Bloei mei - juni 2012

Gestart door Luc Gilgemyn, 1 mei 2012, 08:44:39

Vorige topic - Volgende topic

Jan Fouquaert

Mooie foto's hier allemaal, mannen.

Wat bescheiden bijdragen van mijnentwege :

1/ Armeria maritima Rubrifolia, zoals de naam het zegt, met een roodachtig blad.
2/ een plantje meegebracht van Harlow : Alyssum spinosum 'Roseum', nog een beetje klein, lijkt goed op Ptilotrichum spinosum waar ik grote planten van staan heb, maar die bloeien nog niet ten volle.
3/ Arenaria purpurascens, mooi plantje van de Pyreneeën, voelt zich tussen mijn rotsen lekker thuis.
4/ Ramonda myconi alba, staat in een klein trogje te pronken.

Leiomerus  8)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

Nog wat prutsen, vooral hier en daar een Phlox :

1/ een kleine pruts, Myosotis alpestris, dit maal met blauwe bloempjes.
2/ Phlox douglasii 'Daniel's Cushion'
3/ Phlox douglasii 'Ochsenblute', mooi kleurtje.
4/ Phlox subulata 'Amazing Grace'

Lida Lourens

Zaailing Euphorbia
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Frankie Wulleman

Citaat van: Jan Fouquaert op  7 mei 2012, 21:58:09

1/ Armeria maritima Rubrifolia, zoals de naam het zegt, met een roodachtig blad.
2/ een plantje meegebracht van Harlow : Alyssum spinosum 'Roseum', nog een beetje klein, lijkt goed op Ptilotrichum spinosum waar ik grote planten van staan heb, maar die bloeien nog niet ten volle.
3/ Arenaria purpurascens, mooi plantje van de Pyreneeën, voelt zich tussen mijn rotsen lekker thuis.

Leiomerus  8)

Die witte Ramonda ziet er schitterend uit, Jan.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Wat je zegt Jan. Een prachtige plaat.

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  7 mei 2012, 19:30:34
Citaat van: Frankie Wulleman op  6 mei 2012, 21:57:33

1) Asperula boissieri ziet er alvast veelbelovend uit...  

Springt er direct uit.Zeer mooi.

[quote author=Frankie Wulleman link=topic=768.msg25095#msg25095 date=133
Een eerste bloem op Linum perenne subsp. alpinum ‘Alice blue'
Ondertussen doet die andere Linum, L.  â€˜Gemmels hybrid'

Ik heb eens zitten Googlen naar het geslacht Linum. Dit naar aanleiding van 'Gemmels Hybrid', een AGM! Terecht.Ik denk dat dit een ondergewaardeerd geslacht is. Ikzelf weet er niets van. Op dit forum is er verder ook niets te vinden. Dus ik ben blijkbaar niet de enige. Over L.aretioides is een thread. Kris heeft hem ???

[/quote]

Linum heeft een aantal schitterende vertegenwoordigers die we in de rotstuin kunnen bevestigen, maar heel veel vindt je er inderdaad niet over terug.
Verleden jaar stond deze Linum perenne subsp. alpinum ‘Alice blue' er zo bij, Gerrit. De rotwinter heeft hem een beetje verpest dit seizoen, maar ik vond enkele zaailingen terug in de rotstuin. Hopelijk zijn ze soortecht.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Ik heb eens zitten Googlen naar het geslacht Linum. Dit naar aanleiding van 'Gemmels Hybrid', een AGM! Terecht.Ik denk dat dit een ondergewaardeerd geslacht is. Ikzelf weet er niets van. Op dit forum is er verder ook niets te vinden. Dus ik ben blijkbaar niet de enige. Over L.aretioides is een thread. Kris heeft hem ???

Heel wat Linum-soorten zijn spijtig genoeg maar kortlevend in cultuur Gerrit .
De 3 mooiste ( boissierii ,aretioides ,cariense) zijn bij ons nauwelijks tot niet in leven te houden buiten .(toch zeker niet in de winter ). In de kas of onder glas lukt dat wel .
Zelfs in Tsjechie zijn enkele niet buiten te kweken vlgs ZZ. Mijn carienses stonden er beeldig bij in de rotstuin tot die vorstperiode begon...Misschien zijn troggen die we in de winter afdekken nog wel een mogelijkheid .  
De Linum die door Ger in roulatie is gebracht als Linum elegans lijkt het (deze winter goed overleefd hier zonder afdekken ) te willen doen in onze tuinen. Deze is iets grover dan bovengenoemd trio maar toch nog merkelijk compacter dan bijv. 'Gemmels Hybrid' . Dus tot op heden is deze de beste keuze voor buiten naar mijn gevoel.
Deze elegans ziet er nog iets anders uit dan dat ik hem heb gezien in het wild op Mount Chelmos . Maar deze elegans heeft nogal een groot verspreidingsgebied dus ...
Ik heb momenteel nog alleen cariense in de kas , van de aretioides heeft er buiten eentje overleefd maar goed ziet dit exemplaar er niet uit .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Lida Lourens

Arisaema ?
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 mei 2012, 22:37:25

De 3 mooiste ( boissierii ,aretioides ,cariense) zijn bij ons nauwelijks tot niet in leven te houden buiten .(toch zeker niet in de winter ). In de kas of onder glas lukt dat wel .
Zelfs in Tsjechie zijn enkele niet buiten te kweken vlgs ZZ. Mijn carienses stonden er beeldig bij in de rotstuin tot die vorstperiode begon...Misschien zijn troggen die we in de winter afdekken nog wel een mogelijkheid .  
De Linum die door Ger in roulatie is gebracht als Linum elegans lijkt het (deze winter goed overleefd hier zonder afdekken ) te willen doen in onze tuinen. Deze is iets grover dan bovengenoemd trio maar toch nog merkelijk compacter dan bijv. 'Gemmels Hybrid' . Dus tot op heden is deze de beste keuze voor buiten naar mijn gevoel.
Deze elegans ziet er nog iets anders uit dan dat ik hem heb gezien in het wild op Mount Chelmos . Maar deze elegans heeft nogal een groot verspreidingsgebied dus ...
Ik heb momenteel nog alleen cariense in de kas , van de aretioides heeft er buiten eentje overleefd maar goed ziet dit exemplaar er niet uit .

Bedankt Kris voor de snelle respons. Het heeft mij verder aangezet tot zoeken naar Linum. Een mooi portret van ZZ over Pavelka met foto's van de moeilijke soorten. Hier de link.
http://www.srgc.net/forum/index.php?topic=4810.0

Euroseeds van Pavelka bevat een beste lijst van Linum-species. Waaronder aretioides en boissieri. Te laat om nog te bestellen, maar wel onthouden.

Kris, houd ons op de hoogte van het reilen en zeilen van uw elegans, cariense en aretioides.

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Frankie Wulleman op  7 mei 2012, 22:27:33

Linum heeft een aantal schitterende vertegenwoordigers die we in de rotstuin kunnen bevestigen, maar heel veel vindt je er inderdaad niet over terug.
Verleden jaar stond deze Linum perenne subsp. alpinum ‘Alice blue' er zo bij, Gerrit. De rotwinter heeft hem een beetje verpest dit seizoen, maar ik vond enkele zaailingen terug in de rotstuin. Hopelijk zijn ze soortecht.

Het is toch een begerenswaardig plantje, ons bekende vlas. Deze cultivar is natuurlijk veel geschikter voor ons. Hij heeft neem ik aan Frankie zonder bedekking die rotwinter moeten trotseren.
Een vergelijkbare soort is, heb ik gezien de Franse L.narbonensis. En een Spaanse soort de L.suffruticosum. Alle zeer om te zoeken. Allen aan de Linum!!

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  7 mei 2012, 23:08:30

Bedankt Kris voor de snelle respons. Het heeft mij verder aangezet tot zoeken naar Linum. Een mooi portret van ZZ over Pavelka met foto's van de moeilijke soorten. Hier de link.
Euroseeds van Pavelka bevat een beste lijst van Linum-species. Waaronder aretioides en boissieri. Te laat om nog te bestellen, maar wel onthouden.
Kris, houd ons op de hoogte van het reilen en zeilen van uw elegans, cariense en aretioides.

Graag gedaan Gerrit . Ik had ze besteld bij Mojmir Pavelka of Josef Jurasek , ik weet het niet zo direkt meer van buiten. In ieder geval staan ze boven in de zaaipotjes .
Wordt zeker nog vervolgd Gerrit , want ik vind ze zelf ook heel erg de moeite waard...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Leiomerus  8)

Prachtige Ramonda Jan !  ((12
Alyssum spinosum roseum en Ptilotrichum spinosum gelijken niet toevallig op elkaar hoor, het zijn synoniemen dus één en dezelfde plant.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  7 mei 2012, 23:08:30
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 mei 2012, 22:37:25

Hier nog net niet in bloei zijn Linum elegans die de winter goed is doorgekomen tussen de tufstenen - Linum capitatum die net iets kleiner lijkt dan Gemmel's hybrid en dan nog Linum dolomiticum, vorig jaar gezaaid maar zal vermoedelijk nog niet bloeien dit jaar.
De Linum perenne ssp alpinum "Alice Blue" heb ik begin dit voorjaar op de kop getikt - moet nog in bloei komen.
Watch this space, Gerrit !  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

Bedankt voor de info (en ook de rest) Luc, ik had al zo een stil vermoeden en wou wachten op de volledige bloei voor bevestiging, maar ik kan nu al vaststellen dat ze me bij mijn ---censuur --- hebben. ))4

Gerard Verweij

Leiomerus  8)

Hallo Jan,
Ik zie op de foto, dat jouw Ramonda gewoon horizontaal staat, maar lees overal, dat het beter is deze verticaal te plaatsen.
Heb jij geen last van overtollig vocht in de bladeren?
Mooie Ramonda trouwens.