Overige houtige gewassen

Gestart door Frankie Wulleman, 3 april 2010, 19:28:53

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 21 maart 2025, 09:54:37
Prunus incisa ‘Kojo - no - mai’

De zogenaamde dwerg ....maar wel mooi natuurlijk ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 21 maart 2025, 17:12:23
Citaat van: Herman Mylemans op 21 maart 2025, 09:54:37
Prunus incisa ‘Kojo - no - mai’

De zogenaamde dwerg ....maar wel mooi natuurlijk ....
Kris, je kunt die wel heel klein houden door te snoeien na de bloei.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Frankie Wulleman

#977
Citaat van: Herman Mylemans op 21 maart 2025, 09:54:37
Prunus incisa ‘Kojo - no - mai’

Hier ook, Herman, ik heb het altijd een magnifieke heester gevonden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Rudi Berthels

Polygala chamaebuxus

Herman Mylemans

Citaat van: Rudi Berthels op 27 maart 2025, 12:43:25
Polygala chamaebuxus
Rudi, zijn die bloemen normaal niet paars?
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Rudi Berthels

Ge hebt de paarse vorm, grandiflora en Kaminsky en de witte vorm maar die variëteit kan ik zo direct niet zeggen, dat moet ik opzoeken Herman

Rudi Berthels

Kaminsky zou de witte vorm zijn Herman

Herman Mylemans

Citaat van: Rudi Berthels op 28 maart 2025, 12:52:25
Kaminsky zou de witte vorm zijn Herman
Rudi, Polygala chamaebuxus 'Kamniski' is ook paars-geel.
Ondertussen heb ik wel gezien dat Polygala chamaebuxus ook in de natuur geel kan zijn.
Polygala chamaebuxus 'Grandiflora' die veel in omloop is, is dan ook weer paars-geel.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Rudi Berthels op 28 maart 2025, 12:52:25
Kaminsky zou de witte vorm zijn Herman
Citaat van: Herman Mylemans op 28 maart 2025, 14:22:18Rudi, Polygala chamaebuxus 'Kamniski' is ook paars-geel.
Ondertussen heb ik wel gezien dat Polygala chamaebuxus ook in de natuur geel kan zijn.
Polygala chamaebuxus 'Grandiflora' die veel in omloop is, is dan ook weer paars-geel.

Ik heb ze in de natuur gezien in Oostenrijk Herman , en daar komen ze echt wel in gemixte populaties voor ....Zowel wit als paars...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Rudi Berthels

Citaat van: Herman Mylemans op 28 maart 2025, 14:22:18
Citaat van: Rudi Berthels op 28 maart 2025, 12:52:25
Kaminsky zou de witte vorm zijn Herman
Rudi, Polygala chamaebuxus 'Kamniski' is ook paars-geel.
Ondertussen heb ik wel gezien dat Polygala chamaebuxus ook in de natuur geel kan zijn.
Polygala chamaebuxus 'Grandiflora' die veel in omloop is, is dan ook weer paars-geel.
Dank u Herman voor deze deskundige uitleg

Frankie Wulleman

Een plant die nieuw is in de verzameling is deze Chamaecytisus ratisbonensis, die oorspronkelijk op droge en zonnige graslanden in centraal en oost europa groeit. De plant heeft een spreidende groeiwijze met soms ook wel eens een opgaande tak. Van alle dwergbrems voor de rotstuin heeft deze de allergrootste bloemen in een goede gele kleur. Ik ben dan ook erg gewonnen voor deze vrij onbekende bremsoort.
De dwergheester heeft een nadeel: de slakken zijn er ook gek op. Daarom staat hij hier in een hoge pot op een winderige plaats, waar zo goed als geen slakken komen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Lithodora zahnii staat hier al enkele jaren maar heeft nog nooit zo goed gebloeid als nu. In andere jaren durven de bloemknoppen wel eens te bevriezen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Er schijnt weinig animo te zijn voor dit gewasje. Toch nog maar eens de aandacht vestigen op deze oogverblindende Chamaecytisus ratisbonensis met zijn grote goudgele bloemen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Eberhard Proessdorf

Citaat van: Frankie Wulleman op 14 april 2025, 10:11:10
Lithodora zahnii staat hier al enkele jaren maar heeft nog nooit zo goed gebloeid als nu. In andere jaren durven de bloemknoppen wel eens te bevriezen.

De Lithodora zahnii is een prachtig klein struikje. Jammer dat hij buiten niet winterhard genoeg is en te groot voor mijn kleine kas. De Chamaecytisus ratisbonensis is ook niet slecht!

Mark Stolk

Citaat van: Frankie Wulleman op 14 april 2025, 11:24:15
Er schijnt weinig animo te zijn voor dit gewasje. Toch nog maar eens de aandacht vestigen op deze oogverblindende Chamaecytisus ratisbonensis met zijn grote goudgele bloemen.

Heel mooi en decoratief!
Met vriendelijke groet