Auteur Topic: De ronde van Noord-Italië  (gelezen 51963 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:De ronde van Noord-Italië
« Reactie #210 Gepost op: 21 september 2012, 20:34:32 »
Een Cerastiumspecies in datzelfde gletsjerbiotoop. (foto 1 en 2)
Een mooi polletje van Saxifraga paniculata. (foto 3)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #211 Gepost op: 21 september 2012, 20:38:25 »
Ook van Silene acaulis zijn hier mooie exemplaren te vinden op deze respectabele hoogte. (foto 1 en 2)
Zelfs een kleine vos komt hier zo hoog om de fabuleuze silene te bewonderen (foto 3)
Silene acaulis en Leucanthemopsis alpina in een nauwe crevice. (foto 4)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #212 Gepost op: 21 september 2012, 20:41:03 »
Een doronicum (foto 1)
Een uitgebloeide pulsatilla (foto 2)
Bartsia alpina (foto 3 en 4)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #213 Gepost op: 21 september 2012, 20:43:10 »
Primula glutinosa komt hier spaarzaam voor. (foto 1)
Ik vind nog één exemplaar van wat ik herken als Primula pedemontana. (foto 2)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #214 Gepost op: 21 september 2012, 21:07:45 »
We komen nu wel aan het eind van deze alpenvakantie met enkele verbluffend mooie androsace's. Ik denk dat het om A. wulfeniana gaat. Kan Ger of Jef dit eventueel bevestigen?

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #215 Gepost op: 21 september 2012, 21:28:53 »
Volgens mij is er maar 1 die zo rijk kan bloeien op die hoogte, terwijl het dat op onze hoogte nauwelijks doet, en dat is Androsace alpina.
Subliem, dat plantje.   ((14
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #216 Gepost op: 22 september 2012, 17:16:44 »
We komen nu wel aan het eind van deze alpenvakantie met enkele verbluffend mooie androsace's. Ik denk dat het om A. wulfeniana gaat. Kan Ger of Jef dit eventueel bevestigen?

Er komt niet snel een reactie Frankie. Ook niet van andere forumleden behalve Jan. Terwijl dit toch zowat het mooiste is wat wij kunnen zien. Daar doe je voor. Een van de meest begerenswaardige planten in zijn natuurlijke omgeving.
Deze plantjes zo aantreffen is volgens mij een unicum. In de voorbereiding van mijn reis naar de Dolomieten heb ik op vele fora en sites gekeken, maar Androsace alpina kom je vrijwel niet tegen. En zo volledig overdekt met bloemen. Het blad is bijna niet te zien.

Androsace wulfeniana heeft iets langere steeltjes en rode puntjes aan de uiteinden van de bladrozetten.

Ik heb dezelfde tocht gemaakt Frankie. Met de gondel vanaf de Passo Tonello kwamen wij in een ijs-en sneeuwwereld. Het was daar onmogelijk om verder en hoger te gaan. Ik heb daar wel mijn mooiste foto's gemaakt, waar ik mijn bijdrage uit de Dolomieten begin.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #217 Gepost op: 22 september 2012, 18:46:34 »
Ik gok ook op Androsace alpina, Frankie en wat een prachtexemplaren !!
(overigens net zo mooi in beeld gebracht als al de rest  !  ((12 )
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #218 Gepost op: 22 september 2012, 18:54:08 »
Er komt niet snel een reactie Frankie. Ook niet van andere forumleden behalve Jan. Terwijl dit toch zowat het mooiste is wat wij kunnen zien. Daar doe je voor. Een van de meest begerenswaardige planten in zijn natuurlijke omgeving.
Deze plantjes zo aantreffen is volgens mij een unicum. In de voorbereiding van mijn reis naar de Dolomieten heb ik op vele fora en sites gekeken, maar Androsace alpina kom je vrijwel niet tegen. En zo volledig overdekt met bloemen. Het blad is bijna niet te zien.
Androsace wulfeniana heeft iets langere steeltjes en rode puntjes aan de uiteinden van de bladrozetten.
Ik heb dezelfde tocht gemaakt Frankie. Met de gondel vanaf de Passo Tonello kwamen wij in een ijs-en sneeuwwereld. Het was daar onmogelijk om verder en hoger te gaan. Ik heb daar wel mijn mooiste foto's gemaakt, waar ik mijn bijdrage uit de Dolomieten begin.

Je hebt gelijk Gerrit , nu zijn we toch wel wat ondankbaar  ))4 Het zijn planten die alle lof verdienen en het zijn idd het soort planten waar we het voor doen. Maar ik gok ook op alpina . Maar daarom zeker niet minder mooi , ik wou dat er hier ieder jaar zo eentje stond te bloeien !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Lida Lourens

• Top poster
« Reactie #219 Gepost op: 22 september 2012, 18:59:57 »
Een leuk gevormde salix.

Absoluut  een leuke vormgeving van deze Salix Frankie. Jouw foto's maken haar echter ook heel interessant. Niet alleen de vormgeving doch ook de foto van de bloemen is goed geschoten. Zoals het struikje tussen de stenen groeit is het alsof zij zo in een rotstuin in één van de forum leden is ingeplant.
groet Lida
« Laatst bewerkt op: 23 september 2012, 10:51:33 door Lida Lourens »
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Jozef Lemmens

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
    • Alpines, the Gems of the Mountains
« Reactie #220 Gepost op: 22 september 2012, 20:01:41 »
Heel mooie foto's Frankie.
Ik weet niet of het nog nodig is om te bevestigen wat de voorgangers hebben gezegd.
Jozef Lemmens - Leuven -  Androsace World   -  Alpines, the Gems of the Mountains

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #221 Gepost op: 22 september 2012, 20:40:35 »
Ik heb al verschillende keren Androsace alpina zo verbluffend bloeiend op grote hoogte gezien, zelfs op mijn eerste reis ooit naar de bergen toen ik nog in de twintig was en toen ik op de wegwijzers zag dat die bepaalde bergroute 4 uur van je tijd in beslag zou nemen en ik het in nog geen 2 uur deed tot de volgende wegwijzer, die zich bevond op 2000 meter hoogte. Vanaf dan deed ik er toch wat langer over dan de aangeduide wandeltijd. Als ik mij goed herinner was mijn eerste bergreis naar Zwitserland tegen Sion.
Daar heb ik voor het eerst in mijn leven Androsace alpina gezien en ik was er meteen verliefd op. :-* :-*

Nu gaat het naar boven wandelen toch al iets moeizamer.... ::) ::)

www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #222 Gepost op: 22 september 2012, 21:00:00 »
Dus toch A. alpina. Bedankt mensen voor de bevestiging en de positieve reacties.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #223 Gepost op: 22 september 2012, 21:03:25 »

En je was er amper een paar weken eerder dan ik, Gerrit? Wij konden overal goed door tot helemaal boven, al lagen er hier en daar ook nog flink wat sneeuwresten. Maar daar hebben we ook het meest kou geleden. Het deed me een beetje terugdenken aan onze alpenreis van verleden jaar, toen was het ook bibberen en beven in de sneeuw.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #224 Gepost op: 22 september 2012, 21:04:37 »
Een leuk gevormde salix.

Absoluut  een leuke vormgeving van deze Salix Frankie. Jouw foto's maken haar echter ook heel interessant. Niet alleen de vormgeving doch ook de foto van de bloemen zijn goed geschoten. Zoals het struikje tussen de stenen groeit is het alsof zij zo in een rotstuin in één van de forum leden is ingeplant.
groet Lida

In de bergen zijn de mooiste rotstuinen te zien, Lida, dat boompje leek er inderdaad te zijn aangeplant.