Auteur Topic: De ronde van Noord-Italië  (gelezen 51939 keer)

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
Re:De ronde van Noord-Italië
« Reactie #135 Gepost op: 26 augustus 2012, 22:50:56 »
Daarzie, een Pedicularis (foto 1 en 2) , God of Gerrit weten welke soort het is. De bloemen zijn in het echt nog veel roder dan op de foto te zien is, echt wel een spectaculaire plant.
Dan zie ik nog een tweetal planten, welke ik niet direct kan thuis brengen.(foto 3 en 4)  Wie helpt?

Om mijn naam aan God te koppelen gaat wel een beetje ver. Ik denk dat het Pedicularis rostratocapitata is. Beide planten, foto 1 en 2. Ik twijfelde eerst, omdat hij zeer groen blad heeft en alle P. die ik gezien en gefotografeerd heb, hadden donker blad. Dat heeft ermee te maken dat het een halfparasiet is, maar nog wel bladgroen aanmaakt, zij het in iets mindere mate, vandaar de donkere kleur over het algemeen. Bij dit exemplaar blijkbaar niet. Maar het 'boerenkoolachtige' loof zie ik in mijn boek alleen terug bij de door mij genoemde soort.

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #136 Gepost op: 26 augustus 2012, 22:59:58 »
Plotseling klinkt een donderslag. Even later nog een tweede. Foute boel! Ik zit hier wel veilig in mijn schuilplaats, maar wat met de rest van de expeditieleden? Lopen zijn nog vrij rond of wat? Ik spring uit mijn stelling en ren zo snel mogelijk terug, richting bergstation om ze te gaan zoeken. De hagelstenen vliegen langs de oren en de donderslagen gaan door merg en been.

Wat verderop vind ik gelukkig mijn twee zonen terug, schuilend onder een grote steen. Gelukkig zijn ze niet blijven doorlopen. Mijn vrouw echter vind ik niet terug. Ik heb haar nooit meer teruggezien. Misschien is ze wel Gerrit's vrouw tegengekomen en dwalen ze nu nog ergens rond in de onmetelijke dolomieten.

Ja ja, je doet er wel zo luchtig over nu het goed is afgelopen, maar toen je je schuilplaats verliet liep je serieus gevaar, maar ik snap het als je niet weet waar je geliefden op dat moment zijn. Telefoon?? Als je alleen wegloopt moet je eigenlijk beide een telefoon hebben.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
« Reactie #137 Gepost op: 27 augustus 2012, 19:29:49 »
Plotseling klinkt een donderslag. Even later nog een tweede. Foute boel! Ik zit hier wel veilig in mijn schuilplaats, maar wat met de rest van de expeditieleden? Lopen zijn nog vrij rond of wat? Ik spring uit mijn stelling en ren zo snel mogelijk terug, richting bergstation om ze te gaan zoeken. De hagelstenen vliegen langs de oren en de donderslagen gaan door merg en been.

Wat verderop vind ik gelukkig mijn twee zonen terug, schuilend onder een grote steen. Gelukkig zijn ze niet blijven doorlopen. Mijn vrouw echter vind ik niet terug. Ik heb haar nooit meer teruggezien. Misschien is ze wel Gerrit's vrouw tegengekomen en dwalen ze nu nog ergens rond in de onmetelijke dolomieten.

Ja ja, je doet er wel zo luchtig over nu het goed is afgelopen, maar toen je je schuilplaats verliet liep je serieus gevaar, maar ik snap het als je niet weet waar je geliefden op dat moment zijn. Telefoon?? Als je alleen wegloopt moet je eigenlijk beide een telefoon hebben.

Ja, ik weet het wel hoor, Gerrit. Een onweer in de bergen is inderdaad niet om mee te lachen. En vaak heb je geen bereik met de GSM in de bergen.

Gelukkig duurde het onweer niet lang en konden we aan de afdaling beginnen. Langs de weg zagen we verschillende mooie exemplaren van Parnassia palustris.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #138 Gepost op: 27 augustus 2012, 19:32:21 »
Wat lager lopen er ook flink wat koeien op de alpenweides. Met hun bellen zorgen die toch altijd voor een leuk sfeertje.

Pim Hols

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
« Reactie #139 Gepost op: 27 augustus 2012, 20:34:39 »
Daarzie, een Pedicularis (foto 1 en 2) , God of Gerrit weten welke soort het is. De bloemen zijn in het echt nog veel roder dan op de foto te zien is, echt wel een spectaculaire plant.
Dan zie ik nog een tweetal planten, welke ik niet direct kan thuis brengen.(foto 3 en 4)  Wie helpt?

De plant op de een na laatste foto is Arenaria ciliata, de Gewimperde Zandmuur Frankie!
De plant op de laatste foto zou wellicht Gallium caespitosum kunnen zijn.
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2012, 09:23:26 door Pim Hols »
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #140 Gepost op: 27 augustus 2012, 21:36:05 »
Bedankt Pim. Over Galium caespitosum vind ik niet heel veel terug. Ik dacht in de richting van G. helveticum, maar die is denk ik wat groter dan de plant op mijn foto.
De arenaria is alvast juist.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #141 Gepost op: 27 augustus 2012, 21:41:53 »
Dan zie ik nog een tweetal planten, welke ik niet direct kan thuis brengen.(foto 3 en 4)  Wie helpt?

Om mijn naam aan God te koppelen gaat wel een beetje ver. Ik denk dat het Pedicularis rostratocapitata is. Beide planten, foto 1 en 2. Ik twijfelde eerst, omdat hij zeer groen blad heeft en alle P. die ik gezien en gefotografeerd heb, hadden donker blad. Dat heeft ermee te maken dat het een halfparasiet is, maar nog wel bladgroen aanmaakt, zij het in iets mindere mate, vandaar de donkere kleur over het algemeen. Bij dit exemplaar blijkbaar niet. Maar het 'boerenkoolachtige' loof zie ik in mijn boek alleen terug bij de door mij genoemde soort.

Juist Gerrit, dat is hem. Bedankt.

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #142 Gepost op: 28 augustus 2012, 09:25:28 »
Pim ik twijfel aan Galium caespitosum. De bloemhoofdjes van de plant van Frankie staan op een steeltje en bij G. caespiosum niet. En die plant komt vooral voor in de Pyreneeen. Kijk op deze link.

http://www.ukwildflowers.com/Web_pages/galium_caespitosum.htm  

Op deze site staan heel wat Galiumspecies

http://images.google.com/search?q=Galium%20pseudohelveticum&biw=1067&bih=537&sei=KHU8UM27DsbP0QXJl4GQCQ&tbm=isch

« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2012, 20:04:17 door Gerrit Eijkelenboom »

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #143 Gepost op: 28 augustus 2012, 19:36:33 »
Ondertussen zijn we terug de boomgrens genaderd, waar je soms aardige 'reuzebonzai's' tegenkomt. (foto 1)
Ook heel wat Aconitum, zoals A. napellus (foto 2) en A. vulparia (foto 3) zijn hier als typische weideplanten terug te vinden.
Nog een anjer, D. superbus. (foto 4)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #144 Gepost op: 28 augustus 2012, 19:39:16 »
En wat gedacht van deze sinistere Phyteuma ovatum. (foto 1 en 2)
Veratrum album (foto 3 en 4)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #145 Gepost op: 28 augustus 2012, 19:41:18 »
Lilium martagon, één van de mooiste weideplanten.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #146 Gepost op: 28 augustus 2012, 19:42:09 »
Een bolwerk van de rode bosmier.

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Love the mountains Summer and Winter
« Reactie #147 Gepost op: 28 augustus 2012, 21:59:12 »
prachtige Foto's Frankie
We zijn thuis nu bezig met een foto album maken van onze vakantie reis In Sölden
Al bij heel wat planten waar ik de naam niet van wist kijk ik hier bij jou reis .
Zo kom ik toch aan de goede namen ((14

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #148 Gepost op: 29 augustus 2012, 09:08:34 »
Je beelden blijven fantastisch, Frankie !  ((14
We krijgen er niet genoeg van !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #149 Gepost op: 29 augustus 2012, 21:40:41 »
Je beelden blijven fantastisch, Frankie !  ((14
We krijgen er niet genoeg van !

Merci Luc, dan zullen we er nog een paar tegen aan gooien. Dit keer een aantal Cirsiums in een weilandje, bijna aan de voet van de berg. Ook dit soort planten trekt steeds mijn aandacht.
Cirsium helenoides. (foto 2)
Cirsium eristhales. (foto 3 en 4)