Overige houtige gewassen

Gestart door Frankie Wulleman, 3 april 2010, 19:28:53

Vorige topic - Volgende topic

Luc Scheldeman

Citaat van: Frankie Wulleman op 28 april 2013, 12:26:55
Hele fraaie serie is dat, Luc, de ene al mooier dan de andere.
Is die reticulata overigens goed te houden in de tuin?
Hij is zeker niet de gemakkelijkste. Ik ben hem ook al kwijtgespeeld.
Torhout, West-Vlaanderen

Wim Boens

Heel mooie wilgjes, Luc. Ik heb hier enkel een kleine S. reticulata (ooit nog gekregen van een Canadese forumnist die hier ook soms opduikt :)) staan. Er werd gezegd dat hij heel traag groeide en dat is een feit, hij staat hier nu een 7-tal jaar en is 10x10 cm groot. (zie foto)

Stekken die traaggroeiende wilgjes goed, Luc?  ;)
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Luc Scheldeman

Citaat van: Wim Boens op 28 april 2013, 18:39:33
Heel mooie wilgjes, Luc. Ik heb hier enkel een kleine S. reticulata (ooit nog gekregen van een Canadese forumnist die hier ook soms opduikt :)) staan. Er werd gezegd dat hij heel traag groeide en dat is een feit, hij staat hier nu een 7-tal jaar en is 10x10 cm groot. (zie foto)

Stekken die traaggroeiende wilgjes goed, Luc?  ;)
Om de paar jaar kun je eens stekken nemen want traaggroeiend. De stekresultaten zijn variabel volgens de soort. Ik heb er ooit eens een hele reeks gestekt en bij sommige was het wortelresultaat >90% en bij andere 0%. Ik vermoed dat het optimale tijdstip nizet voor alle dezelfde is maar daar ben ik geen kenner in.
Hier kan iemand met ervaring in het stekken van houtige gewassen ons raad geven ?
Torhout, West-Vlaanderen

Wim Boens

Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2013, 20:04:45
Om de paar jaar kun je eens stekken nemen want traaggroeiend. De stekresultaten zijn variabel volgens de soort. Ik heb er ooit eens een hele reeks gestekt en bij sommige was het wortelresultaat >90% en bij andere 0%. Ik vermoed dat het optimale tijdstip nizet voor alle dezelfde is maar daar ben ik geen kenner in.
Hier kan iemand met ervaring in het stekken van houtige gewassen ons raad geven ?

Die reticulata heb ik uit stek, als ik me dat goed herinner kreeg ik een stekje in het najaar opgestuurd en heb dat laten wortelen onder gespannen lucht. Duurde wel een tijdje eer hij wilde wortelen!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Kris De Raeymaeker

Salix reticulata is toch wel een superding .....zonder de anderen te kort te willen doen .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerard Verweij

Citaat van: Luc Scheldeman op 28 april 2013, 09:48:11
Wilgen (Salix) met dwerggroei en/of kruipende groeiwijze hebben me op de één of andere manier altijd aangetrokken waardoor ik ze uitgebreid ben gaan aanplanten in de rotstuin.
Enkele voorbeelden.
Salix glauca ssp. callicarpaea
Salix lindleana
Luc ik zie, dat jij ook thuis bent in de Salixjes, misschien kun jij mij helpen met post 328 van deze topic??? ))8

Gerard Verweij

Citaat van: Gerard Verweij op  1 mei 2013, 21:57:39
Citaat van: Wim Boens op 28 april 2013, 18:39:33
Heel mooie wilgjes, Luc. Ik heb hier enkel een kleine S. reticulata (ooit nog gekregen van een Canadese forumnist die hier ook soms opduikt :)) staan. Er werd gezegd dat hij heel traag groeide en dat is een feit, hij staat hier nu een 7-tal jaar en is 10x10 cm groot. (zie foto)

Stekken die traaggroeiende wilgjes goed, Luc?  ;)
Wel een hele mooie, Wim.

Luc Gilgemyn

Diverse Pieris soorten zijn nu op hun mooist !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Wim Boens

Exchorda x macrantha 'The Bride' staat nu ook mooi in bloei.
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Gert Hoek

Acer shirasa 'Aureum'
Prunus pumila ssp depressa, een struikje van nog geen 10 cm hoog.

Eduard Troch

Citaat van: Gert Hoek op 13 mei 2013, 22:09:27
Acer shirasa 'Aureum'
Prunus pumila ssp depressa, een struikje van nog geen 10 cm hoog.
Gert, even tussen je zaailingen door, ik heb 'ogenschijnlijk' dezelfde Acer gekocht onder de naam Acer palmatum 'Aureum'. Dat was een twee- drietal jaren geleden op een plantenbeurs in Meise (bij Brussel).
Naamsverwarring of gewoon synoniemen ?
groetjes en ..... na een antwoord mag je gerust verder doen....  ;)
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Hugo Van Woensel

Ik denk dat Gert deze bedoeld! acer shirasawanum 'aureum'

Eduard Troch

Had ik precies ook gemerkt, Hugo, maar ik weet wel wat hij bedoelde.
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Theo Stronks

Een in mijn ogen wat onbekende plant Erinacea anthyllis.
Deze behoort tot de vlinderbloem familie.
De bloei is wat matig, wordt in de loop der jaren wel wat meer.