Beste Stefan,
als je op het internet gaat zoeken, kom je wellicht de meest uiteen lopende oppot mediums tegen. Inmiddels heb ik wel geleerd dat het allemaal nogal meevalt. In het aankomende kwartaalblad van de NRV heb ik een uitgebreid stuk geschreven over de verzorging van tuin orchideeën.
Maar voor nu heb ik voor mijzelf een vaste richtlijn voor Cypr. uit gedokterd. Werkt heel goed en redelijk makkelijk aan te komen.
1e 2 jaar na verspenen 90% perliet( of vermiculite of superdensa) en 10% vijver aarde
3e en 4e jaar 80% perliet( of vermiculite of superdensa) en 20% vijver aarde
daarna 70% perliet ( vermiculite of superdensa) en 30% vijveraarde.
Het licht eraan dus hoe oud de planten zijn.Daarnaast kun je turf toevoegen voor de Cypr. die zuur groeien en dolokal voor de kalk liefhebbers.
Ik kweek ook veel in pot en zo moet het lukken. Niet in de hete zon houden, omdat de potkluit te warm wordt. En zeker niet laten bevriezen, ondanks dat de planten wel winterhard zijn. Liever op 0 graden celcius houden in de winter. Let op dat je grote potten gebruikt! Nogmaals weet ik niet hoe groot of hoe oud je planten zijn. Superdensa haal je bij vijver speciaal zaken.
ik hoop dat je hier even genoeg aan hebt, anders heb je zeker wat aan mijn ingezonden stuk in het nieuwe NRV blad,
groet Peter