Bloei mei - juni 2012

Gestart door Luc Gilgemyn, 1 mei 2012, 08:44:39

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Mijn 3 jaar oud exemplaar in de rotstuin heeft het deze keer ook niet gehaald Gerrit !  Blij dat jij hem nog een keertje laat zien !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Boterdael

Geranium sanguineum inderdaad ;Een zaailing van striatum waarschijnlijk.Als men de gewone sanguineum en de striatum(vroeger lancastriense) in de tuin heeft krijgt men een hele reeks tussen vormen en kleuren.
Maar een lage vorm van de witte heb ik nog nooit gezien .Heeft iemand dat??????
Ik ben ook op zoek naar G.sanguineum Droplet(vroeger minutum) de kleinste sanguineum.Ik had hem jarenlang maar kan hem niet terugvinden.Hij kwam van Elisabeth Strangman.Weet iemand waar hij te vinden zou zijn?

Matthias Fouquaert

Citaat van: Luc Gilgemyn op 15 mei 2012, 19:04:50
Citaat van: Matthias Fouquaert op 15 mei 2012, 17:48:30

als laatste een Campanula sp. die de slakken nog niet gevonden hebben. ((12

Iemand een idee welke soort dit is,?

De bloemen zijn lichtblauw met een lila schijn erin dacht ik. ))4


Volgens mij is dat Campanula sartorii, Matthias - een tweejarige uit Griekenland die zich vrijelijk uitzaait zodat je ieder jaar opnieuw bloei hebt.
Bij mij is hij echter zo goed als wit !  ))4



Die lijkt er inderdaad sprekend op en dus dit jaar zal ik zaadjes mogen rapen. ;D
Het kan goed zijn dat het wit was. Maar als de bloem volledig open ging vorig jaar was het lichtblauw van kleur.

Inderdaad in half schaduw groeit deze Campanula op zijn best. Er ligt al een steen voor... ;)

thx Luc en Gerrit.

Gyi Peelaerts

Kris
Deze lewisia  rediva is voor mij wel de mooiste onder de mij bekende lewisias ik heb er voor de ogenblik een dertien  tal verschillende soorten . Ik hoop  dit jaar  plantjes of zaden van deze rediva te kunnen bemachtigen en aan mijn verzameling toe te kunnen brengen  ((12  ((12  ((12
Gyi

Wim Boens

Het is al eerder gezegd maar Lewisia rediviva  ((6 ((6 ((6 ((6
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Frankie Wulleman

Nog een meiklokje: Convallaria majalis ‘Allosstriata’.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Gyi Peelaerts op 16 mei 2012, 13:15:04
Kris
Deze lewisia  rediva is voor mij wel de mooiste onder de mij bekende lewisias ik heb er voor de ogenblik een dertien  tal verschillende soorten . Ik hoop  dit jaar  plantjes of zaden van deze rediva te kunnen bemachtigen en aan mijn verzameling toe te kunnen brengen  ((12  ((12  ((12
Gyi

Ja ,hij is prachtig Gyi ,Wim en Luc .....maar wel niet de allermakkelijkste .Alhoewel , eens je de cultuurvereisten van deze soort een beetje begrijpt is hij ook weer niet onmogelijk. Voor mij de allermooiste Lewisia-bloemen maar de pret duurt nu ook weer niet zo lang ....Hooguit 14 dagen en dan gaat hij in rust ...Ik had  5 verschillende planten maar deze winter zijn er liefst 4 dood gegaan na de strenge vorst ...
De potten stonden  geplunged in een overdekt zandbed. Dit zandbed was laag bij de grond. Ik had ze nochtans al veel jaren op die manier en dit is het eerste jaar dat zulke verliezen optraden. En zeggen dat ik jaren achter mekaar de zaden van mijn rediviva's  maar liet verloren gaan omdat ik toch al 5 planten had .....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Staat ook te bloeien : Silene kantzeensis....
(wordt ook soms davidii genoemd)
Ik weet niet welk nu de meest juiste benaming is ?

Bloeit hier veel spaarzamer dan in de natuur .....Is het niet Jef ? Jij hebt hem al in het wild gezien als ik me goed herinner ?

Maar toch vind ik hem ontzettend mooi zoals wel meer Silenes ... Hij staat gewoon buiten zonder enige bescherming ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jan Fouquaert

Bedankt voor de info over die Geranium, mannen. 8)

www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Pim Hols

Citaat van: Jan Fouquaert op 16 mei 2012, 22:31:09
Bedankt voor de info over die Geranium, mannen. 8)



Een bloei had ik niet meer verwacht van Penstemon davidsonii var menziesii 'Microphyllus', maar toch nog........
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

Al eerder voorbij gekomen;  Gypsophila cerastioides en Barbarea rupicola
Maar de bloei is hier altijd wat later, echter daarom niet minder fraai.
Heemskerk, Noord-Holland

Luc Scheldeman

Enkele bloeiers in de crevice:
Alyssum aizoides (nu 4cm diameter)
Edraianthus montenegrinus
Viola delphinantha x cazorlensis
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Phlox ruguellii
Phlox borealis var. arctica
Torhout, West-Vlaanderen

Wim Boens

Citaat van: Luc Scheldeman op 17 mei 2012, 06:41:12
Enkele bloeiers in de crevice:
Alyssum aizoides (nu 4cm diameter)
Edraianthus montenegrinus
Viola delphinantha x cazorlensis

Dat viooltje is super, Luc....het voelt zich daar zo te zien wel goed in zijn crevice!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Herman Mylemans

Citaat van: Luc Scheldeman op 17 mei 2012, 06:41:12
Enkele bloeiers in de crevice:
Alyssum aizoides (nu 4cm diameter)
Edraianthus montenegrinus
Viola delphinantha x cazorlensis
Luc, Viola delphinantha x cazorlensis is precies wel gemakkelijker dan delphinantha zelf.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be