turkije .Deze nieuwe soort werd vernoemd naar de al even geroemde en beroemde Brian Mathew .
Ondertussen is deze beauty al wel redelijk verkrijgbaar maar toch situeert de vraagprijs nog tussen de 15 en 20 euro voor 1 bolletje .
In 2010 schafte ik mij 1 bolletje van deze recente vondst aan. Ondanks dat hij afkomstig is van Turkije werd hij buiten in de tuin uitgeplant .De bedoeling was om hem af te dekken met glas maar reeds de eerste winter vloog die glasplaat aan diggelen en moest hij het verder redden zonder glas . Ook de voorbije strenge winter kreeg hij geen bescherming .
Hij staat uitgeplant in een vijvermandje dat is ingegraven in de volle grond. Voor het eerst sinds 2010 heb ik vandaag even gekeken hoe het ondertussen was gesteld met onze mathewii ....
Groot was de verassing ....Van één bollteje naar heel veel in amper 2 jaar en dat gewoon buiten ....Sterker dan we dus denken ?

Luc Gilgemyn

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 21 juli 2012, 20:23:45

Van één bolletje naar heel veel in amper 2 jaar en dat gewoon buiten ....Sterker dan we dus denken ?

Zolang hij maar uitstekende drainage heeft komt het ook buiten goed, is mijn ervaring Kris.  Ik zou zelfs meer durven zeggen : ondanks al het pamperen in onze potjes doen de "moeilijke" Crocussen het in de volle grond gewoonweg beter !  --((1 .... als ze tenminste ons klimaat doorstaan en overleven...  ::)

En nu maar vol verwachting uitkijken hoeveel bloemen dit de komende herfst zal opleveren Kris !  ;)

Cor van Kapel

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 21 juli 2012, 20:23:45
Ondertussen is deze beauty al wel redelijk verkrijgbaar maar toch situeert de vraagprijs nog tussen de 15 en 20 euro voor 1 bolletje .
Ooooohhhhh --6 --6, ik dacht dat dat soort prijzen alleen voor die witbloeiende bolletjes neergeteld werden, je weet wel die G......... -2(

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Cor van Kapel op 21 juli 2012, 23:12:13
Ooooohhhhh --6 --6, ik dacht dat dat soort prijzen alleen voor die witbloeiende bolletjes neergeteld werden, je weet wel die G......... -2(

Er zijn er nog wel meer die uit de bol gaan Cor  ;D

Luc Gilgemyn

.... ennne.... hij is ook niet alleen maar wit...  :o  :P

Peter Rijntjes

Kris,

een geweldige verrassing, zo zie je maar soms is het inleveren en soms is het winst. Ga je deze bolletje ook buiten in de volle grond aanplanten of ook wat in pot?

((14

Peter

Peter Rijntjes

O ja,

Kris , op het internet geen foto gevonden, wel bij de SRGC bij de volgende link:

CROCUS MATHEWII

http://www.srgc.org.uk/bulblog/log2006/181006/log.html

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 22 juli 2012, 08:52:12
.... ennne.... hij is ook niet alleen maar wit...  :o  :P

:o      :D    ;D    :-X

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Peter Rijntjes op 22 juli 2012, 10:59:44
Kris,
een geweldige verrassing, zo zie je maar soms is het inleveren en soms is het winst. Ga je deze bolletje ook buiten in de volle grond aanplanten of ook wat in pot?
((14
Peter

Ze moeten opnieuw naar buiten Peter , dat is blijkbaar "the place to be" voor deze Turkse soort ....Heb trouwens al genoeg en teveel in pot .Het is een verademing om eens vast te stellen dat er iets niet in pot moet  ;D