Crocus 2012

Gestart door Wim Boens, 7 januari 2012, 16:59:20

Vorige topic - Volgende topic

Bert Stegeman

prachtig wim die  Crocus banaticus groeit goed op een koel plekje.
ze komen veel voor in Roemenie noordoost voormalig Joegoslavie en ook Oekraine

Johan Keulemans

Citeer
Re:Crocus 2012

« Antwoord #438 Gepost op: 22 Oktober 2012, 08:51:22 »

Citaat

--------------------------------------------------------------------------------

Die gestreepte vorm van C. cancellatus heb ik nog niet vaak gezien Johan !  Mooi !!
Zou je nog aan een foto komen met geopende bloem(en) ? 

Dat zal dan voor het weekend zijn. En dan maar hopen dat het zonnetje nog wil schijnen.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Johan Keulemans

Citaat van: Danny Bonnez op 22 oktober 2012, 18:48:42
Citaat van: Johan Keulemans op 21 oktober 2012, 23:28:44

Mooie herftkrokussen Johan , mijn voorkeur gaat naar Crocus cancellatus !  ((12 heel opvallend gekleurd

Citeer
Geplaatst door: Frankie Wulleman

Die cancellatus ziet er inderdaad heel speciaal uit, Johan.

((4 en de naam blijkt eens correct te zijn ook.  :)
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

Johan Keulemans

In het weekend stond Crocus pulchellus 'Zephyr' ook mooi te wezen.

Lida Lourens

Tussen de Crocussen speciosus een vreemde eend in de bijt.
Fotograferen van geopende bloemen is hier ondoenlijk, zodra ze bij mooi warm weer geopend zijn, liggen ze plat.
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Johan Keulemans

Crocus sativus met een eerste bloem. De slakken hebben de als eerste bewonderd en geproefd  >:(
Daarom maar in het donker een foto gemaakt, voordat hij helemaal opgepeuzeld is.

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 21 juli 2012, 20:23:45
Pas in 1992 werd door Erich Pasche en Helmut Kerndorff de fantastisch mooie Crocus mathewii ontdekt in Turkije .Deze nieuwe soort werd vernoemd naar de al even geroemde en beroemde Brian Mathew .
Ondertussen is deze beauty al wel redelijk verkrijgbaar maar toch situeert de vraagprijs nog tussen de 15 en 20 euro voor 1 bolletje .
In 2010 schafte ik mij 1 bolletje van deze recente vondst aan. Ondanks dat hij afkomstig is van Turkije werd hij buiten in de tuin uitgeplant .De bedoeling was om hem af te dekken met glas maar reeds de eerste winter vloog die glasplaat aan diggelen en moest hij het verder redden zonder glas . Ook de voorbije strenge winter kreeg hij geen bescherming .
Hij staat uitgeplant in een vijvermandje dat is ingegraven in de volle grond. Voor het eerst sinds 2010 heb ik vandaag even gekeken hoe het ondertussen was gesteld met onze mathewii ....
Groot was de verassing ....Van één bollteje naar heel veel in amper 2 jaar en dat gewoon buiten ....Sterker dan we dus denken ?

Kris , ik ben benieuwd hoe het is gesteld met crocus mathewii in je tuin ? Ik vind het een prachtige crocus en staat op mijn verlanglijstje .Toen ik dit bericht las was ik wel heel aangenaam verrast . Komen ze binnenkort in bloei ?
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 21 juli 2012, 20:23:45
Pas in 1992 werd door Erich Pasche en Helmut Kerndorff de fantastisch mooie Crocus mathewii ontdekt in Turkije .Deze nieuwe soort werd vernoemd naar de al even geroemde en beroemde Brian Mathew .
Ondertussen is deze beauty al wel redelijk verkrijgbaar maar toch situeert de vraagprijs nog tussen de 15 en 20 euro voor 1 bolletje .
In 2010 schafte ik mij 1 bolletje van deze recente vondst aan. Ondanks dat hij afkomstig is van Turkije werd hij buiten in de tuin uitgeplant .De bedoeling was om hem af te dekken met glas maar reeds de eerste winter vloog die glasplaat aan diggelen en moest hij het verder redden zonder glas . Ook de voorbije strenge winter kreeg hij geen bescherming .
Hij staat uitgeplant in een vijvermandje dat is ingegraven in de volle grond. Voor het eerst sinds 2010 heb ik vandaag even gekeken hoe het ondertussen was gesteld met onze mathewii ....
Groot was de verassing ....Van één bollteje naar heel veel in amper 2 jaar en dat gewoon buiten ....Sterker dan we dus denken ?
Citaat van: Danny Bonnez op 25 oktober 2012, 20:04:53
Kris , ik ben benieuwd hoe het is gesteld met crocus mathewii in je tuin ? Ik vind het een prachtige crocus en staat op mijn verlanglijstje .Toen ik dit bericht las was ik wel heel aangenaam verrast . Komen ze binnenkort in bloei ?

Hey Danny . Ik heb gisteren gezien dat er een 3 of 4 boven zijn gekomen en als ik goed heb gezien zit er bloemknop in ...Dat zou dan voorlopig al het derde jaar zijn dat ze het gaan doen buiten (zonder afdekken in de winter) Ze zijn buiten wel aanzienlijk later dan collega's die ze in pot onder glas kweken. Alhoewel , ik had enkele reservebolletjes in pot gezet in de serre en deze zijn precies nog niet boven ...
Ik hou je verder op de hoogte ...      
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Bij mij ook nog geen spoor van Mathewii (ook in pot)...  ))8  maar ik zei het al tot vervelens toe, alles is hier vreselijk laat !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

Hier ook nog geen matthewi te zien, ik zal eens moeten neuzen  -5( -5(
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Lida Lourens

Citaat van: Johan Keulemans op 24 oktober 2012, 21:04:35
Crocus sativus met een eerste bloem. De slakken hebben de als eerste bewonderd en geproefd  >:(
Daarom maar in het donker een foto gemaakt, voordat hij helemaal opgepeuzeld is.

Hier begint het werk van de 500 geplante sativussen langzaamaan zijn vruchten af te werpen.
Doch troost je Johan, ook hier wordt de bloem en ook hun begeerde keukengerief aangetast maar dan
door een rubsje zoals ik zojuist hebt kunnen zien..

Luc Gilgemyn

Ik vraag me af of die Sativus volgend jaar nog bloei zal vertonen, Lida.  Ze hebben in onze contreien een niet te beste reputatie wat dat betreft.

Intussen is hier eindelijk een bloem van Crocus tournefortii geopend (vorig jaar was dat al op 31 augustus !!!!  :o :o) - de voorgaande jaren had ik een tiental bloemen, maar het ziet er niet naar uit dat hij die prestatie dit jaar zal overdoen.
Deze Griek is één van mijn geprefereerde herfst crocussen, vooral omwille van zijn bijna vuurrode en heel sterk ontwikkelde stamper !

Harelbeke-West-Vlaanderen

Johan Keulemans

Bedankt voor de troostende woorden Lida.
Hetzelfde medeleven voor jullie. Nu heb ik wel geen 500 exemplaren.
Vorig jaar heeft deze bij mij ook niet gebloeid, maar nu gelukkig wel. Al is het dan nog maar 1 bloem.
De andere planten komen nog maar net boven de grond.

Lida Lourens

Citaat van: Luc Gilgemyn op 27 oktober 2012, 11:53:50
Ik vraag me af of die Sativus volgend jaar nog bloei zal vertonen, Lida.  Ze hebben in onze contreien een niet te beste reputatie wat dat betreft.

Intussen is hier eindelijk een bloem van Crocus tournefortii geopend (vorig jaar was dat al op 31 augustus !!!!  :o :o) - de voorgaande jaren had ik een tiental bloemen, maar het ziet er niet naar uit dat hij die prestatie dit jaar zal overdoen.
Deze Griek is één van mijn geprefereerde herfst crocussen, vooral omwille van zijn bijna vuurrode en heel sterk ontwikkelde stamper !

Al dat werk voor één seizoen? Ik hoop het niet Luc. Ik zal ze wat meegeven na de bloei en toedekken, komen ze dan niet terug, pech gehad. Mijn moeder zei altijd:
"Beter de achterdeur uit dan de voordeur". Daar houd ik me dan ook maar aan. Trouwens die tournefortii van jou zie ik ook graag.
groet Lida

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Lida Lourens op 26 oktober 2012, 15:07:37
Hieraan begint het werk van de 500 geplante sativussen langzaamaan zijn vruchten af te werpen.
Doch troost je Johan, ook hier wordt de bloem en ook hun begeerde keukengerief aangetast maar dan
door een rubsje zoals ik zojuist hebt kunnen zien..

Haha dat is goed nieuws Lida, wanneer mag ik langskomen om de saffraan te oogsten ?
Maar net als Luc , vrees ik een beetje dat hij het lastig zal krijgen om onze winters door te komen. Maar goed misschien verbaas je ons wel allemaal.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "