Cypripedium

Gestart door Danny De Raeymaeker, 3 mei 2010, 01:39:28

Vorige topic - Volgende topic

Lida Lourens

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op  8 mei 2012, 13:32:53
Op de verkoopdag zaterdag jl werd je overspoeld met Cypripedium. Je struikelde er bekant over (nou iets overdreven), Ik heb er toch maar een gekocht. Parviflorum met 7 stelen voor 22,50. Ja, als je net een paar bij Frosch hebt gekocht tegen bijna 30 euro, is dit een koopje. Maandag was ik in het plaatselijke tuincentrum en jawel hoor, daar stonden ze. Nu 19,95. De mooiste waren al weg, maar toch maar de 'Reginae' meegenomen. 4 heel dikke stelen.
Maar wat moeten we ermee. Dit zijn dumpprijzen. En al die wederverkopers gaan er mee aan de haal. Moeten we hier blij mee zijn? De mensen zien de mooie bloemen, en zetten ze tussen de Petunia's en Salvia's in de bakken.
Gerrit ik wil je weekend niet bederven, maar wat zou je ervan zeggen dat ik voor de prijs op de foto vorig jaar er enkele heb gekocht.
Ik heb ze in de tuin geplant, deze winter zorgvuldig en met liefde toegedekt en nu komen de planten verdubbeld weer boven.
Om je niet al te zuur te laten kijken heb ik rondom het prijskaartje wat gevulde suikerzakjes  toegevoegd, welke wij hier tijdens onze
bloembollenroute  hebben gebruikt bij de koffie en thee.
Ik was en ben er erg blij mee en heb ze op waarde weten te schatten.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Gerrit Eijkelenboom

Ja nou heb je mijn weekend wel bedorven  ))8 Een mens kan geluk hebben soms. Terecht dat je er enkele hebt gekocht en nog mooier dat ze het goed doen. Ze komen van Fahner en die heeft zijn zaak verkocht en er zit nu een nieuwe eigenaar. Wellicht heeft e.e.a. met elkaar te maken wat de prijzen betreft. Wij zeggen in Holland: Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Sven de Groot

Een lichte vorm van Cypripedium tibeticum, ook wel bekend onder de namen Cypripedium tibeticum var. froschii en Cypripedium froschii. 
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerrit Eijkelenboom

Oef, heel moooooi.

Sven de Groot

Dat vind ik nou ook, Gerrit! -7(
Nog eentje: Cypripedium lichiangense.

Herman Mylemans

Citaat van: Sven de Groot op 12 mei 2012, 19:12:49
Prachtige planten Sven! Staan die in een pot of in de tuin?
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Sven de Groot

Citaat van: Herman Mylemans op 12 mei 2012, 19:15:43
Prachtige planten Sven! Staan die in een pot of in de tuin?

Beiden, Herman: in een pot in de tuin.
De froschii staat in een ingegraven pot. De lichiangense staat in een pot "boven de grond", maar dat is toevallig zo. Ik heb ook tweebladige Cypripediums in ingegraven potten staan.  

Gert Hoek

Ook bij mij in de tuin een prachtige Cypripedium lichiangense, alhowel er door sommigen wordt getwijfeld aan de correctheid bij deze plant.
Bij mij staat hij al een aantal jaren buiten.

Sven de Groot

Citaat van: Gert Hoek op 12 mei 2012, 21:26:51
Ook bij mij in de tuin een prachtige Cypripedium lichiangense, alhowel er door sommigen wordt getwijfeld aan de correctheid bij deze plant.

Dat is geen lichiangense, Gert, maar een Cypripedium fargesii. Vergelijk maar met de foto's van mijn plant in Antwoord #28 in de topic "Cypripedium" (2011). 

Gert Hoek

Citaat van: Sven de Groot op 12 mei 2012, 21:51:08
Citaat van: Gert Hoek op 12 mei 2012, 21:26:51

Dat is geen lichiangense, Gert, maar een Cypripedium fargesii. Vergelijk maar met de foto's van mijn plant in Antwoord #28 in de topic "Cypripedium" (2011). 

Ik zal de boel eens even ankijken Sven, dank je voor het antwoord

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Sven de Groot op 12 mei 2012, 19:12:49

Oh oh  ((14 ((6 ((6 ((6

Vertel me aub hoe je dat voor mekaar hebt gebracht Sven .De mijne is naar de plantenhemel en alvorens ik het nog eens wil proberen zou een beetje extra kennis wel van pas komen .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Sven de Groot

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 13 mei 2012, 19:29:46
Vertel me aub hoe je dat voor mekaar hebt gebracht Sven .De mijne is naar de plantenhemel en alvorens ik het nog eens wil proberen zou een beetje extra kennis wel van pas komen .

Ik heb eigenlijk niet zoveel bijzonders gedaan, Kris. De lichiangense staat in mijn normale Cypripedium substraat dat met iets meer organisch materiaal is verrijkt (zo'n 20%-25% van het geheel) en wordt in de winter goed afgedekt tegen te veel vocht. En als ze in een pot staat (boven de grond dan, he): in de winter niet laten bevriezen!   

Sven de Groot

Hier nog een heel donkere Cypripedium in bloei: Cypripedium "Pixi", een kruising tussen calceolus en tibeticum.

Frankie Wulleman

Citaat van: Sven de Groot op 14 mei 2012, 20:09:43
Hier nog een heel donkere Cypripedium in bloei: Cypripedium "Pixi", een kruising tussen calceolus en tibeticum.

Jawadde, Sven, wat een knappe plant.  :o
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

Citaat van: Sven de Groot op 14 mei 2012, 20:09:43

((6 Prachtig, Sven!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270