Zoals Kris al aangeeft is het allemaal erg eenvoudig en heb ik er weinig omkijken naar.
Alleen met erg nat weer zet ik de schaal even in de kas, maar eigenlijk wil ik ze gewoon buiten laten staan.
Het grondmengsel vind je hier: https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=85.msg137358#msg137358
Tot nu toe heb ik ze 1 keer bemest met een kaliumrijke meststof op halve sterkte, dat wil ik in het groeiseizoen iedere maand gaan doen.
Met veel interesse volg ik je ervaringen Marcel en je toont ook aan dat deze planten absoluut verdienen om meer te worden toegepast .Het zijn in mijn beleving dan ook rotsplanten en vaak ook bergplanten ...Ze groeien immers heel vaak in en tussen de stenen op hun natuurlijke standplaatsen en ook vele groeien in bergachtige gebieden .
Je hebt terecht een schraal mengsel gebruikt , wat een absolute noodzaak is omdat de schaal ook meer water krijgt omdat ze meestal buiten staat .Maar ook zonder dat zijn heel wat cactussoorten liefhebbers van dit soort substraten .Hun wortels houden van dit soort luchtige en humusarme grondmengsel . Dat houd in dat een beetje mest af en toe wel een meerwaarde is omdat dit soort mengsels nu eenmaal niet zoveel voeding bevat .Maar toch maak ik enig voorbehoud om ze iedere maand te gaan voeden ....Ik ben daar zelf geen voorstander van . En dat om diverse redenen ...
Ik zou ze slechts een beetje voeding geven in de maanden april (in een vroeg seizoen)-mei -juni maar zeker niet meer later . Als je die planten hard genoeg wil maken voor een overwintering met mogelijk vorst dan is het volgens mij het beste om niet meer na juni te mesten. De cellen van de planten zijn altijd wat lang gerekter na het geven van voeding en dat willen we net niet hebben als ze gewapend moeten zijn tegen mogelijke kou .Ook stoppen heel wat cactussen met groeien als de temperatuur boven een bepaalde waarde komt (30 graden ?)en wordt dat toch niet meer goed opgenomen .De meeste soorten maken hun groeispurt voor juli ...Verder vind ik het net de charme dat ze traag groeiend zijn en dat we die schaal niet ieder jaar hoeven te verplanten .Maar dat is slechts mijn insteek hoor ...
Verder ben ik alleen maar blij dat er meer mensen zoals jij de mogelijkheden van deze planten ontdekken en ook hun ervaringen hier delen !