Vlaamse Rotsplanten VerenigingNederlandse Rotsplanten Vereniging
Campanula rotundifolia, in zijn eigen trogje (zodat hij niet kan ontsnappen).
Citaat van: Gerard Verweij op 7 juli 2012, 10:30:50Citaat van: Matthias Fouquaert op 3 juli 2012, 19:47:23Rara wie ben ik.... Deze Campanula soort is als mijn bronnen kloppen nog steeds niet zo heel veel te vinden in Oost- en West Vlaanderen. Maar is rond Limburg en de Ardennen meer te vinden.Waar zitten de klokjeskenners hier .Als ik het goed heb is dit het Weideklokje, Campanula Patula, welk inderdaad in de Ardennen veel voorkomt.Er is inderdaad grote verwarring rond deze 2 soorten. Maar de dikke raapvormige wortel geeft hier uitsluitsel en dit zal bij dit exemplaar ook aanwezig zijn. Vermits dit niet de eerste is die ergens in de tuin opduikt. Campanula patula heeft langwerpige wortels en redelijk dun. Maar beiden zijn beschermd en komen ongeveer op dezelfde plaats voor heb ik vernomen. Na de zaadvorming zal ik een foto posten van de dikke penwortel Gerard. Ik was toch efkens in paniek dat ik verkeerd gepost heb...
Citaat van: Matthias Fouquaert op 3 juli 2012, 19:47:23Rara wie ben ik.... Deze Campanula soort is als mijn bronnen kloppen nog steeds niet zo heel veel te vinden in Oost- en West Vlaanderen. Maar is rond Limburg en de Ardennen meer te vinden.Waar zitten de klokjeskenners hier .Als ik het goed heb is dit het Weideklokje, Campanula Patula, welk inderdaad in de Ardennen veel voorkomt.
Rara wie ben ik.... Deze Campanula soort is als mijn bronnen kloppen nog steeds niet zo heel veel te vinden in Oost- en West Vlaanderen. Maar is rond Limburg en de Ardennen meer te vinden.Waar zitten de klokjeskenners hier .Als ik het goed heb is dit het Weideklokje, Campanula Patula, welk inderdaad in de Ardennen veel voorkomt.
Citaat van: Matthias Fouquaert op 7 juli 2012, 14:04:55Citaat van: Gerard Verweij op 7 juli 2012, 10:30:50Citaat van: Matthias Fouquaert op 3 juli 2012, 19:47:23Rara wie ben ik.... Deze Campanula soort is als mijn bronnen kloppen nog steeds niet zo heel veel te vinden in Oost- en West Vlaanderen. Maar is rond Limburg en de Ardennen meer te vinden.Waar zitten de klokjeskenners hier .Als ik het goed heb is dit het Weideklokje, Campanula Patula, welk inderdaad in de Ardennen veel voorkomt.Er is inderdaad grote verwarring rond deze 2 soorten. Maar de dikke raapvormige wortel geeft hier uitsluitsel en dit zal bij dit exemplaar ook aanwezig zijn. Vermits dit niet de eerste is die ergens in de tuin opduikt. Campanula patula heeft langwerpige wortels en redelijk dun. Maar beiden zijn beschermd en komen ongeveer op dezelfde plaats voor heb ik vernomen. Na de zaadvorming zal ik een foto posten van de dikke penwortel Gerard. Ik was toch efkens in paniek dat ik verkeerd gepost heb... Matthias. Ik heb hem opgezocht en het zou inderdaad Campanula Rapunculoidus kunnen zijn, maar ik heb hier geen echt goede foto van ,dus vergelijken is lastig.Houdt je me op de hoogte? Weideklokje, Akkerklokje, lastig allemaal hoor!
1 en 2) Voor het eerst in bloei bij mij : Campanula hercegovina - klein maar fijn ! 3) deze Campanula choruhensis vond ik ook een close upje waard ! 4) Campanula "Norman Grove" - een stevige hybride
Het heeft heel wat blauwe korrels gekost Kris, maar voorlopig lijken de slakken onder controle !
Campanula thyrsoides, een hogere tweejarige die in de tuin veel minder compact groeit dan in de natuur.