Crocus 2012

Gestart door Wim Boens, 7 januari 2012, 16:59:20

Vorige topic - Volgende topic

Wim Boens

Nog een Crocusje...één met een verhaal:

4 jaar geleden gekocht bij PC...de eerste herfst geen bloei....de volgende winter, een muizenholletje onder de knol....het loof stierf onmiddellijk af  --13  --13
Ik heb het gat gewoon terug gevuld met compost en vorig jaar viel me op dat er op die plaats terug crocusloof boven stond  ))4 ))4

En dit is het resultaat na vier jaar wachten en veel geluk....een bloem op Crocus banaticus 'Novak White'  :D :D :D :D
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Luc Gilgemyn

Geduld is een mooie deugd Wim... en bovendien was het blijkbaar nog zo geen kwaaie muis !  -7(

Bovendien een mooi exemplaar ..  die Crocus bedoel ik uiteraard !  8)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Het valt mij op dat mijn herfst crocussen dit jaar véééél later zijn dan andere jaren.
Tournefortii bloeide vorig jaar op 31/8 - hadriaticus op 7/9 en mathewii op 23/9...  vandaag nog van geen enkele soort ook maar iets te zien..  ((15 )--1

Luc Scheldeman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 24 september 2012, 10:27:58
Het valt mij op dat mijn herfst crocussen dit jaar véééél later zijn dan andere jaren.
Tournefortii bloeide vorig jaar op 31/8 - hadriaticus op 7/9 en mathewii op 23/9...  vandaag nog van geen enkele soort ook maar iets te zien..  ((15 )--1
Toch niet verkeerdelijk ondersteboven geplant ?
Torhout, West-Vlaanderen

Gerard Verweij

Citaat van: Luc Scheldeman op 24 september 2012, 11:46:50
Tournefortii bloeide vorig jaar op 31/8 - hadriaticus op 7/9 en mathewii op 23/9...  vandaag nog van geen enkele soort ook maar iets te zien..  ((15 )--1
Zijn Jan Fouquart en ik dan toch al langsgeweest?
Hebben we Whizz II dan toch al afgeleid? :P

Luc Gilgemyn

)-12 -2(

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerard Verweij op 24 september 2012, 12:28:22
Tournefortii bloeide vorig jaar op 31/8 - hadriaticus op 7/9 en mathewii op 23/9...  vandaag nog van geen enkele soort ook maar iets te zien..  ((15 )--1
Zijn Jan Fouquart en ik dan toch al langsgeweest?
Hebben we Whizz II dan toch al afgeleid? :P

Voorlopig houd ik het bij een laat seizoen, Gerard....  --11

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Wim Boens op 19 september 2012, 15:58:31
4 jaar geleden gekocht bij PC...de eerste herfst geen bloei....de volgende winter, een muizenholletje onder de knol....het loof stierf onmiddellijk af  --13  --13
Ik heb het gat gewoon terug gevuld met compost en vorig jaar viel me op dat er op die plaats terug crocusloof boven stond  ))4 ))4
En dit is het resultaat na vier jaar wachten en veel geluk....een bloem op Crocus banaticus 'Novak White'  :D :D :D :D

Ja de zwartkijkers hebben het gelukkig niet gehaald Wim ....Jij kan hier wit op zwart aantonen dat de muis nillens willens de witte vredesvlag heeft moeten hijsen . Overigens een mooi ding , kende deze nog niet .Ziet er toch weer wat anders uit dan bijv. banaticus 'Snowdrift' .
Deze laatste is hier net uitgebloeid maar leek me duidelijk minder op dreef dan andere jaren .......
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

Zou het kunnen liggen aan de kurkdroge augustusmaand en begin september Luc ? Hier is er amper regen gevallen . ))4
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Net hetzelfde hier Luc !!! En niet alleen bij de crocussen !!!! Ook de Colchicums,Sternbergia's ,Biarums  schieten nog niet in aktie ...Niet buiten , niet in de kas , nergens........Ook de Cyclamen zoals graecum,rohlfsianum,mirabile ,cyprium en bepaalde hederifoliums zijn  véééél later .....?
Sommige hederifoliums buiten vertonen nog geen teken van leven ,idem dito voor cilicium....Voor hederifolium noteer ik minder bloei dan andere jaren .
Wie heeft de tijdsklok ontregeld ? Of allemaal schuld van die speciale winter ?
Ik zie ook op het Schotse forum toch merkelijk minder bewegen op het "bollen-front" ? Lijkt me toch wat algemeen te zijn ?
Het houd me wel bezig hoe zo iets komt ? ...........

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 24 september 2012, 19:01:56
Zou het kunnen liggen aan de kurkdroge augustusmaand en begin september Luc ? Hier is er amper regen gevallen . ))4

Kan Danny , maar wat dan met de bollen die ik in mijn kas kweek en waarvan de omstandigheden (zoals watergift )net hetzelfde zijn geregeld als andere jaren ?

Kris De Raeymaeker

Ho pas op maar , sommige crocussen moet wel op hun zijkant worden gepoot Luc .....dus de grens is vager dan je denkt !   

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 september 2012, 19:08:03
Citaat van: Danny Bonnez op 24 september 2012, 19:01:56

Kan Danny , maar wat dan met de bollen die ik in mijn kas kweek en waarvan de omstandigheden (zoals watergift )net hetzelfde zijn geregeld als andere jaren ?

oeps , dan toch een gevolg van de vorige rotwinter ? )--1
Ieper , West-Vlaanderen

Wim Boens

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 september 2012, 18:57:18
Citaat van: Wim Boens op 19 september 2012, 15:58:31

Ja de zwartkijkers hebben het gelukkig niet gehaald Wim ....Jij kan hier wit op zwart aantonen dat de muis nillens willens de witte vredesvlag heeft moeten hijsen . Overigens een mooi ding , kende deze nog niet .Ziet er toch weer wat anders uit dan bijv. banaticus 'Snowdrift' .
Deze laatste is hier net uitgebloeid maar leek me duidelijk minder op dreef dan andere jaren .......

Ja, hij lijkt hoger dan 'Snowdrift' en met een meer komvormige bloem...en groter van bloem dan 'Early Snow'. Misschien zit er toch wat verschil in die witte banaticussen. Ik zou ze toch eens graag alle drie naast elkaar zien!
Wim Boens

Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Wim Boens

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 september 2012, 19:05:42

Net hetzelfde hier Luc !!! En niet alleen bij de crocussen !!!! Ook de Colchicums,Sternbergia's ,Biarums  schieten nog niet in aktie ...Niet buiten , niet in de kas , nergens........Ook de Cyclamen zoals graecum,rohlfsianum,mirabile ,cyprium en bepaalde hederifoliums zijn  véééél later .....?
Sommige hederifoliums buiten vertonen nog geen teken van leven ,idem dito voor cilicium....Voor hederifolium noteer ik minder bloei dan andere jaren .
Wie heeft de tijdsklok ontregeld ? Of allemaal schuld van die speciale winter ?
Ik zie ook op het Schotse forum toch merkelijk minder bewegen op het "bollen-front" ? Lijkt me toch wat algemeen te zijn ?
Het houd me wel bezig hoe zo iets komt ? ...........

Ook hier is van alles ontregeld. Maar om onze geliefde bollen-despoot te citeren (hij had het hier over het bloeiseizoen van Cyclamen hederifolium die twee tot drie weken later bloeiden dan in de voorgaande jaren):

CiteerYou will notice I have avoided saying ‘later than normal’ because having been growing and studying the plants in our garden for forty years, I still do not know what ‘normal’ is.
(bron: http://www.srgc.org.uk/logs/logdir/2012Sep121347449009BULB_LOG_3712.pdf)

Vertaling
CiteerHet zal jullie opvallen dat ik opzettelijk de woordkeuze 'later dan normaal' vermeden heb, want na 40 jaar kweken en bestuderen van planten in onze tuin, weet ik nog steeds niet wat 'normaal' is
Wim Boens