Dat bedoelde ik ook , Wim. Ik was weer zo druk met de tekst te lezen en over en weer tussen de ene en andere site te switchen en daardoor is de z(ij) een h(ij) geworden.
Geldig excuus of niet?
Laten wij inderdaad hopen dat er weer wat van komt, want ik heb een zaadlijst bekeken van haar en die mag er wezen, hoor!!
Wim, heb jij ervaring met de volgende (schaduw) planten, die kan ik namelijk in Engeland bestellen en ik heb er veel zin in:
Selliera radicans
Asteropyrum cavalerei
Heloniopsis orientalis Kawanoi
Ypsilandra ca-valerei
Ypsilandra thibetica
Anemone barbulata/ flaccida/ leveillei/ prattii/ pseudoaltaica
Deinanthe bifida pale blue
Deinanthe caerulea
Epimedium grand red beauty
Epimedium Kotobuki
Epimedium Sakura maru
Eranthis pinnatifida
Conandron ramondioides
Allemaal hele mooie en bijzondere jongens
Vriendelijke groet,
Peter
Wow, zo'n lijst...heb je even tijd....misschien hoort dit meer thuis onder het topic 'Schaduwplanten' (Luc??)
- Selliera radicans ken ik wel maar heb ik nog nooit geprobeerd....is een Nieuw-Zeelandse/Australische (moeras/kust)plant. Ik heb er geen idee van of deze plant hier te kweken is.
- Asteropyrum cavaleriei heb ik ook niet, maar groeit wel in de tuin van een vriendin, heel speciaal...niet moeilijk in een humusrijk bed in de schaduw!
- Heloniopsis orientalis Kawanoi, Ypsilandra ca-valerei, Ypsilandra thibetica (zijn gelijkend (zelfde familie, zelfde groeiwijze)) heb ik hier alle drie, ook goed te doen in dezelfde omstandigheden als Asteropyrum.
- Anemone barbulata/ flaccida/ leveillei/ prattii/ pseudoaltaica: ik heb hier enkel A.leveillei, maar ze moeten alle 5 te doen zijn in dezelfde omstandigheden als hierboven. Sommige er van worden wel vaak onder de verkeerde naam aangeboden!
- Deinanthe bifida pale blue, Deinanthe caerulea....gemakkelijk, uit de hydrangeaceae, wat schaduw en humus/bladgrond en ze zijn tevreden!
- Epimedium grand red beauty, Epimedium Kotobuki, Epimedium Sakura maru: 'Grand Red Beauty' ken ik niet, 'Kotobuki' is een Japanse grandiflorum cultivar met een heel mooie bloem (
http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=610.msg26093#msg26093), 'Sakura-Maru' is zo te zien een Japanse x youngianum cultivar met sterk terug geplooide sporen maar die ken ik niet. Ze moeten alle drie wel te groeien zijn in de gewone Epimedium omstandigheden!
- Eranthis pinnatifida, ben ik een artikel over aan het schrijven voor het tijdschrift van de VRV, dus als je lid wordt kan je er daar alles over lezen

(
heel in het kort: hij overleeft perfect buiten maar de bloemen kunnen nogal eens verleppen door de regen en de late vorst, dus als je ieder jaar wilt genieten van de bloemen zal je ze beter als potplant kunnen houden.)- Conandron ramondioides: is volgens mij hier niet volledig winterhard en de planten uit de Japanse en Chinese tak van de familie van de Gesneriaceae zijn hier meestal niet zo gemakkelijk te houden.