Zelfs nu zijn ze nog mooi, Hendrik....maar ze zijn dan ook in heel capabele handen!
In pot zijn Hepatica's inderdaad wel goed te doen....en iedereen die H. japonica's kweekt heeft zijn eigen grondmengsel, belangrijk is vooral de goede doorlaatbaarheid!
Hepatica japonica heb ik een aantal keren buiten geprobeerd maar deze doen het daar niet goed (bij mij toch niet). Zo heb ik de twee H. japonica's uit deze post:
http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=15.msg853#msg853 dit voorjaar uit de tuin moeten redden en in pot geplaatst!
Hepatica nobilis kan daarentegen wel goed buiten (hierbij nog twee plantjes (beiden van drie jaar oude zaailingen) gefotografeerd vandaag).
Ze staan vooral graag in de halfschaduw en ze houden ook wel van een laagje bladgrond in het najaar....ook volledig uitdrogen in de zomer vinden ze niet zo fijn! Ik heb ook gemerkt dat eigen zaailingen gemakkelijker aanslaan in de tuin dan gekochte planten, maar dat geldt voor heel veel planten.
Nu, dat gezegd zijnde, de plant van Herman is inderdaad wel een uitmuntend voorbeeld, ik ben ook wel benieuwd naar de omstandigheden waar deze in groeit. Het is wel een dubbele en dus steriele vorm, waardoor hij geen energie in de zaadvorming moet steken, misschien is hij daarom ook wat groeikrachtiger?