Auteur Topic: Bloei maart - april 2012  (gelezen 82088 keer)

Eduard Troch

• Senior poster
  • Geslacht: Man
Re: Bloei maart - april 2012
« Reactie #390 Gepost op: 18 april 2012, 23:02:11 »
zelfs ek versto dadde Gertjen.
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Jozef Lemmens

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
    • Alpines, the Gems of the Mountains
« Reactie #391 Gepost op: 19 april 2012, 12:32:34 »
Super Jef,

ik kende enkel Mertensia paniculata en Mertensia virginica. Met maar 15 cm hoog lijkt M. macdougalii mij leuker, en dat elektrische blauw is zo te zien hetzelfde. Groeit deze in dezelfde omstandigheden als M. paniculata?

Wim, deze groeit in dennenbossen (pine forests). Meer weet ik ook niet. Bij mij staat hij in een humusrijke grond.
Ik heb een paar dagen geleden een tiental zaailingen van Mertensia bakeri opgepot. Deze zou ook maar 15 cm hoog worden. Laat maar iets weten als je interesse hebt ( als ik ze in leven kan houden natuurlijk  ;)  )
Ward, de bloem gelijkt inderdaad op smeerwortel, maar is kleiner.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #392 Gepost op: 19 april 2012, 13:10:31 »
Omdat er over Mertensia geschreven wordt, hier mijn bijdrage. Bij mij, nog niet helemaal in bloei, Mertensia virginica, het wat grotere broertje van M. macdougalii. Maar ook onder dezelfde omstandigheden groeiend in de VS., in dennenbossen.
Overigens is M. bakeri een mooi ding. Zou ik wel graag willen hebben Jef. (maar hoe)

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #393 Gepost op: 19 april 2012, 13:37:10 »
Jef, het klinkt mss. wat oneerbiedig maar wanneer ik de, weerom fantastisch geschoten foto zag, dacht ik onmiddellijk even aan onze inheemse 'smeerwortel' .
De kleur, de buisvormige bloemen deden me direct googelen naar de lat. geslachtsnaam, maar die is ook anders.
Toch een aparte bloemvorm in de rotsplantenwereld.
groetjes

Het is idd wat oneerbiedig Ward. ))8, om de edele bosplant Mertensia voor smeerwortel, Symphytum officinale uit te maken. Maar zo gaat dat. Waar je dagelijks achteloos aan voorbijloopt, waardeer je ook niet meer.
Ik heb deze vraag gesteld aan leden van het Amerikaanse forum. "Voor jullie is Mertensia onkruid, is het niet? Hij is inheems bij jullie en niemand zal het in zijn hoofd halen om hem in de tuin aan te planten." En de reacties waren bevestigend. Iemand schreef:"Hij staat in groten getale in het bos naast mijn tuin." Hij zag wel dat het een mooie plant was, maar dacht er niet aan om hem te kweken.
Ik was eens op een kwekerij en raakte in gesprek met een Belg. Niet dat deze toevoeging enige betekenis heeft hoor. Deze man vertelde dat hij Symphytum verzamelde. Ik dacht: wat moet je daar nou mee en ik heb de man beleefd aangehoord. Toch is dat blijven hangen. Want terug in Flevoland zag ik de enorme hoeveelheid smeerwortel, die het hier op de zeebodem goed doet en ik begreep, dat het mijn dedain was, die mij zo deed reageren.
Smeerwortel komt voor in vele kleuren. Hij is ijzersterk, wordt ieder jaar groter, onkruiden krijgen geen kans en belangrijk voor een Hollander, hij is uiterst goedkoop.

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #394 Gepost op: 19 april 2012, 16:03:47 »

Wim, deze groeit in dennenbossen (pine forests). Meer weet ik ook niet. Bij mij staat hij in een humusrijke grond.
Ik heb een paar dagen geleden een tiental zaailingen van Mertensia bakeri opgepot. Deze zou ook maar 15 cm hoog worden. Laat maar iets weten als je interesse hebt ( als ik ze in leven kan houden natuurlijk  ;)  )

Zelfde omstandigheden als Mertensia virginica en paniculata dan....
Je mag zeker een Mertensia bakeri opzij houden voor mij, daar ben ik ten zeerste in geïnteresseerd!

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #395 Gepost op: 19 april 2012, 19:38:07 »
Jef, het klinkt mss. wat oneerbiedig maar wanneer ik de, weerom fantastisch geschoten foto zag, dacht ik onmiddellijk even aan onze inheemse 'smeerwortel' .
De kleur, de buisvormige bloemen deden me direct googelen naar de lat. geslachtsnaam, maar die is ook anders.
Toch een aparte bloemvorm in de rotsplantenwereld.
groetjes

Het is idd wat oneerbiedig Ward. ))8, om de edele bosplant Mertensia voor smeerwortel, Symphytum officinale uit te maken. Maar zo gaat dat. Waar je dagelijks achteloos aan voorbijloopt, waardeer je ook niet meer.
Ik heb deze vraag gesteld aan leden van het Amerikaanse forum. "Voor jullie is Mertensia onkruid, is het niet? Hij is inheems bij jullie en niemand zal het in zijn hoofd halen om hem in de tuin aan te planten." En de reacties waren bevestigend. Iemand schreef:"Hij staat in groten getale in het bos naast mijn tuin." Hij zag wel dat het een mooie plant was, maar dacht er niet aan om hem te kweken.
Ik was eens op een kwekerij en raakte in gesprek met een Belg. Niet dat deze toevoeging enige betekenis heeft hoor. Deze man vertelde dat hij Symphytum verzamelde. Ik dacht: wat moet je daar nou mee en ik heb de man beleefd aangehoord. Toch is dat blijven hangen. Want terug in Flevoland zag ik de enorme hoeveelheid smeerwortel, die het hier op de zeebodem goed doet en ik begreep, dat het mijn dedain was, die mij zo deed reageren.
Smeerwortel komt voor in vele kleuren. Hij is ijzersterk, wordt ieder jaar groter, onkruiden krijgen geen kans en belangrijk voor een Hollander, hij is uiterst goedkoop.

Was die man niet toevallig Walter Terryn? Hij heeft een hele verzameling smeerwortels. Hij schreef er ook al eens een artikel over in ons tijdschrift en dat van de VVPV.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #396 Gepost op: 19 april 2012, 20:30:56 »
Dat weet ik niet Frankie, wij zijn niet aan elkaar voorgesteld. De ontmoeting was bij KVP.
Heeft deze man ook nog andere planten? Ik heb trouwens ook een smeerwortel in de tuin. Een blauwe cultivar.

Wim Boens

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #397 Gepost op: 19 april 2012, 20:39:35 »
Dat weet ik niet Frankie, wij zijn niet aan elkaar voorgesteld. De ontmoeting was bij KVP.
Heeft deze man ook nog andere planten? Ik heb trouwens ook een smeerwortel in de tuin. Een blauwe cultivar.

Andere planten  :o ;D ;D Hij heeft een collectie van 700 verschillende sempervivums en nog wel wat andere planten ook  ;)

Je kan een foto van deze goede man hier zien: http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=704.msg22799#msg22799

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #398 Gepost op: 19 april 2012, 20:56:54 »
Da's juist, ik was al vergeten dat hij hier ergens ten beelde stond op dit forum, Wim.

Ondertussen zijn er toch nog enkele dapperen die de aprilse grillen trotseren.
Shivereckia podolica (foto 1 en 2), Phlox kelsey (foto 3) en het wordt ook weer langzaam tijd voor de erigerons met deze E. pinnatisectus.(foto 4)

Jozef Lemmens

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
    • Alpines, the Gems of the Mountains
« Reactie #399 Gepost op: 19 april 2012, 21:53:44 »
Gerrit en Wim, ik hou wel een plant voor jullie.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #400 Gepost op: 19 april 2012, 22:17:25 »

Mocht je er nog ééntje over hebben, hou ik mij ook aanbevolen, Jef.

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #401 Gepost op: 20 april 2012, 08:55:56 »

Andere planten  :o ;D ;D Hij heeft een collectie van 700 verschillende sempervivums en nog wel wat andere planten ook  ;)

Je kan een foto van deze goede man hier zien: http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=704.msg22799#msg22799

Bedankt Wim, zo kan een toevallige ontmoeting, via een omweg op dit forum tot meer begrip leiden.

Bedankt alvast Jef.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2012, 08:58:05 door Gerrit Eijkelenboom »

Eduard Troch

• Senior poster
« Reactie #402 Gepost op: 20 april 2012, 15:12:25 »
ik ben tevreden dat je er ook zo over denkt GERRIT.
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #403 Gepost op: 20 april 2012, 16:08:46 »
Mooie Phlox is dat, die Phlox kelsey, Frankie. ;)  Alleen te houden in tufsteen ?

Hierbij nog wat plantjes die zich de weersomstandigheden nauwelijks aantrekken :
1/ Erysium pulchellum
2/ Aethionema kotschyi
3/ Doronicum orientale met slakkenvraat aan de bloemen  -3(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #404 Gepost op: 20 april 2012, 19:53:20 »
Mooie Phlox is dat, die Phlox kelsey, Frankie. ;)  Alleen te houden in tufsteen ?

Hierbij nog wat plantjes die zich de weersomstandigheden nauwelijks aantrekken :
1/ Erysium pulchellum
2/ Aethionema kotschyi
3/ Doronicum orientale met slakkenvraat aan de bloemen  -3(

De phlox staat tussen de tufstenen geklemd, Jan, niet er in.
Mooie doronicum die je daar hebt, hoe hoog wordt die juist?