Eranthis hyemalis 'Schwefelglanz' Wim is eigenlijk de deskundige op het gebied van de Eranthissen . Hij heeft er ook een prachtig artikel over geschreven in ons tijdschrift. Ik raad iedereen aan om dat een keer te lezen.
Zelf heb ik jaren gesukkeld met dit geslacht. De laatste jaren komt daar eindelijk beterschap in.
Altijd vertrekken van goed plantmateriaal natuurlijk (dus kopen "in the green")
Normaal is E."Winterzauber " (die ik ook in de tuin heb) één van de vroegste bloeiers maar gek genoeg is dat hier altijd E. 'Schwefelglanz'. Dus zo zie je maar dat lokale omstandigheden alsook standplaatsen en mikroklimaten een rol spelen.
De hier getoonde plant staat in mijn peatbed . Grondmengsel kan je hier vinden :
http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=452.0Eigenlijk krijgt deze Eranthis nog wat veel zon in de zomer volgens de normen ... ( krijgt op dit plekje toch zeker zon in de zomer tot 14.00h )Maar door het humusrijke mengsel dat ik nooit helemaal laat uitdrogen en het diep planten van de knolletjes lijkt het allemaal mee te vallen. Tenslotte zijn de planten tegen die tijd al weer lang in rust. Nu deze tijd van het jaar krijgt ie niet zoveel zon omdat de zon niet boven de huizen kan klimmen.Het zou net andersom moeten zijn natuurlijk maar een mens moet werken met de omstandigheden die er zijn en omdat je de planten graag ziet blijf je naar oplossingen zoeken.