Crocus 2012

Gestart door Wim Boens, 7 januari 2012, 16:59:20

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 27 oktober 2012, 11:53:50
Ik vraag me af of die Sativus volgend jaar nog bloei zal vertonen, Lida.  Ze hebben in onze contreien een niet te beste reputatie wat dat betreft.
Intussen is hier eindelijk een bloem van Crocus tournefortii geopend (vorig jaar was dat al op 31 augustus !!!!  :o :o) - de voorgaande jaren had ik een tiental bloemen, maar het ziet er niet naar uit dat hij die prestatie dit jaar zal overdoen.
Deze Griek is één van mijn geprefereerde herfst crocussen, vooral omwille van zijn bijna vuurrode en heel sterk ontwikkelde stamper !

Schoon Luc , neig schoon . Griekenland op zijn best .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Ik vraag me af of die Sativus volgend jaar nog bloei zal vertonen, Lida.  Ze hebben in onze contreien een niet te beste reputatie wat dat betreft.

Intussen is hier eindelijk een bloem van Crocus tournefortii geopend (vorig jaar was dat al op 31 augustus !!!!  :o :o) - de voorgaande jaren had ik een tiental bloemen, maar het ziet er niet naar uit dat hij die prestatie dit jaar zal overdoen.
Deze Griek is één van mijn geprefereerde herfst crocussen, vooral omwille van zijn bijna vuurrode en heel sterk ontwikkelde stamper !

Die verdient zeker een plaats in de tuin, Luc. Net als de meeste Grieken verlangt hij waarschijnlijk een droge zomerrust?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny De Raeymaeker

Bij mij komt Mathewii ook nog altijd niet boven ! Ik vrees er ondertussen wel een beetje voor.
Staat in de serre gezien het slechte avontuur van de voorbije winter.

Danny
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny De Raeymaeker op 28 oktober 2012, 00:49:59
Bij mij komt Mathewii ook nog altijd niet boven ! Ik vrees er ondertussen wel een beetje voor.
Staat in de serre gezien het slechte avontuur van de voorbije winter.
Danny

Die De Raeymaekers kunnen blijkbaar weer de slaap niet vatten .......
Ja een beetje vreemd broer , mijn planten buiten in de tuin stonden vandaag  te bloeien en reservemateriaal in pot in de kas staat niet eens boven ... En dan denk ik weer aan de woorden van Oron Peri : " de nachttemperatuur is bepalend om te beslissen wanneer (herfstbloeiende ?) bolgewassen beginnen met aktief te zijn  , pas als die beneden een bepaalde waarde komt begint de bol er weer aan "

Lida Lourens

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 oktober 2012, 20:05:46
Citaat van: Lida Lourens op 26 oktober 2012, 15:07:37
Hieraan begint het werk van de 500 geplante sativussen langzaamaan zijn vruchten af te werpen.
Doch troost je Johan, ook hier wordt de bloem en ook hun begeerde keukengerief aangetast maar dan
door een rubsje zoals ik zojuist hebt kunnen zien..

Haha dat is goed nieuws Lida, wanneer mag ik langskomen om de saffraan te oogsten ?
Maar net als Luc , vrees ik een beetje dat hij het lastig zal krijgen om onze winters door te komen. Maar goed misschien verbaas je ons wel allemaal.

Indien ik jullie deprimerende berichten zo lees, zul je nog dit seizoen moeten komen om te oogsten, omdat ze er volgens jullie volgend jaar niet meer zullen zijn.
Je bent natuurlijk hartelijk welkom om enig safraan op je knieën te verzamelen. Wij moeten erg zuinig zijn op de onze.
Alhoewel, de Krokussen zijn hier verbouwd in het noorden van het land, dus ik zal eens navragen hoe de boer dat heeft gedaan. Als hij ze kan verbouwen moeten
wij ze toch over kunnen houden.
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 oktober 2012, 23:37:44

Die verdient zeker een plaats in de tuin, Luc. Net als de meeste Grieken verlangt hij waarschijnlijk een droge zomerrust?

Inderdaad Frankie - hij wordt wel niét gerooid voor de zomer (een mens kan niet alles rooien hé  ;)) en staat hier al een 8-tal jaar in een verhoogd bed op het zuiden, heel goed gedraineerd.  Ik heb hem ooit op de kop getikt in de vorm van 4 jonge zaailingen en na een tweetal groeiseizoenen zijn die gaan bloeien. Sindsdien had ik elk jaar meer bloemen... nu vrees is dat dit de enige bloem zal blijven en is hij dus serieus achteruit gegaan... ik vraag mij af of dit ook met de speciale omstandigheden van vorige winter zou kunnen te maken hebben...  )--1 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

Citaat van: Luc Gilgemyn op 28 oktober 2012, 09:10:18
Inderdaad Frankie - hij wordt wel niét gerooid voor de zomer (een mens kan niet alles rooien hé  ;)) en staat hier al een 8-tal jaar in een verhoogd bed op het zuiden, heel goed gedraineerd.  Ik heb hem ooit op de kop getikt in de vorm van 4 jonge zaailingen en na een tweetal groeiseizoenen zijn die gaan bloeien. Sindsdien had ik elk jaar meer bloemen... nu vrees is dat dit de enige bloem zal blijven en is hij dus serieus achteruit gegaan... ik vraag mij af of dit ook met de speciale omstandigheden van vorige winter zou kunnen te maken hebben...  )--1 

Of misschien moest je hem eens opgenomen hebben. 8 jaar is wel lang, een groepje krokussen kan zo gemakkelijk "congested" (wat is de nederlandse term daar voor?? "te dicht op elkaar" "opgestopt"  ::)) worden...en zo kan je ineens een heleboel knollen verliezen. Anyhow, het is idd een heel mooie soort!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Danny Bonnez

Wat mij heeft opgevallen dit jaar was dat het gans de lente tot 20 juli uitzonderlijk nat was . Voor alle bollen die graag vanaf mei
liever droog staan was dat wel niet ideaal . Vanaf eind juli tot half september was het dan wel droog. Het was eigenlijk na een extreme winter ook maar een kwakkeljaar en dit moeten onze bollen allemaal kunnen verwerken . )--1
Ben benieuwd hoe het zal zijn in het voorjaar ?
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Tijd zal raad brengen, waarmee ik wil zeggen dat we nog even moeten afwachten hoe de andere bollen zullen reageren. Zo komen mijn Galanthus reginae-olgae subsp. reginae olgae nog maar pas boven. Normaal gebeurt dit eind september. Ik ben benieuwd of ze veel bloemen zullen voortbrengen of niet. Alles bij elkaar beschouwd denk ik toch dat die nare winter van begin dit jaar enige invloed heeft gehad op de bollen. Net als jij Danny, ben ik benieuwd hoe de voorjaarsbollen zullen reageren.

Anderzijds, wat Kris schrijft is ook wel opmerkelijk, wat betreft de nachttemperatuur die een invloed zou hebben op de bollen. Dat zou best kunnen natuurlijk maar ik heb er mijn twijfels over. Dit najaar is niet anders wat het vorige najaar betreft, en toch zijn mijn herfstbloeiende sneeuwklokjes ruim een maand later dan vorige seizoenen. Ik blijf geloven dat de extreme winterprik van begin dit jaar de oorzaak is.  ))4
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lida Lourens

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 oktober 2012, 20:05:46
Citaat van: Lida Lourens op 26 oktober 2012, 15:07:37
Hier begint het werk van de 500 geplante sativussen langzaamaan zijn vruchten af te werpen.
Doch troost je Johan, ook hier wordt de bloem en ook hun begeerde keukengerief aangetast maar dan
door een rubsje zoals ik zojuist hebt kunnen zien..

Haha dat is goed nieuws Lida, wanneer mag ik langskomen om de saffraan te oogsten ?
Maar net als Luc , vrees ik een beetje dat hij het lastig zal krijgen om onze winters door te komen. Maar goed misschien verbaas je ons wel allemaal.

Lida Lourens

Lekker in het middag zonnetjes openen zich de Krokussen speciosus.

Peter Rijntjes

Close-up foto,s van wat Crocussen vanmiddag in het zonnetje. Afgelopen nacht 3-5 graden celsius gevroren, hier in de Achterhoek !!!

Crocus speciosus Aitchinsonii op foto 1&2
Crocus pulchellus   op foto3

--8

Peter

Cor van Kapel

Citaat van: Lida Lourens op 28 oktober 2012, 14:23:31
Welke cyclamen heb je daar in volle bloei staan Lida ?

Lida Lourens

Citaat van: Cor van Kapel op 28 oktober 2012, 19:04:38
Citaat van: Lida Lourens op 28 oktober 2012, 14:23:31
Welke cyclamen heb je daar in volle bloei staan Lida ?
Dat zijn patio Cyclamen.
Bloeien een paar keer per jaar.
Eerst koop ik ze voor binnen, indien ze zijn uitgebloeid belanden ze hier buiten onder een
Rododendron en dan lukt het heel vaak ze nog eens in bloei te krijgen.
Deze op de rotstuin heb ik speciaal gekocht om kleur te verkrijgen toen de rotstuin grotendeels
was ingeplant.
Onderstaande foto's zijn al gemaakt op 29.9.jl. en nog steeds geven ze veel kleur op die grijze
sombere steenmassa.
groet Lida

Kris De Raeymaeker

Het voorbije weekend ook nog deze Crocus in bloei ,een bekende ?