Crocus 2012

Gestart door Wim Boens, 7 januari 2012, 16:59:20

Vorige topic - Volgende topic

Cor van Kapel

Citaat van: Wim Boens op 15 oktober 2012, 17:57:17
Hmmm,

als ik me dat goed herinner zou deze cultivar afkomstig moeten zijn van uit de buurt van het Italiaanse stadje Millesimo en moet hij iets gemakkelijker bloeien dan de "gewone" vorm.
Over de herkomst schrijft Nijssen bij deze soort; "C. ligusticus komt voor in het noordwesten van Italië. voornamelijk in de provincie Ligurië, ten noorden van La Spezia, tot aan de Alpen in het zuidoosten van Frankrijk, in de directe omgeving van Menton. " Als Millesimo in de prov. Ligurië ligt, is het cirkeltje weer rond ))4.

Wim Boens

Citaat van: Cor van Kapel op 15 oktober 2012, 18:01:44
Citaat van: Wim Boens op 15 oktober 2012, 17:57:17
Hmmm,

als ik me dat goed herinner zou deze cultivar afkomstig moeten zijn van uit de buurt van het Italiaanse stadje Millesimo en moet hij iets gemakkelijker bloeien dan de "gewone" vorm.
Over de herkomst schrijft Nijssen bij deze soort; "C. ligusticus komt voor in het noordwesten van Italië. voornamelijk in de provincie Ligurië, ten noorden van La Spezia, tot aan de Alpen in het zuidoosten van Frankrijk, in de directe omgeving van Menton. " Als Millesimo in de prov. Ligurië ligt, is het cirkeltje weer rond ))4.

Perfect rond ;), ik heb het eens opgezocht en Millesimo ligt in de provincie Savona, in de regio Ligurië.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Roest op 15 oktober 2012, 00:08:00
Die Crocus gilanicus lijkt mij een kleine fragiele en zeldzame soort?
Is het de bedoeling dat dit plantje het jaarrond in het peatbed blijft of krijgt hij een wat drogere zomerrust?

Je ziet ze inderdaad  heel weinig Gerrit ....De laatste studies wijzen aan dat hij zeer nauw verwant is aan soorten zoals vallicola, scharojanii en de eerder getoonde autranii. Dit zijn allen kleppers die heel erg gewild zijn bij liefhebbers  en die prijken op menig verlanglijstje ....In vergelijking met deze beroemdheden met heldenstatus is deze gilanicus  een beetje het zogenoemde zwarte schaap uit de familie .Geniet belange niet deze status onder de liefhebbers en hij is waarschijnlijk niet zo gezocht .(maar wel zeldzaam)
Qua behandeling en cultuur is hij even lastig . Hij verschilt van vele andere crocussen door het feit dat de knollen nooit volledig mogen uitdrogen ,ook niet in de zomer wanneer ze in rust zijn. Iets waar vele andere crocussen wel van houden ... Daarom heb ik geopteerd voor het peatbed waar ze nu ongeveer 1.5 jaar staan .Volgens Ruksans zijn ze niet volledig winterhard maar de vorige winter hebben ze alvast overleeft .Ik denk dat het veiliger is om ze bijv in potten of vijvermandjes te houden en ze alleen binnen te pakken bij strenge vorst ?
Heel belangrijk : de bollen moeten op hun zijkant worden gepoot !   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Wim Boens op 15 oktober 2012, 14:22:53

Crocus medius 'Millesimo' (= Crocus ligusticus)

Een beetje een donker hart , vind ik wel mooi Wim !

Cor van Kapel

Weet iemand waar ik C. chrysanthus 'Zwanenburg Bronze' op de kop zou kunnen tikken, bij Peter C. Nijssen hadden ze hem helaas niet.
Bijgaande foto is van internet geplukt, weet alleen niet meer wie de maker is :-[.

Loes de Groot

Bert Stegeman

Prachtige site van debloembol.nl
Heb deze direct aan mijn favorite toegevoegd ((12

Bert Stegeman

Bij deze mijn 1001 bericht ((12
Afgelopen zondag stond deze Crocus er naar mijn mening prachtig bij.
dus een foto was vlug gemaakt.
Kan iemand mij de volledige naam geven?

Luc Gilgemyn

Een mijlpaal in je "forum leven", Bert !  ((3

Wat je laat zien lijkt mij een mooi exemplaar van Crocus speciosus !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Er komt nu toch (eindelijk !) wat beweging in de Crocus verzameling !  _010

Het zonnetje liet vanmorgen Crocus gilanicus voor het eerst openen.
Kris vertelde hoger al heel wat over deze soort.  De vrij kleine bloem en de subtiele tekening maken hem uitermate geschikt voor potcultuur.
Op die manier kan je hem immers van dichtbij bewonderen.
(deze werd gezaaid in december 2007 en bloeit nu voor het eerst !  Met dank aan de zaaier !  ;)

Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

Citaat van: Luc Gilgemyn op 19 oktober 2012, 14:07:22

Kris vertelde hoger al heel wat over deze soort.  De vrij kleine bloem en de subtiele tekening maken hem uitermate geschikt voor potcultuur.
(deze werd gezaaid in december 2007 en bloeit nu voor het eerst !  Met dank aan de zaaier !  ;)

Dat werd tijd ;) Ik dacht al, waar blijft de Luc?  ))4

Deze is toch wel heel mooi, zo'n fijne schoonheid!  ((14
Wim Boens

Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Luc Scheldeman

-((1
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Bravo , bravo !  ((14

Hans Meulenbelt

Het scheelde weinig of Crocus speciosus 'Oxonian' zou in z'n verpakking zijn gaan bloeien.  ??? ))2 :'(

Ik heb ze pas een paar weken geleden in de tuin gezet. Ik zal de bolletjes de komende maanden wel heel erg moeten verwennen om volgend jaar weer bloei te krijgen vermoed ik. Maar dit jaar is het in ieder geval gelukt.

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Wim Boens

Citaat van: Hans Meulenbelt op 19 oktober 2012, 22:18:38
Het scheelde weinig of Crocus speciosus 'Oxonian' zou in z'n verpakking zijn gaan bloeien.  ??? ))2 :'(

Ik heb ze pas een paar weken geleden in de tuin gezet. Ik zal de bolletjes de komende maanden wel heel erg moeten verwennen om volgend jaar weer bloei te krijgen vermoed ik. Maar dit jaar is het in ieder geval gelukt.

Prachtig, Hans!  ((12
Wim Boens