hoi peter
ik heb ook een aantal cypripediums, aangeschaft via het internet e-bay / crustacare en judith prins : de prijzen van de planten zijn niet goedkoop maar als je wat geduld hebt bekom je in enkele jaren wel mooie exemplaren. ok kan je een koopje doen.
Mijn eeste soort heb ik 2 jaar geleden gekocht cypripedium flavum. Was toen nog maar een plantje met 1 knoop en klein wortel gestel.
Heb deze in een pot geplant van af gebleven en goed voor gezorgt zo te zien :
want nu 2 jaar verder nog eens verpot.
ondertussen heeft de plant 4 knopen en een ruim wortelstel.
De soorten dat ik momenteel bezit zijn volgende
Cypripedium acaule
Cypripedium formosanum
Cypripedium guttatum
Cypripedium ventricosum
Cypripedium parviflorum makasin
Cypripedium yatabeanum
Cypripedium reginae
Cypripedium carolus
Cypripedium flavum
Cypripedium macranthos
Cypripedium parviflorum
Cypripedium x Maria
allen nog jonge planten : op een 3 tal na
Al mijn orchideeen staan in potten die zijn ingegraven in een bak speciaal gemaakt voor mijn orchideeën.
In de winter dek ik mijn cypripediums af met een cerretje van de Briko : zo'n kweekcerre
ik ga als volgt te werk
ik heb van terras planken een bak gemaakt zoals een zandbak voor kinderen.
Deze is gevuld met potgond gemengd met kleigrond. grond moet los en luchtig zijn
Dit is de standaard basis grond.
Als ik dan een plant aanschaf kijk ik of deze zuur minnend of kalk minnend is. wat zoekwerk op het internet of gewoon vragen aan de verkoper.
Bij de zuur minnende planten doe ik er ofwel schors / turf of verteerde eiken bladeren bij of een mengeling
Bij de kalk minnende soorten doe ik perliet of oesterschelpen bij ( te koop in zo goed als elke dieren winkel ) wordt gebruikt voor kippen enz
ik zie altijd dat ik de planten in een pot zet die groot genoeg is voor ze er enkele jaren in te laten goeien
daar ze niet graag verplant worden
in de toekomst ga ik zelf zien of ik ze niet gewoon in de bak laats zonder potten maar ben er nog niet uit
succes met je soorten en moest je later planten kunnen ruilen laat maar weten
ik heb trouwens ook nog andere orchideeën
Dactylorhiza preatermissa
Dactylorhiza maculata
Dactylorhiza majalus
Nu ik het topic van Lilly Anne heb gelezen ga ik proberen hetzelfde te doen
met mijn Epipactis soort en bletilla soorten
tja bezit momenteel wel wat orchideeen nu ik even nadenk
en dan heb ik de pleione's nog niet gemeld :-)

hopen dat het lukt