Cypripedium

Gestart door Danny De Raeymaeker, 3 mei 2010, 01:39:28

Vorige topic - Volgende topic

Gerard Verweij

Citaat van: Wim van Kruijsbergen op 20 mei 2013, 22:03:48
en voorlopig even de laatste vier. Geniet er maar van. Overigens is de formosanum aan het eind van zijn bloei.
Heel mooi, Wim.

John Aipassa

Laat ik ook maar bijdragen. De Cyps beginnen ook bij mij te bloeien. Aangezien ik ook op het SRGC forum bijdraag, zal ik trachten net iets andere foto's te posten. Dus hier de eerste bijdragen.

Calceolus, verkregen van een Duitse liefhebber. En 'Sebastian', in mijn ogen de mooiste montanum hybride. De onderstaande foto's van 'Sebastian' is van een plant, die dit jaar voor het eerst is beginnen te bloeien. Een mooi exemplaar al zeg ik het zelf. Er zijn meerdere elders in de tuin, elk toch met een net iets andere uiterlijk. Maar ja, het zijn immers hybriden. Deze post ik later wel.

Alle Cyps groeien bij mij gewoon in de tuin, zowel hybriden als de echte soorten. Ik tuinier op zand. Elk plantgat heb ik "verbeterd" met seramis, perliet, schors, vermiculiet, Intratuin tuinaarde en/of cocopeat (wat er voorhanden was) en mycorrhizae. Vanwege de mycorrhizae bemest ik met organische mest van DCM of Ecostyle. Ook wordt een extra gift beendermeel gegeven en voeg ik bij de meeste planten jaarlijks wat kalk toe.
John Aipassa, Aalten, Nederland

"The breath of flowers is far sweeter in the air than in the hand." - Sir Francis Bacon

Peter Rijntjes

Ik moet toch eens komen kijken John.

groet Peter

John Aipassa

Je bent welkom, Peter.

"The breath of flowers is far sweeter in the air than in the hand." - Sir Francis Bacon

Peter Rijntjes

Ik ben a.s. vrijdag al bij Theo, dus het liefst daarna. Anders wordt ik verblind en gaat alles duizelen van jullie bijzondere bloemenpracht!

Volgende week maandag t/m donderdag heb ik niets staan ( het is maar een schot voor de boeg hoor), misschien zit er wat tussen voor een bezoekje?

groet Peter

))(10

Gerrit Eijkelenboom

Mmm Aalten, of any places. Hoe bestaat het: Al die cracks daar in die uithoek.

Peter Rijntjes

En dan ken je rest nog niet. Nog even en wij gaan een onderafdeling oprichten hoor.............hahaha.
Overigens Harry jans en Martijn Jansen en menig andere leden zitten hier ook in de buurt.

:P

John Aipassa

Tsja, het is niet voor niets zo groen en mooi hier in de Achterhoek. Daar profiteer je als tuinier gewoon van  :P... of zijn het toch die groene handjes ;D.

@Peter, De Cyps beginnen pas te komen, dus volgende week is denk ik een beter tijdstip. Effe een prive berichtje om de details verder af te spreken OK?

John Aipassa

Nog een paar andere:

Cypripedium Bärbel Schmidt (montanum x macranthos alba)
Cypripedium candidum x kentuckiense
Cypripedium 'Ingrid' (parviflorum x cordigerum)
Cypripedium 'Sebastian' (ouder exemplaar)

Peter Rijntjes

Nova de Jong

Ik kon het niet laten om vandaag weer naar Judith Prins te gaan. Afgelopen zaterdag was de macranthos var. speciosum mij al opgevallen, maar ik had mijn bedenkingen omdat ze een schoonheidsfout hebben. Op de foto van wim is te zien hoe de binnenkant van de lip naar buiten is gegroeid en de ingang van de lip blokkeert. Vandaag bleek dat vrijwel alle planten bij Judith daar last van hebben. Na wat speurwerk heb ik slechts één kunnen vinden met een normale bloem, die ging naast een fasciolatum en californicum mee naar huis.
orchids are like accessories, a woman can never have enough...

Eduard Troch

Khadija, wat een planten !  --6 ((14
En zo prachtig in beeld gebracht. Professioneel.
Gebruik jij een achtergrond van zwart fluwelen stof ?
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Kris De Raeymaeker

Citaat van: John Aipassa op 22 mei 2013, 12:18:33
Laat ik ook maar bijdragen. De Cyps beginnen ook bij mij te bloeien. Aangezien ik ook op het SRGC forum bijdraag, zal ik trachten net iets andere foto's te posten. Dus hier de eerste bijdragen.
Calceolus, verkregen van een Duitse liefhebber. En 'Sebastian', in mijn ogen de mooiste montanum hybride. De onderstaande foto's van 'Sebastian' is van een plant, die dit jaar voor het eerst is beginnen te bloeien. Een mooi exemplaar al zeg ik het zelf. Er zijn meerdere elders in de tuin, elk toch met een net iets andere uiterlijk. Maar ja, het zijn immers hybriden. Deze post ik later wel.
Alle Cyps groeien bij mij gewoon in de tuin, zowel hybriden als de echte soorten. Ik tuinier op zand. Elk plantgat heb ik "verbeterd" met seramis, perliet, schors, vermiculiet, Intratuin tuinaarde en/of cocopeat (wat er voorhanden was) en mycorrhizae. Vanwege de mycorrhizae bemest ik met organische mest van DCM of Ecostyle. Ook wordt een extra gift beendermeel gegeven en voeg ik bij de meeste planten jaarlijks wat kalk toe.

Je laat ons meegenieten van mooie "Cypjes" John . Ze zien er heel gezond uit !
Ik heb de indruk dat je ze gewoon her en der in de borders hebt aangeplant en ze deel uitmaken van een gemengde beplanting ? Of schat ik dat verkeerd in ?
Heb je heel die border of het ganse bed dan aangepast (qua substraat) aan de " Cypjes  " of heb je slechts plaatselijk de omstandigheden aangepast ?
Voor welk mengsel heb je geopteerd ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerard Verweij

Citaat van: John Aipassa op 22 mei 2013, 12:18:33

Heel mooi, John.

Gerard Verweij

Citaat van: Peter Rijntjes op 22 mei 2013, 23:10:49
OK,John.

--9
Wel ff foto's maken van de hele tuin ,he Peter, zodat wij er ook nog van kunnen meegenieten.  ((12