Auteur Topic: Overige houtige gewassen  (gelezen 237101 keer)

Eberhard Prößdorf

• Junior
  • **
Re: Overige houtige gewassen
« Reactie #930 Gepost op: 9 juni 2024, 10:34:49 »
Quercus robur 'Gnom':

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #931 Gepost op: 9 juni 2024, 12:27:26 »
Cornus kousa ‘Girard’s Dwarf’, zeer traag groeiende vorm, staat er al 7 jaar!

Cornus Venus ® Rutgersensis KN 30-8 , deze kruising tussen Cornus kousa en Cornus nuttallii ontstaan bij The State University of New Jersey (Rutgers), begint eerst in crème kleur en wordt daarna spierwit.

Prachtig, al die Cornussen Herman !! Heel mooi ! ((3
Harelbeke-West-Vlaanderen

Mark Stolk

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #932 Gepost op: 9 juni 2024, 22:28:59 »
Quercus robur 'Gnom':
Leuk idee zo’n dwergeik
Met vriendelijke groet

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #933 Gepost op: 4 juli 2024, 10:21:04 »
Eindelijk is het water wat bij mijn zoon gezakt en staat er geen water meer op het gras. Het heeft wel zware gevolgen gehad. Verschillende bomen en struiken hebben geen blad gekregen. Al de Hibiscussen en groot bloemige Cornussen zijn waarschijnlijk dood ondanks het feit dat deze niet in het water stonden. Zijn er nog mensen die dit in hun tuin voorhebben? Zelfs oudere lindebomen dit jaar zonder blad
Toch ga ik maar wachten tot volgend jaar alvorens ik begin met het verwijderen. Verschillende jaren is het droog geweest en moest ik gieten en nu 1 jaar enorm nat en alle werk is voor niets geweest. Wat gaat het volgend jaar worden?
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Mark Stolk

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #934 Gepost op: 4 juli 2024, 20:57:01 »
Triest Herman. Hopelijk herstellen een aantal struiken en bomen zich nog
Met vriendelijke groet

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #935 Gepost op: 5 juli 2024, 11:16:45 »
Mark ik vrees er voor. Waarschijnlijk zijn er veel wortels gerot. Misschien schadelijke schimmels?
Hier in de buurt heb ik ook nog een oude lindeboom gezien die geen blad heeft.
Ik denk wel dat er nog mensen zijn met schade.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #936 Gepost op: 6 juli 2024, 09:51:19 »
Quercus robur 'Gnom':

Heel mooie dwerg Eberhard ! Hoe oud en hoog  is die ongeveer ? Moet je er veel aan snoeien ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #937 Gepost op: 6 juli 2024, 09:53:39 »
Eindelijk is het water wat bij mijn zoon gezakt en staat er geen water meer op het gras. Het heeft wel zware gevolgen gehad. Verschillende bomen en struiken hebben geen blad gekregen. Al de Hibiscussen en groot bloemige Cornussen zijn waarschijnlijk dood ondanks het feit dat deze niet in het water stonden. Zijn er nog mensen die dit in hun tuin voorhebben? Zelfs oudere lindebomen dit jaar zonder blad
Toch ga ik maar wachten tot volgend jaar alvorens ik begin met het verwijderen. Verschillende jaren is het droog geweest en moest ik gieten en nu 1 jaar enorm nat en alle werk is voor niets geweest. Wat gaat het volgend jaar worden?

Heel triest Herman , al dat werk en al die investeringen zo maar weg..... --13  Dat ligt zwaar op de maag , kan ik goed geloven ....Plannen om iets op te zetten dat het water toekomstig beter weg kan of is dat onbegonnen werk ?   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #938 Gepost op: 6 juli 2024, 10:36:51 »

Heel triest Herman , al dat werk en al die investeringen zo maar weg..... --13  Dat ligt zwaar op de maag , kan ik goed geloven ....Plannen om iets op te zetten dat het water toekomstig beter weg kan of is dat onbegonnen werk ?   
Kris, daar is een wachtbekken in verbinding met grachten, maaar dat bleef altijd vol. Op een bepaald moment heb ik er een pomp in gelegd om het water te doen zakken. Heel de grond was verzadigd en op plaatsen stond er10 cm op, de planten zelf staan dan nog iets hoger en toch hebben vele geen blad gekregen. Hopelijk is dit maar een eenmalig jaar.
« Laatst bewerkt op: 7 juli 2024, 15:26:07 door Herman Mylemans »

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Love the mountains Summer and Winter
« Reactie #939 Gepost op: 6 juli 2024, 16:55:37 »
hier ook kleine conniferen inde tuin jaren lang goed gedaan.
koud erg warm geen probleem nu teveel water . ik denk wortels verrot --13 --13
nu overleden

Mark Stolk

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #940 Gepost op: 6 juli 2024, 18:26:15 »
Mark ik vrees er voor. Waarschijnlijk zijn er veel wortels gerot. Misschien schadelijke schimmels?
Wel goed bekijken die bomen. Ik heb dit een aantal jaar geleden gehad en toen waren de wortels van een soort cypres met 3 stammen verrot door teveel water. Ze zagen er nog redelijk uit maar vielen om bij de eerste storm. En ze waren 8 meter hoog….. gelukkig ging dat zonder schade.
Met vriendelijke groet

Eberhard Prößdorf

• Junior
  • **
« Reactie #941 Gepost op: 7 juli 2024, 13:00:42 »
Quercus robur 'Gnom':

Heel mooie dwerg Eberhard ! Hoe oud en hoog  is die ongeveer ? Moet je er veel aan snoeien ?

Ik heb de eik nog maar twee jaar, Kris.  Ik heb hem nog niet hoeven snoeien. Hij wordt ongeveer 1 meter hoog en 80 cm in diameter.

Herman Mylemans

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • gentians
« Reactie #942 Gepost op: 7 juli 2024, 15:22:29 »
Wel goed bekijken die bomen. Ik heb dit een aantal jaar geleden gehad en toen waren de wortels van een soort cypres met 3 stammen verrot door teveel water. Ze zagen er nog redelijk uit maar vielen om bij de eerste storm. En ze waren 8 meter hoog….. gelukkig ging dat zonder schade.
Mark, de mijne zijn zo hoog nog niet. Tot nu toe staan ze nog goed vast. Bij de Hibiscussen heb ik er al een paar die helemaal los staan en dus verloren zijn.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #943 Gepost op: 11 augustus 2024, 11:04:14 »
Enkele jaren geleden zag ik in de prachtige tuin van Vostrak in Tsjechië deze prachtige heester, genaamd Berberis empetrifolia. De aparte heester heeft een wat bizar uiterlijk met zijn lange gestekelde twijgen en gele bloempjes. Een plant die vanwege het vreemde uiterlijk mij altijd is bijgebleven.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #944 Gepost op: 11 augustus 2024, 11:07:23 »
Deze soort wordt echter nergens aangeboden bij mijn weten. Ik kon vorig jaar aan zaden geraken en heb deze dan ook besteld en gezaaid.

Ik kon een drietal plantjes opkweken. Twee hebben gestekelde blaadjes en lijken eerder op een dwerghulst. De laatste plant heeft dat niet en lijkt veel meer op de plant die ik zag bij Vostrak. Benieuwd of ik deze kleinoden zal kunnen opkweken en hoe de planten er dan zullen uitzien....? De plant komt oorspronkelijk uit Patagonië.
Lichtervelde, West-Vlaanderen