De meeste rotsplantenliefhebbers die alpiene planten willen laten groeien in stenen, zullen opteren voor de plantvriendelijke tufstenen. Natuurlijk hebben ze hieromtrent gelijk.
Het is evenzeer mogelijk rotsplanten te laten gedijen in poreuze zandsteen, of in maanstenen. Dat lijkt logisch.
Maar wat als je hiervoor harde stenen gebruikt, zoals marmer of zelfs kasseistenen ?
Vele rotsplantenvrienden staan hier nogal sceptisch tegenover ... Ik trouwens vroeger ook, tot ik het bij wijze van experiment probeerde.
En in feite, als je er logisch over nadenkt : als je eens naar de bergen geweest bent, en je klimt hoog genoeg, dan zie je daar genoeg voorbeelden van plantjes die in stenen groeien.
Dat zijn heus geen tufstenen die je daar tegenkomt.

Sommige rotsplanten groeien daar tientallen jaren in en geen mens heeft ze ooit geholpen daar tot ontwikkeling te komen en te blijven gedijen.

In deze topic ga ik dus de weinige planten tonen die ik tot hier toe in marmerrotsen geplant heb.
Maar ik ben van plan van heel wat meer met de mogelijkheden die deze stenen bieden te experimenteren.
Andere mensen die hiermee ervaring hebben, mogen, nee .. moeten dit zeker delen.

In bijlage een Campanula leuk groeiend in een rots ergens tegen Montgenèvre.