Cypripedium

Gestart door Danny De Raeymaeker, 3 mei 2010, 01:39:28

Vorige topic - Volgende topic

Gert Hoek

1 pol van Cypripedium reginae heeft bijna allemaal 2 bloemen op een steel

Herman Mylemans

Citaat van: Gert Hoek op  2 juni 2012, 08:06:32
1 pol van Cypripedium reginae heeft bijna allemaal 2 bloemen op een steel
Gert dat is wel bijzonder! De bloemen hebben ook een donkere kleur! Bij mij is er één tak met een dubbele bloem.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Theo Stronks

Prachtig Gert, worden de bloemen donkerder naarmate de plant ouder wordt?

Lida Lourens

Mooie Cypripediums heren. Elke dag ga  ik even naar het hoekje in onze tuin waar de mijne staan, maar elke dag is het weer een teleurstelling.
Ze zetten maar geen knoppen. Ik zal toch maar eens een boek moeten aanschaffen betreffende de groei omstandigheden welke deze planten vragen.
Voorlopig geniet ik maar van jullie foto's. Ook fijn.
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Loes de Groot

Erg mooi al die cypripediums...en ik heb vrij vochtige schaduw

Nog iemand advies welke soort ik het best mee kan beginnen? En waar vandaan?

Lida Lourens

Eigenlijk had ik eerder hier op mijn planten moeten mopperen, want misschien helpt het wel.
Eindelijk is er eentje zwanger.
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Loes de Groot op  2 juni 2012, 13:21:16
Erg mooi al die cypripediums...en ik heb vrij vochtige schaduw

Nog iemand advies welke soort ik het best mee kan beginnen? En waar vandaan?

Ik ben net voorbij het beginnersstadium, dus ik kan zeggen wat ik gedaan heb. Koop Cypripedium reginae. Bij Judith Prins bv. In het najaar. Voor plantadvies, bezoek de website van Frosch. Zoek een plek in de schaduw, bv aan de noorkant van je huis. Droog in de herfst en winter, ik leg er een glasplaat over. Normaal vocht in lente en zomer.

Sven de Groot

Als je de juiste omstandigheden schept (het juiste substraat, voldoende schaduw, voldoende vocht in de zomer en niet te veel in de winter), zijn de meeste soortjes niet echt heel moeilijk. Zoals Gerrit al zegt, van de soorten is reginae de sterkste. Wil je er echt weinig omkijken naar hebben, kun je kiezen voor de robuuste hybriden (zoals "Gisela" en "Ulla Silkens").
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Johan Keulemans

Eéntje die nog gepost moest worden. Helaas nu zijn de bloemen verwelkt.
Cypripedium parviflorum var. parviflorum. En nu maar hopen dat het de juiste naam is  ))2.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Loes de Groot

Gerrit en Sven dank voor het antwoorden.
Ik heb de lijst van Judith Prins aangevraagd en zal er in het najaar een bestellen.

Sven de Groot

En de laatste Cypripedium staat in bloei: Cypripedium kentuckiense.
Hopen dat volgend jaar nog meer Cypripediums tot bloei zullen komen. Deze vreemde winter (in combinatie met het zeer natte voorjaar?) heeft ertoe geleid dat bij een aantal Cypripediums de bloemknoppen in en vroegtijdig stadium zijn afgestorven.

Luc Gilgemyn

Van Jules Debusschere - één van de ouderdomsdekens van de VRV en lid van het eerste uur - ontving ik enkele foto's met het verzoek die op het forum te posten - hier gaan ze dan :

1) Cypripedium "Pueblo"
2) Cypripedium macranthos
3) Cypripedium reginae
4) Cypripedium kentuckienze
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

En nog van Jules, enkele hybride vormen van C. kentuckienze

Sven de Groot

Citaat van: Luc Gilgemyn op 18 juni 2012, 09:46:29
Van Jules Debusschere - één van de ouderdomsdekens van de VRV en lid van het eerste uur - ontving ik enkele foto's met het verzoek die op het forum te posten - hier gaan ze dan :
[...]
4) Cypripedium kentuckienze

De Cypripedium op de vierde foto, is een Cypripedium "Ulla Silkens" (alba). Een heel mooie vorm, trouwens!

Luc Gilgemyn

Bedankt voor de correctie Sven, ik zal Jules informeren.  ((14