Auteur Topic: Primula 2012  (gelezen 89992 keer)

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Primula 2012
« Reactie #465 Gepost op: 10 juni 2012, 13:00:27 »
Inderdaad altijd een heel mooie Primula, Gerard.
Is die bij jou ook altijd kortlevend ? Meer dan twee jaar hou ik ze hier niet aan de klap...  ))8
Dat is een mindere eigenschap van deze soort --13, maar die zijn er meer. Op tijd scheuren, wil helpen.

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Primula 2012
« Reactie #466 Gepost op: 10 juni 2012, 13:51:25 »
Inderdaad altijd een heel mooie Primula, Gerard.
Is die bij jou ook altijd kortlevend ? Meer dan twee jaar hou ik ze hier niet aan de klap...  ))8

Dit is het tweede jaar, dus afwachten maar.

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:Primula 2012
« Reactie #467 Gepost op: 11 juni 2012, 16:25:20 »
Nog een paar bloemetjes in een Primula scotica van wild verzameld zaad.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Primula 2012
« Reactie #468 Gepost op: 11 juni 2012, 19:40:47 »
Dat scheuren en of verpotten van primula's na de bloei helpt bij het 'in de soort blijven' was ik al langer van overtuigd. Na de bloei half april dit jaar, heb ik deze Pr. scotica's ongeveer twee weken geleden opgepot in 7x7 potjes, ze bekwamen zienderogen en nu verrassen ze me met een tweede bloei ((12.

En als ik de resultaten van Gert z'n wild verzamelde zaad zie, zijn die van mij in ieder geval soortecht ((14.
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2012, 19:43:36 door Cor van Kapel »

Magnar Aspaker

  • Junior
  • **
  • Berichten: 248
  • Geslacht: Man
Re:Primula 2012
« Reactie #469 Gepost op: 13 juni 2012, 23:51:40 »
Primula maximowiczii in bloei voor de eerste keer, en ik ben heel blij  :)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Primula 2012
« Reactie #470 Gepost op: 14 juni 2012, 08:15:48 »
Mooie Primula's, iedereen.

Magnar, Primula maximowiczii zal zeker wel houden van jouw klimaat. Ik ben er zeker van dat je deze binnen enkele jaren op verschillende plaatsen in de tuin zal kunnen uitplanten!

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Primula 2012
« Reactie #471 Gepost op: 14 juni 2012, 09:05:14 »
Primula maximowiczii is echt schitterend. Helemaal mijn kleur Magnar.
Wim stelt dat je ze in de komende jaren op verschillende plaatsen in je tuin kunt uitplanten.
Hoe wordt dat bedoeld?. Middels zaailingen of middels het winnen van zaad en dan zelf kweken om ze uit te planten.
Ik ben geen zaaier en ik houd me derhalve nooit bezig met het op deze wijze kweken van planten, maar voor deze mooie
Primula zou ik absoluut enige moeite willen doen.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Primula 2012
« Reactie #472 Gepost op: 14 juni 2012, 09:13:10 »
Primula maximowiczii is echt schitterend. Helemaal mijn kleur Magnar.
Wim stelt dat je ze in de komende jaren op verschillende plaatsen in je tuin kunt uitplanten.
Hoe wordt dat bedoeld?. Middels zaailingen of middels het winnen van zaad en dan zelf kweken om ze uit te planten.
Ik ben geen zaaier en ik houd me derhalve nooit bezig met het op deze wijze kweken van planten, maar voor deze mooie
Primula zou ik absoluut enige moeite willen doen.
groet Lida

Ik bedoel inderdaad via zaaien, Lida. Deze soort zaait wel gemakkellijk. Mijn planten zijn vorig jaar allemaal gestorven maar ik heb hier ondertussen een veertigtal zaailingen staan van vorig jaar (die gaan volgend jaar bloeien).

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5224
Re:Primula 2012
« Reactie #473 Gepost op: 14 juni 2012, 10:53:51 »

Ik bedoel inderdaad via zaaien, Lida. Deze soort zaait wel gemakkellijk. Mijn planten zijn vorig jaar allemaal gestorven maar ik heb hier ondertussen een veertigtal zaailingen staan van vorig jaar (die gaan volgend jaar bloeien).


Wim, mag ik daar een kanttekening plaatsen. Het zaad van jou van vorig jaar, dat ging bij mij zo. Omdat het erg veel was heb ik een klein beetje meteen gezaaid. Augustus of zo. Dat kwam 100% op. Maar de te kleine plantjes kregen het in de herfst moeilijk en na de winter hield ik er 1 (een) over. Die is nu volwassen en staat in het peatbed. De rest van de zaden, bewaard in de koelkast gezaaid in januari. Maar bijna geen kieming. Daarom verbaast het mij dat het bij jou zo goed is gegaan. Misschien was jan. wel geen goede tijd. -zeer warm, misschien al kieming, zeer koud, babytjes dood-
Ik wil Lida waarschuwen voor al te hoge verwachtingen mbt zaaien. Als je het nooit hebt gedaan...er kan heel veel fout gaan. Ik heb mijn hele leven gezaaid en heb het gevoel dat nog steeds veel fout gaat.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Primula 2012
« Reactie #474 Gepost op: 14 juni 2012, 11:08:15 »
Wim, mag ik daar een kanttekening plaatsen. Het zaad van jou van vorig jaar, dat ging bij mij zo. Omdat het erg veel was heb ik een klein beetje meteen gezaaid. Augustus of zo. Dat kwam 100% op. Maar de te kleine plantjes kregen het in de herfst moeilijk en na de winter hield ik er 1 (een) over. Die is nu volwassen en staat in het peatbed. De rest van de zaden, bewaard in de koelkast gezaaid in januari. Maar bijna geen kieming. Daarom verbaast het mij dat het bij jou zo goed is gegaan. Misschien was jan. wel geen goede tijd. -zeer warm, misschien al kieming, zeer koud, babytjes dood-
Ik wil Lida waarschuwen voor al te hoge verwachtingen mbt zaaien. Als je het nooit hebt gedaan...er kan heel veel fout gaan. Ik heb mijn hele leven gezaaid en heb het gevoel dat nog steeds veel fout gaat.

Hmmm,

Primula zaailingen vind ik altijd heel moeilijk te overwinteren als je ze voor de winter zaait. Ik heb al mijn Primula-zaden gezaaid tijdens de winter (op 1 februari om precies te zijn, zoals ik het altijd doe met Primula's). Het zaad werd inderdaad bewaard in de frigo, gezaaid in de veranda (waar de temperatuur nooit onder de 0°C gaat) op zuivere potgrond, ik had na twee weken ongeveer 100% opkomst. Primula's zijn bij mij een uitzondering omdat ik deze altijd binnen zaai, want ik heb al ondervonden dat de jonge zaailingen vaak last hebben van ons onregelmatig winterweer....

Maar, zoals Gerrit zegt, zaaien kan altijd voor (soms niet zo leuke maar soms ook wel eens aangename) verrassingen zorgen...das ook het leuke er aan.....

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5224
Re:Primula 2012
« Reactie #475 Gepost op: 14 juni 2012, 11:29:44 »
Ja ja, je ziet dat iedereen voor zichzelf weer 'het wiel moet uitvinden'. Ik zie nu, dat ik wat moet wachten met zaaien tot 1 maart of zo en onder warmte (+0).
Jij gebruikt voedselrijke grond, terwijl mijn ervaring is, dat dit de zaailingen opjaagt, dus zwak maakt. Ik zaai arm en verspeen zsm, zelfs al soms de 2 zaadlobben.
Maar Lida, je bent nooit te oud om te leren en de vele valkuilen kun je nu (deels) ontwijken. Doen dus.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16882
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Primula 2012
« Reactie #476 Gepost op: 14 juni 2012, 11:32:13 »
Ik heb mij de afgelopen winter ook aan P. maximiwiczii gewaagd en zaad gezaaid van de Schotse seed exchange - gezaaid medio januari en zoals altijd bij mij, buiten geplaatst, weliswaar onder een afdak.  De kieming was uitstekend en ik heb de plantjes vorige week verspeend - tot nu toe zien ze er prima uit...  afwachten of dit blijft duren.... en zo ja... hoe lang...  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Primula 2012
« Reactie #477 Gepost op: 14 juni 2012, 21:10:07 »
Ik wil Lida waarschuwen voor al te hoge verwachtingen mbt zaaien. Als je het nooit hebt gedaan...er kan heel veel fout gaan. Ik heb mijn hele leven gezaaid en heb het gevoel dat nog steeds veel fout gaat.

Dank voor de waarschuwing Gerrit. Helaas weet ik maar al te goed dat er veel fout kan gaan bij het zaaien van vaste planten.In mijn werkzame periode stond ik in de zomer altijd heel vroeg op om de Hemerocallissen te kruisen, kaartjes binden aan de gekruiste bloem met de benoeming van de vader en moeder alvorens naar mijn werk te gaan..
Dan het oogsten van de (dikke zwarte) zaden, drogen en in de koelkast ermee. Niet om ze daar te bewaren maar omdat de zaden een koude periode nodig hebben alvorens te gaan kiemen.
Na een zestal weken in een speciaal zaaimengsel, op de verwarming en dan maar wachten op het kiemen. Tot zover geen probleem, maar op het moment dat de plantjes zo'n 10 cm. hoog waren en eigenlijk naar buiten zouden moeten, had ik altijd erg veel uitval. Zoals we het hier noemen "tussen water en wind" ging het fout.
Na al het werk dat je eraan had, en gelet op het resultaat, hebben we besloten toen we met pensioen gingen,  meer te gaan genieten van de tuin en 's morgens lange, gezellige vergaderingen met ons tweetjes te gaan houden tijdens het ontbijt, zodat de bijtjes het werk konden doen en ik geen zaden meer behoefde te oogsten. Te veel werk, te veel zorg, te weinig resultaat en dat alles voor die ene bloem, die door andere Hem. liefhebbers al lang was gemaakt.
Het zaaien van Primula's heb ik hier in de tuin altijd over gelaten aan de natuur. Er vanuit gaande dat de planten die hier willen zijn,  ook wel voor zich zelf kunnen zorgen.
Indien ik een begeerlijke plant een paar keer heb geprobeerd en steeds op een andere plaats vind ik het welletjes. Echter af en toe zie ik zoiets moois, dat ik er meer moeite voor wil doen
en er helemaal voor ga. Zo'n rode Primula is zoiets. Maar ik las al, dat het geen gemakkelijke is die maximowiczii. Dus eerst maar eens uitzoeken welke habitat mevrouw verkiest en dan verder zien.
groet Lida
P.S. Vandaag twee knoppen geplukt van een Hemerocallis welke aangetast zijn door de Hemerocallis mug. Vanaf nu moeten deze knoppen dagelijks worden geplukt en vernietigd.
      Het is maar goed dat we de komende tien dagen thuis moeten blijven ivm de Tuin- en Kunsttiendaagse. Genoeg werk aan de winkel zo te zien.
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2012, 21:22:15 door Lida Lourens »
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Primula 2012
« Reactie #478 Gepost op: 14 juni 2012, 21:13:52 »
Dus eerst maar eens uitzoeken welke habitat mevrouw verkiest en dan verder zien.
groet Lida

De natuurlijke habitat van mevrouw maximowiczii is vochtig (niet nat) in de schaduw tot de halfschaduw in humusrijke grond.

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Primula 2012
« Reactie #479 Gepost op: 14 juni 2012, 21:24:25 »
Dat lijkt me niet zo moeilijk om haar dat te kunnen garanderen Wim. Alles is er voor haar aanwezig.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl