Auteur Topic: Hepatica 2012  (gelezen 37160 keer)

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Hepatica 2012
« Reactie #75 Gepost op: 18 maart 2012, 16:02:43 »
Het tijdschrift van de VRV - november 2011 - nalezen mannen... dat brengt al enig soelaas... maar ik wil ook graag de raad van Herman met jullie meelezen.  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Hendrik Van Bogaert

• Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
« Reactie #76 Gepost op: 18 maart 2012, 16:30:13 »
Sorry, maar ik vind de cultuur van Hepatica's poepsimpel!
Al mijn hepatica's (vooral japanse) worden in pot gekweekt; ik gebruik bij voorkeur diepere stenen potten.
Onderaan inde pot een laagje vulca;
het substraat (in gelijke delen) waarin ze wortelen bestaat uit:
2 potgrond dcm
1 akadama
1 kiryu (i.p.v. rijnzand)
1 Japans split
een beetje lava (+ kalk) + DCM mix 2

Planten worden gescheurd/opgepot in september en afgedekt met Japans split; de potten gaan dan in een beschaduwde koude bak om te overwinteren; tijdens de winter worden ze eerder droog gehouden;
wanneer ze bloemknoppen maken breng ik ze in mijn serre (gericht op het noorden - veel licht, maar pas in de late namiddag wat zon) - kwestie van volop te kunnen genieten van de bloempjes; bij het verschijnen van de nieuwe bladeren krijgen ze wat vloeibare geraniummest (ik denk NPK: 5-6-8); eventueel een paar weken later nog eens. In mei breng ik ze opnieuw naar de koude bak en krijgen ze water via de regen (tenzij bij grote droogte).
Planten staan 2 jaar in dezelfde pot, waarna ze gescheurd worden; dit laatste is niet altijd nodig; je kunt ze ook gewoon verpotten in steeds maar grotere en diepere potten, zodat je planten krijgt met misschien wel 100 bloemen....

Hendrik

P.S. In pot groeien ze stukken beter dan in open lucht/volle grond. Ik heb hiervoor geen verklaring (of komt dit door de extra zorg?).

Hendrik Van Bogaert

• Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
« Reactie #77 Gepost op: 18 maart 2012, 16:41:02 »
En hierbij nog een fotootje om te tonen hoe goed ze groeien....
Helaas is hun bloei wat over (de zon zit ook niet mee vandaag)
Hendrik

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #78 Gepost op: 18 maart 2012, 17:54:17 »
Zelfs nu zijn ze nog mooi, Hendrik....maar ze zijn dan ook in heel capabele handen!

In pot zijn Hepatica's inderdaad wel goed te doen....en iedereen die H. japonica's kweekt heeft zijn eigen grondmengsel, belangrijk is vooral de goede doorlaatbaarheid!
Hepatica japonica heb ik een aantal keren buiten geprobeerd maar deze doen het daar niet goed (bij mij toch niet). Zo heb ik de twee H. japonica's uit deze post: http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=15.msg853#msg853 dit voorjaar uit de tuin moeten redden en in pot geplaatst!

Hepatica nobilis kan daarentegen wel goed buiten (hierbij nog twee plantjes (beiden van drie jaar oude zaailingen) gefotografeerd vandaag).
Ze staan vooral graag in de halfschaduw en ze houden ook wel van een laagje bladgrond in het najaar....ook volledig uitdrogen in de zomer vinden ze niet zo fijn! Ik heb ook gemerkt dat eigen zaailingen gemakkelijker aanslaan in de tuin dan gekochte planten, maar dat geldt voor heel veel planten.

Nu, dat gezegd zijnde, de plant van Herman is inderdaad wel een uitmuntend voorbeeld, ik ben ook wel benieuwd naar de omstandigheden waar deze in groeit. Het is wel een dubbele en dus steriele vorm, waardoor hij geen energie in de zaadvorming moet steken, misschien is hij daarom ook wat groeikrachtiger?

Johan Keulemans

• Superposter
« Reactie #79 Gepost op: 18 maart 2012, 17:59:57 »
Heel mooie collectie Hendrik.
Beetje off topic, maar welke plant groeit er in die hangmand als ik vragen mag?
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Hendrik Van Bogaert

• Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
« Reactie #80 Gepost op: 18 maart 2012, 18:51:41 »
Heel mooie collectie Hendrik.
Beetje off topic, maar welke plant groeit er in die hangmand als ik vragen mag?

Een koude kas orchidee (epiphyt) met mooie witte bloemen en geelachtige pseudobulben, maar ik ben de naam vergeten. Het zal de leeftijd zijn ...  sorry!

Hendrik Van Bogaert

• Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
« Reactie #81 Gepost op: 18 maart 2012, 18:58:51 »
Zelfs nu zijn ze nog mooi, Hendrik....maar ze zijn dan ook in heel capabele handen!

In pot zijn Hepatica's inderdaad wel goed te doen....en iedereen die H. japonica's kweekt heeft zijn eigen grondmengsel, belangrijk is vooral de goede doorlaatbaarheid!
Hepatica japonica heb ik een aantal keren buiten geprobeerd maar deze doen het daar niet goed (bij mij toch niet). Zo heb ik de twee H. japonica's uit deze post: http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=15.msg853#msg853 dit voorjaar uit de tuin moeten redden en in pot geplaatst!

Hepatica nobilis kan daarentegen wel goed buiten (hierbij nog twee plantjes (beiden van drie jaar oude zaailingen) gefotografeerd vandaag).
Ze staan vooral graag in de halfschaduw en ze houden ook wel van een laagje bladgrond in het najaar....ook volledig uitdrogen in de zomer vinden ze niet zo fijn! Ik heb ook gemerkt dat eigen zaailingen gemakkelijker aanslaan in de tuin dan gekochte planten, maar dat geldt voor heel veel planten.

Nu, dat gezegd zijnde, de plant van Herman is inderdaad wel een uitmuntend voorbeeld, ik ben ook wel benieuwd naar de omstandigheden waar deze in groeit. Het is wel een dubbele en dus steriele vorm, waardoor hij geen energie in de zaadvorming moet steken, misschien is hij daarom ook wat groeikrachtiger?

Ik volg je volledig Wim!
Het mengsel dat ik voor de japanese gebruik is vochthoudend, maar open en zeer goed doorlatend; je kunt nooit teveel water geven (en dat is het belangrijkste).
Ik gebruik al vele jaren dit mengsel, en dat tot algehele tevredenheid.
Het is ook mooi te zien hoe op enkele maanden tijd de ganse pot doorworteld  geraakt.
Hendrik  
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2012, 11:46:37 door Luc Gilgemyn »

Lida Lourens

• Top poster
« Reactie #82 Gepost op: 18 maart 2012, 21:40:36 »
In het koude Noorden van Nederland beginnen de Hepatica's toch ook zo langzamerhand te bloeien.
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Lida Lourens

• Top poster
« Reactie #83 Gepost op: 18 maart 2012, 21:49:36 »
En hierbij nog een fotootje om te tonen hoe goed ze groeien....
Helaas is hun bloei wat over (de zon zit ook niet mee vandaag)
Hendrik

Een schitterende collectie Hendrik. Om jaloers op te worden. Vooral op de goede zorgen welke
deze Hepatica's krijgen. Ik heb nog niet zo lang geleden "Shizuka" gekocht.
Helaas na enkele weken alweer verrot tussen water en wind, terwijl de pot toch bescherm stond.
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #84 Gepost op: 19 maart 2012, 09:06:14 »
Sorry, maar ik vind de cultuur van Hepatica's poepsimpel!

2 potgrond dcm
1 akadama
1 kiryu (i.p.v. rijnzand)
1 Japans split
een beetje lava (+ kalk) + DCM mix 2

Poepsimpel

Bart Moerland

• ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #85 Gepost op: 19 maart 2012, 09:46:42 »
 ))4
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Love the mountains Summer and Winter
« Reactie #86 Gepost op: 19 maart 2012, 16:18:51 »
ik heb in de voortuin ook een Hepatica nobilis.
Maar volgens mij heb ik er nog nooit zaden in gezien of ik heb niet goed opgelet.
Heb ook nog nooit zaailingen in de tuin gehad. :-X
Hoe kan dat?
Is deze makkelijk te zaaien?

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #87 Gepost op: 19 maart 2012, 18:23:46 »
ik heb in de voortuin ook een Hepatica nobilis.
Maar volgens mij heb ik er nog nooit zaden in gezien of ik heb niet goed opgelet.
Heb ook nog nooit zaailingen in de tuin gehad. :-X
Hoe kan dat?
Is deze makkelijk te zaaien?

Ze zijn gemakkelijk te zaaien, Bert! De zaden zijn wel kortlevend, dus je moet ze groen zaaien!!
Van zodra de zaden volgroeid zijn (en als ze net beginnen los te laten) kun je ze rooien en dan zaaien.

Om te zaaien gebruik ik de mix die me aangeraden werd door Diane Clement...hier heb ik altijd goede kieming in gehad. Dat mengsel bestaat uit gelijke volumedelen van perliet en potgrond van DCM (heeft een redelijk hoog gehalte aan blonde turf). Ik zaai ze op de bovenkant van het mengsel en dek dit af met Japans split. Daarna water ik ze in en plaats de zaadpotten buiten in de schaduw. Ze kiemen pas in het volgende voorjaar. Laat de zaadpotten wel nooit uitdrogen tijdens de zomer!

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #88 Gepost op: 19 maart 2012, 20:10:46 »
Ik heb nogal wat haagbeuk (Carpinus) en beukenhaag (Fagus) staan die elk jaar moet gesnoeid worden. Verder worden alle struiken ook gesnoeid. Alles wordt verhakseld en op een wachthoop (rechtstreeks tussen de planten geeft schimmels) gegooid die soms eens wordt omgedraaid. In het voorjaar gaat het opnieuw tussen de struiken met wat organische meststoffen van DCM. Dit geeft wel een speciale bovenlaag met veel humus wat ideaal is voor bosplanten gelijk hepatica’s, trilliums, erythroniums, cyclamen, narcissen…. Zij zaaien zich dan ook overal uit en worden dan soms ook wel als onkruid uitgetrokken. Nu rond deze periode strooi ik bij heel wat planten beendermeel.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Love the mountains Summer and Winter
« Reactie #89 Gepost op: 19 maart 2012, 22:10:48 »
bedankt wim
dan ga ik dit jaar goed opletten