Overige houtige gewassen

Gestart door Frankie Wulleman, 3 april 2010, 19:28:53

Vorige topic - Volgende topic

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 april 2026, 18:24:41De blauwe regen , ik vind de naam nogal ver gezocht , staat hier op zijn hoogtepunt .Voor mij is het eerder een soort paars, maar wat een show ! Gericht snoeien is de boodschap om tot goede bloei te komen ... 
Prachtig Kris, ik ga mijn roze vorm ook zo kort snoeien!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 april 2026, 18:24:41De blauwe regen , ik vind de naam nogal ver gezocht , staat hier op zijn hoogtepunt .Voor mij is het eerder een soort paars, maar wat een show ! Gericht snoeien is de boodschap om tot goede bloei te komen ... 
Citaat van: Herman Mylemans op 19 april 2026, 19:45:33Prachtig Kris, ik ga mijn roze vorm ook zo kort snoeien!
Dank je Herman ! Ik denk dat het loont om ze zo kort te houden Herman ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 april 2026, 18:01:47Kende ik helemaal niet Wim ....

Nee, de Chinese kastanje is heel weinig gekend....ooit uit zaad opgekweekt en nu na ongeveer 10 jaar nog steeds niet groter dan een meter.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Herman Mylemans

Deutzia var. nakiana nikko

Luc Scheldeman

Een Acer palmatum kan zelfs in de rotstuin als blikvanger
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Eén van de beste en kleurrijkste heesters voor de rotstuin is deze Berberis corallina compacta.
Vroeger had deze wel eens last van wintervorst met afgestorven takken als gevolg, maar de laatste jaren blijft hij  perfect OK.
Torhout, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Citaat van: Luc Scheldeman op 23 april 2026, 20:45:58Een Acer palmatum kan zelfs in de rotstuin als blikvanger
Prachtige tuin Luc!  ((3

Wim Boens

Nog eens de Chinese kastanje, Xanthoceras sorbifolium, nu duidelijk met de verkleuring van het hart van de bloem van geel naar rood.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Luc Scheldeman

Wellicht één van de traagst groeiende, kruipende "bomen" is deze Rhamnus microcarpa. Familie van de wegedoorn (R. cathartica).
Met zijn maximale hoogte van enkele cm. volgt hij de contouren van de rotstuin. De minuscule bloemen in de late lente zijn niet de moeite, maar de zwarte bessen in het najaar des te meer.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

De schoonheid van Acers ...2 vormen van Acer shirasawanum.

Kris De Raeymaeker

En nog 2 palmatum vormen ..

Herman Mylemans

Eindelijk wat regen! De natuur zal blij zijn!

Ceanothus 'Blue Mound' of Amerikaanse sering

Weigela florida 'Nana Variegata'

Weigela florida 'Black and White', deze is een zeer trage groeier.

Herman Mylemans

Viburnum plicatum 'Mariesii' vormt mooie etages die vol bloemen komen.

Gleditsia triacanthos 'Sunburst', de nieuwe scheuten zijn mooi geel in het voorjaar. Deze bomen geven getemperd licht, dus ideaal voor onder begroeiing.

Cornus controversa 'Variegata', een sierlijke etage vormende boom.

Herman Mylemans

Magnolia 'Daphne' is een uitzonderlijke, compacte bladverliezende heester die bekend staat om zijn diepgele, geurende bloemen in april-mei. Deze soort, vaak beschouwd als een van de beste gele magnolia's, wordt 3-5 meter hoog, bloeit rijk vlak voor de bladontluiking en is zeer winterhard.
Afkomstig uit M. acuminata subsp. subcordata 'Miss Honeybee' x M. 'Gold Crown', zaad van de Amerikaanse veredelaar August Kehr, maar opgevolgd en geselecteerd door Philippe de Spoelberch in 2000. (Arboretum Wespelaar)

Luc Scheldeman

Nog een kruipende "boom" is deze Rhamnus pumila. Deze gelijkt wat op R. microcarpa maar de groei is meer gesloten en het blad is duidelijk anders gevormd.
Torhout, West-Vlaanderen