Auteur Topic: zouden we de winter gehad hebben?  (gelezen 18823 keer)

Lida Lourens

• Top poster
Re:zouden we de winter gehad hebben?
« Reactie #45 Gepost op: 14 februari 2012, 18:40:09 »
Lina, inderdaad laten we de moed er maar in houden en het hoofd niet laten hangen.
Om met onze Groninger zanger (Ede Staal) mee te zingen: "Het zal weer veurjoar word'n".
Bovendien zal de zon eens weer gaan schijnen.
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Lida Lourens

• Top poster
« Reactie #46 Gepost op: 14 februari 2012, 18:44:19 »
Positief blijven en hier alvast even een voorproefje van de zomer.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #47 Gepost op: 14 februari 2012, 18:59:23 »
Bedankt om er de goede moed in te houden Lida, Theo en Lina ! ((4
Ik hoop (en geloof) ook dat het uiteindelijk allemaal nogal meevalt - wat er door de weersomstandigheden dit voorjaar niet of slecht bloeit zal zich hopelijk herstellen tegen het volgende seizoen !  We blijven strijdvaardig !  )-12
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jozef Lemmens

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
    • Alpines, the Gems of the Mountains
« Reactie #48 Gepost op: 14 februari 2012, 19:27:47 »
Ik had nog snel een paar Daphnes met vliesdoeken ingepakt na de bijeenkomst in Gent en voor mijn vertrek naar nog koudere streken. Ik had wel niet verwacht dat het zo koud zou worden. Het heeft weinig uitgehaald. De meeste zien er slecht uit. Bloei kunnen we zeker vergeten. Het wordt bang afwachten of ze het halen. We weten dat ze maar beperkt winterhard zijn en toch laten we ons telkens weer vangen.
Goed, niet van wakker liggen. De kwekerijen moeten toch ook hun boterham verdienen.
Verder heb ik buiten (bijna) niks staan dat nu bloeit.
In de kas is uiteraard wel kleur te bekennen. Maar door de zotte winter bloeien deze ook niet zoals het zou moeten zijn.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Lida Lourens

• Top poster
« Reactie #49 Gepost op: 14 februari 2012, 21:53:33 »
Fijn zo, aan het eind van deze bewogen dag en idem topic is het toch fijn om met optimisme te eindigen.
Ik weet niet hoe het in BelgiĆ« is, maar in Nederland wordt er met name  door de media veel aan de 14e februari, Valentijnsdag, gedaan.

Graag zou ik dan ook hierop even de aandacht willen vestigen. Ook al zijn er deze winter vele plantjes/bloemen/bollen
verloren gegaan, de liefde overwint alles en de 14e februari is er voor om ons allen daaraan te herinneren.
Lida

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #50 Gepost op: 14 februari 2012, 23:06:05 »
In principe is dit natuurlijk helemaal niet nodig maar is het een esthetische ingreep! Maar je geeft zeker goede raad, volgend jaar zal ik wat langer wachten....wacht jij dan tot na de ijsheiligen (15 mei) om ze af te knippen?
Het is inderdaad alleen esthetisch, mijn Orientalis hybr. hebben een flinke hoeveelheid blad die lag met die vorst als een koepeltje over de nieuwe knoppen en die zien er gezond uit, volgens mij niets geleden van de vorst. Nee, ik wacht niet tot de ijsheiligen Wim, als de knoppen een cm of 15 hoog staan, gaat het blad er meestal af, je moet iets beter opletten dat je geen bloemstengels of jong blag mee afknipt. Het kost je iets meer tijd, maar dat hebben we genoeg --3.

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #51 Gepost op: 15 februari 2012, 07:57:38 »
... als de knoppen een cm of 15 hoog staan, gaat het blad er meestal af, je moet iets beter opletten dat je geen bloemstengels of jong blag mee afknipt.

Ze waren hier voor de vorstperiode als zo hoog, hoor...ik had ze dan ook al vroeg afgeknipt omdat ze zo snel groeiden!  :-\

Het kost je iets meer tijd, maar dat hebben we genoeg --3.

O ja, natuurlijk...altijd tijd op overschot   :-X ;)

Johan Keulemans

• Superposter
« Reactie #52 Gepost op: 16 februari 2012, 22:10:06 »
Ik zal pas nu zondag een eerste keer in daglicht alles kunnen overzien.  :(
Misschien een geluk, dan is alles hopelijk terug in onbevroren toestand. En wie weet staat er wel iets in bloem, zodat ik kan _01
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #53 Gepost op: 21 februari 2012, 22:32:19 »
Ik heb met veel interesse jullie bevindingen gelezen . Heb ook pas de voorbije zondag heel vluchtig een eerste check-up kunnen maken.
Hier ook toch flink wat schade en teleurstellingen! Flink wat Colchicums waarvan de bloemknoppen flauw hangen , bruin zijn of zelfs smurrie zijn geworden.
Ook een aantal Galanthussen zien er niet goed uit . Maar 'Diggory' bijvoorbeeld ziet er dan weer uit of er niks gebeurd is , bloeit lekker voort alsof er nooit een koudegolf was. Zelfs sommige Cyclamen hederifolium zien er niet uit en andere die amper een paar centimeter verderop staan in hetzelfde bed zijn nog in prima conditie.
Zelfs Cyclamen pseudoibericum lijkt feilloos de winterprik te hebben overleefd. Kan hier nog lang over doorgaan. Asphodelus acaulis lijkt heel goed winterhard maar de bloemknoppen zijn afgevroren .....en ga zo maar door .....
Was onder de indruk van de hardheid van de hier getoonde Tulipa cretica en de Ranunculus bij Luc.
Meeste treurnis  werd mij nog bezorgd door een tiental dode salamanders die ik vanavond in de vijver zag bovendrijven !  --13
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #54 Gepost op: 21 februari 2012, 22:38:05 »
Meeste treurnis  werd mij nog bezorgd door een tiental dode salamanders die ik vanavond in de vijver zag bovendrijven !  --13

Oei,

heb vandaag gehoord dat er bij heel wat mensen ook vissen waren gestorven in de vijver, zelfs met zuurstofpomp  :(

Lida Lourens

• Top poster
« Reactie #55 Gepost op: 22 februari 2012, 15:34:37 »

Meeste treurnis  werd mij nog bezorgd door een tiental dode salamanders die ik vanavond in de vijver zag bovendrijven !  --13

Om welke salamander gaat het hier?
De grote en de kleine watersalamander verlaat voor de winter het water en komt in het voorjaar terug in het water om te paren.
Zouden ze door het mooie weer te vroeg uit hun winter slaapplaats zijn gekomen en het water in zijn gegaan voor de invallende
vorst periode???
Hier nog geen uitval gezien, maar in alle vijvers ligt nog een dikke ijslaag.
Wel al dode kikkers onder de ijslaag gezien en eerlijk gezegd vind ik dat heel erg, omdat kikkers zomers erg hun best doen de tuin
vrij te houden van allerlei soorten insecten.
Lida
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2012, 15:36:09 door Lida Lourens »

Theo Stronks

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #56 Gepost op: 22 februari 2012, 17:33:23 »
Het rotstuinvirus vertoont bij mij weer verhoogde aktiviteit,je zou er aan af kunnen leiden dat het nu alleen maar beter wordt.
Zo hier en daar zijn wel wat planten gesneuveld, o.a. enkele Calceolaria,s en Pleione,s hebben de strenge vorst niet kunnen verdragen. :o
Valt me wel op dat de Cyanocrocussen het wel gered hebben.
Gelukkig blijft er nog genoeg over om van te genieten. -5(

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #57 Gepost op: 22 februari 2012, 20:23:22 »

Meeste treurnis  werd mij nog bezorgd door een tiental dode salamanders die ik vanavond in de vijver zag bovendrijven !  --13
Om welke salamander gaat het hier?
De grote en de kleine watersalamander verlaat voor de winter het water en komt in het voorjaar terug in het water om te paren.
Zouden ze door het mooie weer te vroeg uit hun winter slaapplaats zijn gekomen en het water in zijn gegaan voor de invallende
vorst periode???
Hier nog geen uitval gezien, maar in alle vijvers ligt nog een dikke ijslaag.
Wel al dode kikkers onder de ijslaag gezien en eerlijk gezegd vind ik dat heel erg, omdat kikkers zomers erg hun best doen de tuin
vrij te houden van allerlei soorten insecten.
Lida

Dag Lida, volgens mij hebben we hier alleen de kleine watersalamander in de tuin. Je uitleg klinkt heel plausibel . Nu is het ook zo dat ik vermoed dat niet alle salamanders op het land overwinteren. Ik denk dat ook bij de kleine watersalamander een bepaald percentage in het water overwinterd.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #58 Gepost op: 22 februari 2012, 20:43:14 »
De meeste salamandersoorten overwinteren normaal gezien aan land: onder gebladerte, boomstronken, in de grond, onder plantenafval, enz...
Slechts hier en daar zal een enkeling in het water overwinteren.

Na zo'n bikkelharde koude periode vriezen heel wat waters dicht. Het organisch materiaal (bladeren, plantenresten) verteren echter. Dit proces heeft zuurstof nodig. Zuurstof die ook de overwinterende amfibieƫn nodig hebben. Vandaar.

Een simpele tip: hou een wak in het ijs en zorg dat de vijver niet helemaal kan dichtvriezen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Pim Hols

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
« Reactie #59 Gepost op: 22 februari 2012, 20:49:44 »
[/quote]

Ja, Kris , dat is zeker niet makkelijk. Ik zou mij daar eveneens bijzonder ongemakkelijk bij voelen.
Tot nu toe hebben de kikkers en vissen het gelukkig allemaal overleeft in mijn kleine minivijver.
Waar de salamanders zich ophouden heb ik geen idee van. Die kom ik van het voorjaar wel weer tegen, denk ik.
Heemskerk, Noord-Holland