Cypripedium

Gestart door Danny De Raeymaeker, 3 mei 2010, 01:39:28

Vorige topic - Volgende topic

Wim van Kruijsbergen

Dag Sven,

Inderdaad, mijn eerste plectrochilon legde het loodje ondanks afdekken, dus voortaan de kelder in. Voor al mijn cypen ben ik steeds meer een mineraal substraat gaan gebruiken, hoewel mijn eerste cypen in de veenbedden het nog goed doen, al zijn daar wel een aantal gevoelige planten gestorven door te veel vocht in de winter. Mijn substraat bestaat uit gelijke delen lavakorrel, maassplit (=japans split), perliet, vulkakorrel (kun je kopen in tuincentra als vijversubstraat!) en in dat mengsel 10 % halfverteerde beukenbladgrond. Voor de zuurminnende soorten meng ik er ook fijne dennenbark en dennennaalden doorheen, maar zeker niet meer dan 20% van het totale minerale mengsel. Voor kalkminnende soorten voeg ik tufgruis toe en grovere tufkorrels. Als ik een mineraal niet voor handen heb, gebruik ik ook seramis, bimskies (als je daar tenminste aan kunt komen...) of een heel fijn vijversubstraat van Velda. het maakt allemaal niet zoveel uit, heb ik gemerkt, als het medium maar luchtig, luchtig en luchtig is en blijft!!! Bovendien moeten de gebruikte materialen vochtvasthoudend zijn en dat zijn deze poreuze mineralen allemaal. Afdekken doe ik met een beetje bark en wat beukenbladcompost. Wie de literatuur goed leest, zal ontdekken dat veel cypripediums op een minerale bodem staan met toevoer van voedingsstoffen vanaf boven. Op de doedag van de NRV geef ik over mijn substraat e.d. een workshop. kun je hier een beetje mee vooruit?

Danny De Raeymaeker

Citaat van: Wim van Kruijsbergen op 30 november 2012, 19:23:24
Het is alweer een dag of tien geleden dat ik probeerde enkele foto's te posten, wat toen mislukte. Misschien nu meer geluk of is het probleem van de site wellicht opgelost?

Wim
Die Cypen stonden toch in het voorjaar in bloei en niet nu?
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Wim Boens

Prachtige Cypen, Wim. Vooral die C. acaule!!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Sven de Groot

Bedankt voor je reactie, Wim. Het is ook mijn ervaring dat het niet zo veel uitmaakt welke anorganische bestanddelen je gebruikt, zolang je maar een mengeling hebt van vochtvasthoudend en vochtdoorlatend materiaal. Ervoor zorgen dat het organische deel niet meer bedraagt dan 20%, is bepalend.
Wat mij wel verrast is dat je dit substraat, weliswaar met toevoeging van wat zuurdere bestanddelen, ook gebruikt voor acaule. Zo lees ik je reactie tenminste. Ik heb altijd begrepen dat acaule een Ph waarde van 3,5-4 verlangt. Dit haal je met jouw substraat och niet?
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim van Kruijsbergen

Dag Sven,

In het mengsel van acaule zitten veel dennennaalden, die houden het substraat zuur en tegelijk luchtig. Eens in de maand krijgt acaule ook gietwater met een theelepeltje azijn op 10 liter. Bovendien is de pot afgedekt met dennennaalden, zodat regenwater (ja, ze staan 's zomers gewoon buiten), dat van zichzelf al wat zuur is, nog wat zuurder wordt. Tot op heden gaat dit prima zo.

Danny De Raeymaeker

Citaat van: Wim van Kruijsbergen op  1 december 2012, 21:11:12
Dag Sven,

In het mengsel van acaule zitten veel dennennaalden, die houden het substraat zuur en tegelijk luchtig. Eens in de maand krijgt acaule ook gietwater met een theelepeltje azijn op 10 liter. Bovendien is de pot afgedekt met dennennaalden, zodat regenwater (ja, ze staan 's zomers gewoon buiten), dat van zichzelf al wat zuur is, nog wat zuurder wordt. Tot op heden gaat dit prima zo.

Dag Wim
Van dat theelepeltje azijn heb ik nog nooit gehoord.
Wordt dit soms nog toegepast voor andere Cypen.
Geeft dit een goed resultaat en waarom doe je dit ?
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Sven de Groot

Citaat van: Wim van Kruijsbergen op  1 december 2012, 21:11:12
Dag Sven,

Bedankt voor de toelichting, Wim. Ik zal het ook eens zo proberen.
Nu staan mijn acaule in (levende) sphagnum, juist om te voorkomen dat ik moet aanzuren. Het is nog een experiment; ik nog niet kan vertellen of dit bevredigende resultaten geeft.

Citaat van: Danny De Raeymaeker op  1 december 2012, 21:28:29
Van dat theelepeltje azijn heb ik nog nooit gehoord.
Wordt dit soms nog toegepast voor andere Cypen.

Dit is toch wel een bekende methode, maar alleen voor acaule. Dat is de enige Cypripedium die zo'n zuur substraat (ph 3,5 -4) verlangt.

Wim van Kruijsbergen

Acaule is de enige cyp die azijn krijgt!! De rest heeft genoeg aan het aanzuren van het medium met dennennaalden. Maar acaule verlangt een extreem zuur substraat van rond de 4PH.

Sven de Groot

Vandaag ontving ik de lijst van Holger Perner met orchideeen die hij meeneemt naar de Dresden Orchid Show in maart. Je kunt je bestelling aan hem doorgeven en dan verstuurt hij die vanuit Duitsland. De lijst bevat veel Chinese orchideeen, onder andere Paphiopedilums, Cymbidiums, een Cypripedium en een paar Pleiones. Bij interesse, laat me je e-mailadres weten en dan stuur ik de lijst door.

Gerrit Eijkelenboom

Ik ontving een email van Frosch met de mededeling, dat het nu de tijd was om Cypripediums te bemesten. De groei zou binnenkort starten en het zou het aantal neuzen kunnen verdubbelen. Bemesting na de bloei zou weinig zin hebben. Elke korreltuinmest zou voldoen. En dan het liefst korrels met een langzame afgifte. Vloeibare orchideeenmest werd afgeraden omdat het te weinig was. Aldus de inhoud van de mail. Er waren in bijlage foto's gestuurd met een voorbeeld van een Cypripedium die te wenig was bemest. Die zag er gelig-groen uit. Eigenlijk net zoals bij mij vorig jaar na de bloei in de zomer.

En nu mijn vragen aan jullie, mensen met ervaring op Cypengebied: Zijn jullie het hiermee eens? En zou koemestkorrels (van de Aldi) ook te gebruiken zijn?

Peter Rijntjes

De stelling klopt wel, Gerrit. Het is net als met veel andere rotsplanten dat een gift met LANGZAAM werkende meststoffen wonderen kunnen verrichten. Geef het alleen in het voorjaar als de groei weer aantrekt. De planten zijn dan veel beter in staat om bloemknoppen aan te maken.
Cypr. reageert hier ook goed op en nog niet bloeibare planten kunnen dus in een groei jaar hun neuzen verdubbelen. Koemest is een organische meststof die ik zelf niet graag gebruik. De bedoeling van koemest is om de bacterie huishouding van de bodem te verbeteren. Hiet zit dus niet de stoffen in die nodig zijn voor groei en bloei.

Overigens reageren Dactylorhiza, Anacamptis en andere orchideeen hier ook goed op.

groet, Peter

))4

Gerrit Eijkelenboom

Dat kan wel kloppen, van die koemest Peter, want ik vergat nog te zeggen dat compost ook werd afgeraden.

Zou je dan kunnen denken, aan Osmocote korrels?

Wim van Kruijsbergen

Hallo Gerrit,

Over bemesten bestaan net zo veel ideeën als er mensen zijn. Ik doe al enkele jaren het volgende met het bemesten van mijn cypen: op het eind van de winterrust, net voordat de knoppen gaan groeien geef ik ze Osmocote. Daarin zit wat meer stikstof, dat extra bladgroei stimuleert. Tegelijkertijd krijgen ze ook een sterk kalihoudende meststof, zoals Vinassekali of Patentkali. Kali zorgt voor sterke wortelgroei en bloemknopvorming. Ik strooi dat gewoon tussen de orchideën. De hoeveelheid is wisselend, want ik doe alles op de gok. Tot nu toe met succes. Als de groei eenmaal goed op gang is gekomen, mest ik elke 14 dagen bij met vloeibare tomatenmeststof van DCM. Dat geef ik in een dosering die de helft is van wat er op de verpakking staat. Dat houd ik vol tot het eind van het groeiseizoen, zo eind september. Ik ben tevreden met dit 'mestbeleid', want mijn cypen vormen elk jaar meer punten en bloemen. Ze staan, zoals je weet, in een bijna humusloos medium, zodat mesten gewoon noodzakelijk is. De Osmocote en de kali trekken langzaam de bodem in en komen dus het hele seizoen ten goede aan de planten. Succes!!

Sven de Groot

Ik heb weinig toe te voegen aan de eerdere antwoorden. Ook ik mest bij, met Osmocote. Wat nog niet eerder genoemd is, is dat ik ook 1x per jaar kalk strooi bij bijna al mijn Cypripediums. Welke Osmocote gebruik jij, Wim? Ik NPK 15-11-15.

Wim van Kruijsbergen

Ik gebruik Osmocote NPK 14-13-13. Ik denk niet dat dat veel verschil maakt, want als je planten stikstof willen opnemen, hebben ze ook Phosphor nodig. Als de verhouding stikstof-fosfor niet goed is, vindt er onvoldoende opname van groeistoffen plaats. Ik strooi ook kalk, maar dat doe ik alleen bij de soorten die dat nodig hebben, zoals de calceolus. De meeste aziatische soorten groeien toch het best bij een PH die zo rond de 6.5 ligt. Die krijgen dus geen kalk.